Categories: اخبار روز

سفیر چین: ایران جایگاه مهمی در طرح کمربند-راه خواهد داشت

سفیر چین: ایران جایگاه مهمی در طرح کمربند-راه خواهد داشت

چانگ هوآ گفت: ایران از دیرباز یک نقش مهم به عنوان چهارراه حیاتی و تعیین کننده در جاده ابریشم داشت و امروز هم نگاه شی جینپینگ رئیس جمهوری چین به ایفای نقش ایران در طرح کمربنده-راه مثبت است و در جریان سفر اخیر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلام ایران به پکن نیز اسناد زیادی امضا شد که بخشی از آن هم مربوط به همکاری های دو کشور در حوزه کمربند-راه است.

وی افزود: علاوه بر این، چین و ایران و سند همکاری ۲۵ ساله با هم امضا کرده اند و طرح کمربنده-راه نیز در بخشی از این سند همکاری ذکر شده و دو کشور با کمک یکدیگر می توانند این سند همکاری را محقق کرده و به مرحله اجرا برسانند.

چانگ هوآ گفت: با توافق سران دو کشور، ایران همچون گذشته که جایگاه مهمی در جاده ابریشم داشت، در طرح جدید کمربند-راه نیز نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

وی در خصوص اهمیت توافق ایران و عربستان برای عادی سازی روابط با نقش میانجی گرانه چین هم گفت: در روزهای گذشته، شاهد نتایج مهمی در روابط ایران و عربستان بودیم که در نشست مشترک ایران و عربستان چین در پکن رخ داد و این دستاورد مهم حاصل ارداه سیاسی هر سه کشور بود.

چانگ هوآ گفت: رویداد خوب از سرگیری روابط ایران و عربستان پس از سفر حدود دو ماه قبل شی جینپینگ به عربستان و سپس هم سفر ماه گذشته رئیس جمهوری ایران به چین و رایزنی های رئیس جمهوری چین با سران دو کشور ایران و عربستان رخ داد.

سفیر چین در تهران گفت: چین تمایل دارد که به عنوان یک کشور کمک کننده وحمایت کننده از صلح و ثبات منطقه خاورمیانه، نقشی مفید و سازنده ایفا کند و از سرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض به کمک نقش میانجی گرانه چین هم حکایت از همین موضوع دارد.

وی افزود: این توافق خوب میان ایران و عربستان نشان می دهد تمام مسائل و پیچیدگی های موجود در عرصه بین المللی را می توان از طریق گفت و گو حل و فصل کرد به شرطی که همه طرف ها اراده جدی برای انجام گفت و گوهای سازنده داشته باشند.

چانگ هوآ تاکید کرد: چین عمیقا اعتقاد دارد که سرنوشت و امور داخلی منطقه خاورمیانه باید در دست مردم و کشورهای همین منطقه باشد و مداخله جویی طرف های خارجی در این منطقه سازنده و قابل پذیرش نیست. چین نیز تمایل دارد تا به عنوان یک کشور طرفدار صح و ثبات و آرامش در جهان، بدون اینکه قصد مداخله جویی و یا اهداف خودخواهانه داشته باشد، به تقویت صلح و ثبات خاورمیانه کمک کند زیرا معتقد است تقویت ثبات و آرامش در هر نقطه از جهان، به نفع همه کشورها و ملت ها است.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری برگزیده های ایران

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

انتقاد مجدد از حصارکشی پارک لاله/ «توضیحات ارائه شده شهرداری مبهم بود»

عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران در پی این اقداماتی که در بوستان لاله…

17 ساعت ago

استاد مرموز در دانشگاه معروف تهران؛ ترک تحصیل دانشجویان در مقطع دکترا/ «استاد ایمیل زد و فرصت مطالعاتی را از بین برد»

در روزگاری که گرفتاری‌های کوچک و بزرگ سبب افزایش میل به مهاجرت میان جوانان به‌ویژه…

17 ساعت ago

جزییات حریق در خیابان لاله‌زار تهران

وقوع حریق در یک انبار ۲۰ متری سبب بروز دود در خیابان لاله زار شد.

17 ساعت ago

جواب بده ۱۰۰ میلیون برنده شو؛ کلاهبرداری جدید

رییس پلیس فتا پایتخت از کشف پرونده کلاهبرداری تلفنی با موضوع برنده شدن در یک…

17 ساعت ago

جزئیات جدید از دادگاه پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود

جلسه رسیدگی به اتهامات پرونده فساد فرزندان معاون اول سابق قوه قضائیه برگزار شد.

17 ساعت ago

جزئیات جدید از دزدیده شدن یسنا؛ کارگر ۳۵ ساله قصد فروش این دختر را داشت

جزئیاتی از دزدیده شدن یسنا، دختربچه ۴ ساله کلاله‌ای منتشر شد.

17 ساعت ago