سهم ۲.۵ درصدی آذربایجان‌شرقی از درآمدهای کشور/ جایگاه هفدهم استان در سرانه ارزش افزوده

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، داود بهبودی عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با اشاره به شاخص‌های کلان استان اظهار کرد: عملکرد درآمد استان در سال ۱۳۹۹ بالغ بر رقم ۴۲۱۹ میلیارد تومان و از این عدد ۳۸۷۵ میلیارد تومان مربوط به درآمدهای مالیاتی بوده است.

وی سهم آذربایجان‌شرقی از درآمدها و مالیات کشور را در سال گذشته به ترتیب ۲.۵۱ و ۲.۴۹ درصد و رتبه استان را نهم و هشتم کشور اعلام کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی استان در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۲.۵ و نرخ بیکاری استان ۸ درصد بوده؛ ارزش صادرات و واردات استان را نیز در سال گذشته به ترتیب ۱۴۱۳ (۴ درصد از کشور) و ۱۰۰۱ میلیارد تومان اعلام کرد.

این اقتصاددان به مقایسه درآمد سرانه استان با سایر استان‌های کشور پرداخت و گفت: آذربایجان‌شرقی در جایگاه هفدهم سرانه ارزش افزوده کشور قرار دارد.

وی ابراز داشت: در سال ۱۳۹۹ سهم بخش صنعت و معدن از اشتغال استان ۳۸.۱، کشاورزی ۲۰.۶ و خدمات ۴۱.۲ درصد و سهم ارزش افزوده بخش صنعت و معدن ۳۹.۱۳، کشاورزی ۷.۹۴ و خدمات ۴۹.۳ درصد بوده است.

جهت‌گیری آذربایجان‌شرقی در صنعت، معدن و کشاورزی

بهبودی در ادامه خاطرنشان کرد: در بخش صنعت جهت‌گیری استان به سمت صنایع با تکنولوژی بالا و حرکت از صنایع کارگربر به صنایع تکنولوژی برتر و مبتنی بر دانش بوده و بر ارتقای نقش استان در حوزه صنعت در کل کشور، جلوگیری از افول یا رکود استان در برخی حوزه‌های صنعت و تقویت برخی صنایع در حال رشد و در حال ظهور استان مورد تاکید قرار دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همچنین به مواردی مثل تلاش برای تعادل بخشی در پراکنش صنایع، جلوگیری از تمرکز بیش از حد آن ها در مرکز و غرب استان، ارتقا نقش صنوف و صنایع کوچک استان، ارائه و حمایت از بازاریابی، بازارسازی محصولات تولیدی و ایجاد و توسعه زنجیره ارزش محصولات صنعتی و معدنی و ایجاد شبکه های تولیدی اشاره کرد.
وی بر لزوم افزایش توان رقابت پذیری استان در حوزه معدن، اجتناب از خام‌فروشی، حرکت به سمت فرآوری معدنی با آخرین تکنولوژی و کیفیت روز دنیا، رویکرد صادرات محور بخش و توجه به رویکردهای توسعه پایدار در فرایندهای استخراج، فرآوری و تولید محصولات معدنی تاکید کرد.

‌بهبودی یادآور شد: در بخش کشاورزی نیز جهت‌گیری استان به سمت کشاورزی مدرن و صنعتی، ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی با کاهش مصرف و هدررفت آب و اصلاح الگو و شیوه کشت، ایجاد و تکمیل زنجیره تولید، فرآوری و توزیع محصولات غذایی و کشاورزی خواهد بود.

ویژگی‌های دومین سند تدبیر توسعه استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در ادامه به تشریح ویژگی‌های دومین سند تدبیر توسعه استان پرداخت و این سند را برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی استان دانست.

بهبودی مدعی شد: از ظرفیت تمام نهادهای مدنی، مردم نهاد و خصوصی در تعریف و اجرای برنامه‌های سند تدبیر توسعه آذربایجان‌شرقی بهره برده‌ایم و توسعه همه جانبه استان در راستای بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره مدنظر قرار گرفته است.

وی، جامع بودن از نظر اهداف و استراتژی و محدود بودن به اصلی‌ترین قابلیت‌ها و یا تنگناها، عدم نیاز به آمار و اطاعات تفصیلی و جامع و عدم نیاز به زمان بیشتر برای تهیه و اجرا، داشتن قابلیت اجرایی، پایش بان و امکان نظارت بهتر، مصون بودن محورهای کلیدی در مقابل تکانه‌ها و ضربات اقتصادی جهانی،  تمرکز به نقاط خاص و کلیدی و عدم نیاز به منابع مالی و فیزیکی خیلی زیاد و سرریز حاصل از فعالیت هسته‌های کلیدی در سایر حوزه‌ها و بخش‌های اقتصادی و تسریع در روند حرکت آنها را از جمله ویژگی‌های دومین سند تدبیر توسعه آذربایجان‌شرقی اعلام کرد.

برنامه‌های آذربایجان‌شرقی برای تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، برنامه‌های ‌استان ‌در ‌جهت ‌تحقق‌ رشد ‌اقتصادی‌ ۸ درصدی ‌در‌ بخش‌های ‌مختلف را توضیح داد و افزود: تحقق رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ نه فقط با ابزارهای بودجه‌ای و لیکن با فراهم‌سازی تمهیدات و الزامات مناسب در سطوح ملی، فرابخشی، بخشی و منطقه‌ای می‌تواند بالقوه مقدور باشد.

بهبودی بر لزوم ایجاد اجماع ملی با مشارکت تمام ذی نفعان، ذی نفوذان، ذی ربطان و نخبگان دولتی، حاکمیتی، بخـش خصـوصی، دانشگاهی و سمن‌ها جهت تحقق رشد اقتصادی مورد نظر تاکید کرد.

وی اتخاذ سیاست‌های مناسب اقتصادی در عرصه‌های سرمایه‌گذاری، تولید، مالی، پولی و تجاری، اصلاح و ارتقای شاخص‌های فضای کسب و کار و ایجاد امید و افق روشن و با ثبات برای فعالان اقتصادی بـرای استفاده از ظرفیت‌های خالی و ارتقای بهر ه‌وری ضروری برشمرد.

این اقتصاددان تصریح کرد: جهت تحقق رشد اقتصادی باید به دنبال ایجاد تعامل فعال و سازنده با دنیا برای انتقال تکنولوژی، جذب سرمایه خـارجی، رفـع موانـع سیاسـی و غیراقتصـادی صادرات غیرنفتی، علم‌باوری در نظام تصمیم‌گیری کشور و شایسته‌سالاری در اداره کشور باشیم.

انتهای پیام/۶۰۰۲۶


admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

هشدار نارنجی هواشناسی درباره سیلاب در ۱۰ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از بارش شدید باران، طغیان رودخانه‌ها، سیلاب ناگهانی، آب‌گرفتگی…

14 ساعت ago

ساخت‌وساز در پارک لاله متوقف شد

ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد.

14 ساعت ago

مدارس نوبت عصر این شهر تعطیل شد

مدارس نوبت عصر قزوین تعطیل شد.

14 ساعت ago

رئیس دیوان عالی کشور گفت: فضای مجازی یکی از بسترهای مقابله دشمن با ارزش‌های اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: دشمنان امروزه از فضای مجازی برای تحقق خواسته‌های نامشروع خود…

14 ساعت ago

دادستان کل کشور: دستورالعمل دادستانی درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

دستورالعمل دادستانی کل کشور برای اجرای مطلوب طرح نور فراجا به‌زودی ابلاغ می‌شود.

14 ساعت ago

پایان تردد لندکروز ۲۰۰ میلیاردی

خودروی لندکروز قاچاق به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال توقیف شد.

14 ساعت ago