بهگزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران؛ بررسی عملکرد فیلمهای روی پرده سینماهای کشور در سامانه سمفا نشان میدهد همواره فیلم فسیل پس از یکصد و هفتاد روز اکران صدرنشین فروش است و این فیلم تا رسیدن به جایگاه دوم پرمخاطبترین فیلم پس از انقلاب اسلامی کمتر از ۱۸۰ هزار نفر فاصله دارد.
برهمین اساس بررسی عملکرد فیلم فسیل از ابتدای اکران یعنی دهه پایانی اسفند گذشته نشان میدهد فیلم یاد شده تا صبح امروز مجموعاً پنج میلیون و هفتصد و نودونه هزار و نهصد و دو نفر را در یکصد و پنج هزار و نهصد و هشت سانس به خود جلب کرده و در این دوره رقمی کمی بیشتر از ۲۵۰ میلیارد تومان درآمد داشته است.
این درحالی است که بررسی عملکرد این فیلم نسبت به پرمخاطبهای سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی بیانگر این نکته است که فسیل از اواخر خردادماه خود را به این فهرست نزدیک کرد و در ابتدای مرداد توانست رتبه چهارم را از آن خود کرده و با توجه به ادامه استقبال از این فیلم از سوی مخاطبان به سرعت به سمت رسیدن به جایگاه سومی حرکت کند.
بهاین ترتیب فسیل از نیمه مرداد ماه توانست جایگاه سوم را با ۵ میلیون و ۷۹۹ هزار و ۹۰۲ مخاطب در اختیار گیرد و تا رسیدن به جایگاه دوم یعنی رسیدن به رکورد مخاطبان کانیمانگا تنها ۱۷۴ هزار و ۹۸ مخاطب فاصله دارد و بررسیها نشان میدهد احتمال رسیدن فسیل به جایگاه عقابها تقریباً دور از انتظار است.
رشد ۴ درصدی مخاطبان سینماها
از سوی دیگر مقایسه آماری مخاطبان سینماهای سراسر کشور در دو هفته گذشته نیز نشان میدهد در هفتروز گذشته تعداد مخاطبان سینماهای سراسر کشور نسبت به هفتهقبلتر رشدی معادل ۴ درصد را تجربه کرده است، به این ترتیب که در فاصله بیست و هشتمین روز از مرداد ۱۴۰۲ تا چهارمین روز از آخرین ماه تابستان همین سال مجموعا ۳۸۳ هزار و ۶۸۳ نفر از هموطنان در ۱۴ هزار و ۸۵۹ سانس به تماشای فیلم مورد علاقه خود نشستند که این تعداد مخاطب درآمدی معادل ۱۵۹ میلیارد و ۲۹۵ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۵۰۰ ریال را برای گیشهها به ارمغان بردند.
این درحالی است که یک هفته بعد یعنی از ابتدای پنجمین روز شهریور سال جاری تا ابتدای شنبه یازدهم همین ماه تعداد ۳۹۹ هزار و ۷۸۷ نفر از هموطنان در ۱۵ هزار و ۱۷۹ سانس برای دیدن فیلم مورد علاقه خود بلیت تهیه کردند که این تعداد بلیت رقمی معادل ۱۶۴ میلیارد و ۴۵۳ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۵۰۰ ریال برای گیشهها درآمد ایجاد کرد که با یک حساب سرانگشتی میبینیم تعداد مخاطبان هفته گذشته نسبت به هفت روز قبلتر شاهد رشدی معادل ۴ درصد بوده است.
فسیل صدرنشین هفته با روزی ۲۰ هزار مخاطب
در همین حال مقایسه آمار مخاطبان فیلمهای روی پرده هفته گذشته نشان میدهد که همچنان فسیل با روزی ۲۰ هزار و ۲۲۳ نفر مخاطب در صدر جدول فروش هفتگی قرار دارد به این ترتیب که فیلم مورد نظر در هفت روز منتهی به یازدهم شهریور ۱۴۰۲ مجموعاً ۱۴۱ هزار و ۵۶۳ نفر مخاطب یعنی سهم ۳۵.۴ درصدی از کل مخاطبان هفته را در ۳۷۶۰ سانس و درآمدی معادل ۵۷ میلیارد و ۸۵۱ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال به خود اختصاص داده است.
از سوی دیگر جایگاه دوم جدول پرفروشهای فیلمهای روی پرده در دوره مورد نظر به شهرهرت با سهم ۲۸.۴۱ درصدی از کل فروش یعنی ۱۱۳ هزار و ۵۹۱ نفر مخاطب در ۳۲۳۱ سانس و درآمدی معادل ۴۶ میلیارد و ۵۵۸ میلیون و ۶۰ هزار ریال رسیده و در پی آن نارگیل۲ با سهم ۱۳.۶۳ درصدی از کل مخاطبان هفته یعنی ۵۴ هزار و ۵۱۲ نفر مخاطب برای ۲۴۵۱ سانس و درآمدی معادل ۲۰ میلیارد و ۹۲۲ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۵۰۰ ریال در جایگاه سوم قرار گرفت.
بی مادر هم با سهم ۶.۱۷ درصدی از کل مخاطبان هفته گذشته یعنی ۲۴ هزار و ۷۰۲ نفر برای ۱۵۳۷ سانس و درآمدی معادل ۱۰ میلیارد و ۴۲۲ میلیون و ۴۰ هزار ریال جایگاه چهارم را به خود اختصاص داد تا به این ترتیب آخرین تولد با سهم ۴.۱۷ درصدی یعنی ۱۶ هزار ۶۹۶ نفر مخاطب برای ۹۹۵ سانس و درآمدی معادل ۷ میلیارد و ۲۳۹ میلیون و ۷۹۵ هزار ریال به جایگاه پنجم بسنده کند.
این درحالی است که ستارهبازی به عنوان محصول مشترک ایران و آمریکا با تعداد ۱۱ هزار و ۸۹۸ مخاطب یعنی سهمی معادل ۲.۹۷ درصد از کل مخاطبان هفته مورد نظر برای ۶۰۱ سانس و درآمدی معادل ۵ میلیارد و ۵۵۲ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال هفتمین رتبه جدول پرفروشهای هفته قبل را بهنام خود کرده و پس از آن عروسی مردم با سهم ۱.۷ درصدی معادل ۷ هزار و ۵۲ مخاطب برای ۴۰۲ سانس درآمدی معادل ۲ میلیارد و ۹۴۴ میلیون و ۳۵۰ هزار ریال داشته تا به این ترتیب جایگاه هشتم را در اختیار گیرد.
همچنین آهنگ دونفره براساس آمارهای رسمی ثبت شده در سامانه سمفا در دوره مورد نظر ما سهمی معادل ۱.۶۴ درصد از کل مخاطبان هفته قبل را در اختیار داشته یعنی با ۶ هزار و ۵۷۸ مخاطب برای ۳۴۴ سانس درآمدی معادل ۲ میلیارد و ۷۰۴ میلیون و ۹۶۰ هزار ریال در کارنامه ثبت کرده و جایگاه نهم جدول پرفروشهای هفته را در اختیار گرفته و پس از آن دهمین جایگاه به کت چرمی با سهم ۱.۴۲ درصدی از کل مخاطبان هفته معادل ۵ هزار و ۷۰۱ نفر برای ۳۰۱ سانس و درآمدی معادل ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون و ۹۷۵ هزار ریال رسید.
بعد از رفتن نیز با سهم ۱.۲۷ درصدی معادل ۵ هزار و ۹۷ مخاطب برای ۳۹۶ سانس و درآمد ۲ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۷۵ هزار ریال به جایگاه یازدهم بسنده کرد تا دستانداز نیز با ۲۶۲۵ مخاطب برای ۲۹۵ سانس و درآمدی معادل یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال جایگاه دوازدهم جدول پرفروشهای هفته گذشته را به نام خود کند و سیزدهمین جایگاه جدول مورد نظر هم به مجزهعشق با ۲ هزار ۸۳۰ نفر مخاطب برای ۱۸۲ سانس و درآمدی معادل یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون و ۵۰۵ هزار ریال رسید.
سه کام حبس هم با ۲۲۷۳ مخاطب برای ۱۱۷ سانس و درآمد معادل یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون و ۸۷۵ هزار ریال به رتبه چهاردهم رسید و درپی آن مصلحت با ۲۵۱۷ نفر مخاطب برای ۲۳۸ سانس و درآمد ۸۴۱ میلیون و ۲۷۵ هزار ریالی رتبه پانزدهم جدول پرفروشها را در اختیار گرفت تا شانزدهمین رتبه در جدول پرفروشهای هفته گذشته در اختیار ستون ۱۴ با ۱۰۴۰ مخاطب برای ۱۵۳ سانس و درآمدی معادل ۴۳۷ میلیون و ۳۶۵ هزار ریال قرار گرفت.
هفدهمین جایگاه هم با ۲۳۶ مخاطب برای ۱۴ سانس و درآمدی معادل ۹۹ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال به تصور رسید و هجدهمین جایگاه هم در اختیار نگهبان شب با ۲۳۱ مخاطب برای ۱۷ سانس و ۹۵ میلیون و ۷۷۰ هزار ریال درآمد قرارگرفت تا شهرک با ۱۷۴ مخاطب برای ۲۵ سانس و درآمدی معادل ۷۹ میلیون و ۹۵۰ هزار ریال جایگاه نوزدهم جدول را به نام خود کرده باشد.
اما پرونده باز است آخرین ساخته کیومرث پوراحمد در دوره مورد نظر تنها ۱۴۲ مخاطب در ۲۹ سانس به خود دید تا با درآمدی معادل ۶۸ میلیون و ۲۵ هزار ریال در جایگاه بیستم جدول قرار گیرد و به دنبال آن میان صخرهها با ۱۴۸ مخاطب برای ۲۶ سانس و درآمدی معادل ۶۳۰ میلیون و ۷۵ هزاری ریال جایگاه بیست و یکم را به نام خود کرد و پس از آن بابا سیبیلو با ۱۲۷ مخاطب برای ۱۱ سانس و درآمد ۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار ریالی بیست و دومین جایگاه را تصاحب کرد و نهایتاً آخرین جایگاه هم به فصل ماهی سفید تنها با ۵۴ مخاطب برای ۴ سانس و درآمد ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار ریالی رسید.
/