به گزارش خبرگزاری برگزیده، این کتاب به تفکر نقادانه بهعنوان ابزاری برای رهبری مشفقانهتر، ارائۀ شیوههای آزمودهشده برای مدیریت اختلاف و تعارض، پیشبینی و حل مسئله و همچنین بهبود مهارت همدلی میپردازد.
این کتاب با سبک و لحنی ملایمتر نسبت به اکثر کتابهای مدیریتی، تشریح میکند که چگونه و در چه زمان سازوکارهای کمتر عقلایی همچون شهود و میانبرهای ذهنی میتوانند بهعنوان ابزارهایی کارآمد برای تصمیمگیری در جعبۀ ابزار مدیران مورد استفاده قرار گیرند.
در حوزۀ تصمیمگیری، تفکر نقادانه بهمنظور تحلیل اطلاعات ورودی مهارتی مفید و در حوزۀ متقاعدسازی بهمنظور ساختارمندکردن اطلاعات خروجی مهارتی حیاتی است.
هنگام متقاعدکردن مشتریان برای خرید محصول، هیئتمدیره برای تأمین مالی پروژه، و یا همکاران برای تغییر رویهشان، مدیران میتوانند از راهنمایی گامبهگام ارائهشده در این کتاب بهمنظور ایجاد آمادگی برای برگزاری جلسات موفق و ارائههای اثربخش بهرهمند شوند.
با استفاده از یک فرایند ساختاریافته تفکر مدیریتی همواره قابل ارتقا است، بهویژه اگر بیاموزیم دربارۀ شیوۀ تفکرمان فکر کنیم. این کتاب راهنمای بهبود و فراتفکر در حوزۀ مهارتهای تصمیمگیری و متقاعدسازی برای مدیران حال و آینده است.
نویسندۀ کتاب با ارائۀ نمونهها و مثالهایی در حوزۀ کسبوکار همراه با یافتههای پژوهشی در علم اقتصاد رفتاری و علوم شناختی در حوزۀ مدیریت و سازمان، کاستیها و خطاهای شایع همچون مفروضات پنهان و سوگیریهای شناختی را به تفصیل توضیح داده است و راهحلهایی ساده و درعینحال کاربردی را برای آزمودن فرضیهها و حل مسائل دشوار پیشنهاد میدهد.
در قسمتی از این کتاب آمده است: در دنیایی که خصلتهای بارز آن بهویژه در عرصه کسبوکار، تحولات سریع و عمیق، شکستهای ساختاری ناگهانی، ابهام، پیچیدگی و عدمقطعیت است، پرورش و توسعه ظرفیتها، توانمندیها و مهارتهای فکری از الزامات بنیادین رشد، اثربخشی و بهرهوری به شمار میآید. تفکر نقادانه یکی از مهمترین این مهارتها و بنا بر رهنمود مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۰ ازجمله ۱۰ مهارت حرفهای مهم نخست است.
با وجود تعاریف متعدد، میتوان تفکر نقادانه را بهعنوان مهارت دریافت، ارزیابی و تحلیل شفاف و مبتنی بر واقعبینی و عقلانیت اطلاعات بهمنظور قضاوت هوشمندانه و تصمیمگیری آگاهانه تعریف کرد.
اینکه تفکر نقادانه یک مهارت محسوب میشود بر این واقعیت دلالت دارد که این شیوه تفکر قابل یادگیری است و همچون هر مهارت دیگر پرورش و بهبود آن مستلزم تمرین مستمر و ممارست است.
۵۷۵۷