Categories: فرهنگ و هنر

شاه در نخستین مصاحبه‌ی مطبوعاتی خود پس از خروج از ایران چه گفت؟

شاه در نخستین مصاحبه‌ی مطبوعاتی خود پس از خروج از ایران چه گفت؟

به گزارش خبرگزاری برگزیده، روز پنج‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۵۸ محمدرضا پهلوی، شاه مخلوع ایران، که در «کوئرناواکا»ی مکزیک اقامت داشت در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی شرکت کرد. در ادامه بخش‌هایی از این مصاحبه را که به زبان انگلیسی انجام می‌شد به نقل از اطلاعات مورخ ۲۴ خرداد ۵۸ می‌خوانید:

وقتی از شاه مخلوع پرسیده شد که آیا ممکن است در آمریکا اقامت گزیند، او که به زبان انگلیسی مغلوط سخن می‌گفت اظهار داشت این امر بستگی به این دارد که آیا مورد استقبال قرار می‌گیرد یا نه. او اضافه کرد که اطمینان ندارد دولت آمریکا از اقامتش در آن کشور استقبال کند.

شاه مخلوع در این مصاحبه‌ی ۱۵ دقیقه‌ای که در کنار استخر خانه‌ی تازه‌اش در شهر «کوئرناواکا» برگزار شد گفت: «من سعی کردم که از خون‌ریزی در ایران جلوگیری کنم اما از موقعی که از ایران بیرون آمده‌ام خون‌ریزی فراوانی شده است.» اشاره‌ی شاه مخلوع آشکارا به اعدام ۲۹۸ تن از کارگزاران خود در ایران و یک سلسله عصیان‌هایی بود که منجر به کشتار چندین تن از کردها و دیگر اقلیت‌های ملی شده است.

وقتی از شاه مخلوع سوال‌هایی درباره‌ی آیت‌الله خمینی و حکومت اسلامی ایران کردند او خنده‌هایی عصبی می‌کرد و در حالی که به همسرش فرح چشمک می‌زد از پاسخ دادن به این سوال‌های حساس طفره می‌رفت. وقتی از او پرسیده شد که آیا ممکن است به ایران بازگردد، مردی که روزگاری بر تخت طاووس تکیه می‌زد گفت: «خدا می‌داند.»

شاه مخلوع که به سبک مکزیکی‌ها پیراهنی آبی با حاشیه‌ی سفید بر تن داشت و عینک آفتابی تیره‌رنگ بر چشمش بود تا از گزند آفتاب پرنور «کوئرناواکا» واقع در ۸۰ کیلومتری جنوب مکزیکوسیتی در امان بماند به نظر مریض می‌رسید، ولی همسرش فرح که لباس عادی بر تن داشت گاهی تبسم می‌کرد.

شاه مخلوع گفت: «من سال‌ها کار کردم و کشورم را به صورتی درآوردم که می‌توانست باشد ولی حالا ببینید که اوضاعش چگونه است.»

شاه مخلوع ایران گفت: «من مستقیما از حکومت مکزیک تقاضای روادید کردم و این یک کار شخصی بود.» او توضیحی نداد که آیا قصد دارد در مکزیک به کاری که نیازمند سرمایه‌گذاری هنگفت است مبادرت ورزد یا نه، ولی گفت که «حالا خیلی زود است بگویم که آیا تقاضای پناهندگی خواهم کرد یا نه.» وقتی از شاه مخلوع سوال شد که چرا مکزیک را برای اقامت انتخاب کرده است، گفت شهرت میهمان‌نوازی مکزیکی او را به این فکر انداخت و مردم کوئرناواکا در قبال او ژست موافقت‌آمیزی دارند.

وقتی پرسیده شد که آیا ممکن است به علت اقامت او در مکزیک، ایران روابط خود را با این کشور قطع کند گفت: «من ارتباطی بین سفرم به مکزیک و قطع روابط ایران و مکزیک نمی‌بینم.»

از او پرسیده شد چرا ماموران امنیتی خود را از آمریکا استخدام کرده است، نه از مکزیک، شاه مخلوع جواب داد: «ماموران امنیتی من مکزیکی هستند. این عده‌ای را هم که در کنار من می‌بینید مامور امنیتی نیستند، آن‌ها کارگزاران روابط‌عمومی هستند.»

۲۵۹۵۷

برگزیده های ایران

admin

Recent Posts

گزارش سردار رادان از امنیت روز انتخابات

فرمانده فراجا گفت: خوشبختانه تا این لحظه هیچگونه حادثه امنیتی در هیچ نقطه‌ای از کشور…

12 ساعت ago

پیش‌بینی آب‌وهوای تهران طی روزهای آینده

اداره کل هواشناسی استان تهران از افزایش ابر و افزایش وزش باد برای استان تهران…

12 ساعت ago

شگرد جدید قاچاق‌چیان چوب؛ حمل با خودروهای شاسی‌بلند!/ عکس

کشف چوب آلات قاچاق از خودروی شاسی بلند در صومعه‌سرا خبرساز شد.

12 ساعت ago

بازداشت یکی از متخلفان انتخابات ریاست جمهوری در این شهر

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهشهر گفت: شخصی که در یکی از شعب اخذ رای…

12 ساعت ago

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در آذربایجان‌غربی: پیر و جوان پای صندوق‌های رای

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در آذربایجان‌غربی همزمان با سایر نقاط کشور در حال برگزاریست و…

15 ساعت ago

عکس‌های دیده نشده از هالیوود کلاسیک/ این چهره‌ها را می‌شناسید؟

به تازگی کتاب «چهره‌های افسانه‌ای هالیوود کلاسیک» شامل پرتره‌های ستاره‌های عصر طلایی هالیوود بین دهه‌های…

16 ساعت ago