Categories: سلامت

شما هم همین که مریض می‌شوید بجای پزشک به شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنید؟

شما هم همین که مریض می‌شوید بجای پزشک به شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنید؟

الهه جعفرزاده: اگر به دنبال راهی برای داشتن یک خواب راحت شبانه هستید، در اولین اقدام سراغ یوتیوب نروید و کمی دست نگه دارید. مطالعات اخیر نشان می‌دهد اطلاعات و توصیه‌هایی که در رابطه با بهبود خواب و رفع اختلالات خواب در یوتیوب منتشر می‌شوند به قدر کافی علمی و قابل استناد نیستند. این مطالعه، از نامعتبر بودن اطلاعات پزشکی موجود در برخی ویدئوهای مربوط به اختلالات خواب در یوتیوب خبر می‌دهد.

محققان دریافتند ویدئوهایی که توسط بلاگرها تولید و منتشر می‌شوند، نسبت به ویدئوهای تولیدشده توسط صفحات تخصصی و یا پزشکان، بازدید بیشتری دریافت می‌کنند. نکته قابل توجه این است که این ویدئوها اغلب حاوی اطلاعات نادرست بوده و بیشتر به منظور تبلیغ محصولات و خدمات مربوطه تولید و منتشر می‌شوند.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که ۴۳ درصد از ویدئوهایی که بیشترین تعداد بازدید را داشته‌اند توسط بلاگرها، ۳۳ درصد توسط پزشکان متخصص و ۲۴ درصد از ویدئوها توسط کارشناسان سلامت تولید و منتشر شده‌اند. ویدئوهای محبوبِ مربوط به بلاگرها و یوتیوبرها به طور میانگین ۸.۲ میلیون بازدید داشتند، در حالی که محتوای تخصصی که توسط کارشناسان تولید می‌شود، در مجموع ۳۰۰ هزار بازدید داشت. طبق برآوردها، حدود ۶۷ درصد از این ویدئوهای محبوب با اهداف تجاری و تبلیغ یک محصول یا خدمات توسط بلاگرها تولید می‌شوند.

ربکا رابینز، از اعضای تیم مطالعه و محقق در بخش خواب و اختلالات شبانه‌روزی، در این باره می‌گوید: امروزه مردم اغلب در جست‌وجوی اطلاعاتی هستند که از نظر حجمی مختصر و از نظر محتوایی کامل باشد که علم با این موضوع در تضاد است، چرا که حتی جزئی‌ترین اطلاعات پزشکی، دنیایی فراتر از این است که در یک پست ویدئویی خلاصه شود. علاوه بر این، بسیاری از ویدئوهای محبوب در یوتیوب طعمه‌ای برای بازدید و کلیک بیشتر هستند.

به طور قطع نمی‌توان گفت که چرا کاربران بیشتر جذب اینگونه ویدئوها می‌شوند، شاید دلیل پربازدید بودن این ویدئوها مربوط به جذابیت بصری در تولید یک محتوای رسانه‌ای و صمیمیت تولیدکننده با دنبال‌کنندگان خود باشد.

دکتر استوارت کوان، نویسنده ارشد این مطالعه، نیز می‌گوید: نشر و تبلیغ اطلاعات نادرست پزشکی، به ویژه در زمینه اختلالات خواب، می‌تواند مانع از دریافت اطلاعات صحیح پزشکی در میان بیماران شود و برای آنان عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد. این مسئله در خصوص معرفی و تبلیغ داروهای مربوط به خواب نیز صدق می‌کند که بعضاً ممکن است این داروها مضر باشند.

منابع: mercurynews، upi، healthday

۴۷۲۳۲

مجله خبری برگزیده های ایران

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

جزییات گروگانگیری یک زن و دخترش در مقابل مجتمع تجاری پالادیوم/ عکس

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از وقوع یک گروگانگیری ناکام در مقابل مجتمع تجاری پالادیوم در…

10 ساعت ago

گرمای بی‌سابقه تمدید شد

جهان رکوردهای گرما را برای یازدهمین ماه متوالی تمدید کرد.

10 ساعت ago

تداوم کیفیت هوای «قابل قبول» در پایتخت

طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی هوا بر روی عدد ۵۵ و…

11 ساعت ago

معلمان آزاد با این شرایطی می‌توانند در مدارس غیردولتی درس بدهند

رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه فعالیت…

11 ساعت ago

تهران قدیم | حمل و نقل عمومی در تهران ۱۰۰ سال قبل این شکلی بود/ عکس

در میان قاجاریان، ناصرالدین‌شاه بیشتر از کالسکه استفاده می‌کرد. درشکه چون حدود ٤ نفر گنجایش…

11 ساعت ago

ورود سامانه بارشی جدید به کشور در هفته آینده/ تداوم بارندگی در این استان‌ها

کارشناس سازمان هواشناسی ضمن پیش‌بینی رگبار و رعد و برق در مناطقی از خراسان شمالی،…

11 ساعت ago