سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

توافق مجتبی جباری با مس رفسنجان

23 ساعت پیش

جلسات چند مرحله‌ای خلیلی با اوسمار برای نقل‌و‌انتقالات نیم‌فصل

23 ساعت پیش

مسی پس از قهرمانی اینترمیامی در MLS: خوشحالم که بازنشستگی باشکوهی را برای آلبا و بوسکتس ساختیم

23 ساعت پیش

وسلین ماتیچ، مربی تیم‌های پایه بسکتبال ایران شد

23 ساعت پیش

فتح‌آبادی: خودمان دربی را کوچک کرده‌ایم/ ساپینتو و اوسمار نمی‌خواستند بازنده باشند

23 ساعت پیش

علی‌نژاد: روئینگ به صورت رسمی عضو مجمع کمیته ملی المپیک شد

23 ساعت پیش

اسبقیان: از تیم ملی فوتبال حمایت صددرصدی می‌شود/ به موفقیت روئینگ امیدواریم

23 ساعت پیش

مدت زمان دوری اخباری بعد از جراحی مشخص می‌شود

23 ساعت پیش

شادی: اعتراض حق ورزشکاران است/ دوست دارم آخرین مدال مهسا جاور، طلا باشد

23 ساعت پیش

تِراشتگن در آستانه گرفتن مجوز بازی برای بارسا/ گارسیا مشکلی ندارد

23 ساعت پیش

Home » صدرایی: نمی‌توانیم حتی پلتفرم تیبا را عوض کنیم و دائما از خودرو جدید صحبت می‌کنیم/ با مفاهیم خودروسازی دنیا هم شوخی می‌شود

صدرایی: نمی‌توانیم حتی پلتفرم تیبا را عوض کنیم و دائما از خودرو جدید صحبت می‌کنیم/ با مفاهیم خودروسازی دنیا هم شوخی می‌شود

زمان انتشار: 23 شهریور 1402 ساعت 18:16

دسته بندی: اقتصادی

شناسه خبر: 406666

زمان مطالعه: 9 دقیقه

صدرایی: نمی‌توانیم حتی پلتفرم تیبا را عوض کنیم و دائما از خودرو جدید صحبت می‌کنیم/ با مفاهیم خودروسازی دنیا هم شوخی می‌شود

صدرایی: نمی‌توانیم حتی پلتفرم تیبا را عوض کنیم و دائما از خودرو جدید صحبت می‌کنیم/ با مفاهیم خودروسازی دنیا هم شوخی می‌شود

مریم فکری: انتقاد از شرکت های خودروساز مساله امروز و دیروز نیست و مشتریان شرکت های خودروساز همواره از محصولات تولیدی شرکت های خودروساز ناراضی هستند. برخی از کارشناسان معتقدند که در حال حاضر یک نوع نفرت ملی از صنعت خودرو شکل گرفته و به عبارتی، غرور کار دست خودروسازان داده است؛ صنعتی که در دوره‌ای، موتور محرک توسعه صنعتی کشور بود، اما کسانی که در درون صنعت خودرو بودند و حتی سیاست‌گذاران به این صنعت مغرور شدند و اشتباه‌های بزرگی کردند.

اما در کنار آن، برخی آگاهان به حوزه خودرو، مهم‌ترین بحران صنعت خودرو در ایران را بحران مدیریت دولتی و همچنین قیمت‌گذاری دستوری می‌دانند و تاکید دارند: ما در ایران، خودرو تولید نمی‌کنیم، بلکه رانت تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار را به مردم می‌فروشیم و این وضعیت هولناک است.

دو مشکل جدی صنعت خودروسازی در ایران

اما چه شد که صنعت خودررو به نقطه‌ای غیرقابل قبول رسیده است؟ بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرگزاری برگزیده می‌گوید: به نظر من هر کالایی که در جامعه عرضه می‌شود، بزرگ‌ترین یا معتبرین مرجع قضاوت درباره آن کالا، مصرف‌کنندگان هستند؛ یعنی هیچ شرکتی نمی‌تواند بگوید من خوب هستم، در حالی که مصرف‌کننده از آن شرکت ایراد می‌گیرد و از کیفیت و خدمات کالا ناراضی است. این نشان می‌دهد که شرکت مشکل دارد.

وی می‌افزاید: متاسفانه وقتی صنعت خودروسازی ایران را آنالیز می‌کنیم، می‌بینیم که این صنعت با مشکل دوبعدی مواجه است. از یک طرف، محیط کلان، فضای سیاسی و اقتصادی کشور مشکل دارد که به‌تبع روی صنایع و خودروسازی‌ها اثر می‌گذارد. از سوی دیگر، صنعت خودرو به لحاظ مدیریتی، نگرشی و ساختارهایی که وجود دارد، مشکل دارد.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می‌کند: صنعت خودرو، صنعتی است که هیچ‌گاه در حیطه رقابت قرار نگرفته و همیشه حیطه حمایت دولت را در دست داشته است.

صدرایی متذکر می‌شود: وقتی از یک صنعت سال‌های سال حمایت کنید و به بهانه حمایت از آن، دروازه‌های کشور را ببندید و یا اگر دروازه‌ها را باز می‌کنید، خودرو را به صورت محدود و با تعرفه بالا می‌آورید، مطمئن باشید آن صنعت در یک نقطه فاسد می‌شود و از بین می‌رود. برای همین است که امروز صنعت خودروسازی، خود را این‌گونه نشان می‌دهد.

صدرایی: نمی‌توانیم حتی پلتفرم تیبا را عوض کنیم و دائما از خودرو جدید صحبت می‌کنیم/ با مفاهیم خودروسازی دنیا هم شوخی می‌شود

شوخی با مفاهیم خودروسازی دنیا

وی عنوان می‌کند: شما اگر از سال ۶۸ به بعد را در نظر بگیریدکه به سمت صنعت آمدیم، تقریبا ۳۵ سال از این دوران می‌گذرد. حالا جدا از این‌که با تحریم‌ها روبه‌رو بودیم، بیش از دو دهه در این صنعت سرمایه‌های کلانی را صرف کردیم و خروجی قابل قبولی نداریم.

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: شاید در مقطعی، یک پروژه ملی به نام سمند تعریف شد که در زمان عرضه خود، خودروی نسبتا به روز و قابل قبولی بود، اما مدیریت نگه‌داشت و ارتقا و بهبود آن را هم نداشتیم و سرنوشت تکراری که به پیکان وارد کردیم، به سمند و پژو۴۰۵ وارد کردیم و همچنین پژو۲۰۶، پراید و همه خودروهایی که در ایران تولید شد.

صدرایی می‌افزاید: امروز شما می‌بینید که نمی‌توانند پلتفرم خودرو تیبا را عوض کنند و مرتب فقط فیس‌لیفت‌های خیلی ساده انجام می‌دهد و دائما از خودرو جدید صحبت می‌کند. در واقع حتی با مفاهیم خودروسازی دنیا هم شوخی می‌کنیم.

وی متذکر می‌شود: به نظر من صنعت خودروسازی در ایران یک کارنامه مردودی دارد و این کارنامه مردود به دو عامل همان‌طور که توضیح دادم، دارد.

بیشتر بخوانید: نجفی‌منش: خودرو در ایران گران نیست/ این دو کار را بکنید تا مشکل خودروساز حل شود

قیمت این خودرو ۱۰۰ میلیون تومان ریخت/ ریزش سنگین قیمت خودرو در بازار

یک توهم یا سوءتفاهم

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه می‌گوید: موضوع دیگر هم این است که در کشور ما به خصوص در سال‌های اخیر، تجارت یا دلالی و واسطه‌گری بر صنعت ارجحیت پیدا کرده است. برای صنعتی شدن و ساخت خودرو، نیاز به فرهنگ صنعتی داریم.

صدرایی می‌افزاید: ما یک سوءتفاهم یا توهمی داریم که می‌گوییم تکنولوژی را وارد کنیم. تکنولوژی صرفا پیچ و مهره و بدنه و شاسی و داشبورد و صندلی نیست، تکنولوژی وارد کردن فرهنگ و نگرش جهانی به صنعت خودروسازی است؛ وارد کردن مدیریت، تربیت صنعتی و حس وجدان کاری و رضایت کاری.

وی عنوان می‌کند: حتی در شرکت‌ها منابع انسانی نادیده می‌شود و نیروها، مدیرهای میانی، مدیرهای بالادستی، کارگر و… آن‌طور که باید و شاید توجه نمی‌شود و همه این عوامل دست به دست هم می‌دهد که صنعت پیشرفت نکند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می‌کند: ما شاهد بودیم که خیلی صنایع کشور به سرنوشت‌های بدی مبتلا شده‌اند و متاسفانه با یک دید غلط و احساسسی، صنایع را ملی و دولتی کردیم. در حالی که صنایع دولتی نمی‌تواند آن‌طور که باید، چابک باشد و مدیریت‌ها را آنالیز کند.

۲۲۳۲۲۳

حتما بخوانید : واکنش دلار به چراغ سبز آمریکا/ قیمت طلا و سکه در سراشیبی افتاد

برگزیده های ایران

برچسب ها
افزایش قیمت خودرو ایران خودرو بازار خودرو باشگاه شهر خودرو پیش فروش خودرو تحریم تولید خودرو - کیا خودرو دست دوم خودرو فرسوده خودروسازان خودروی ارزان قیمت خودروی الکتریکی خودروی برقی خودروی پرنده خودروی چینی خودروی خورشیدی صنعت خودروسازی قیمت روز خودرو کاهش قیمت ها واردات خودرو وام خودرو
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • جهش عجیب قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، پراید و کوییک + جدول
    جهش عجیب قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، پراید و کوییک + جدول 17 ساعت پیش
  • پیش‌بینی معاون اسبق بانک مرکزی از قیمت دلار/  امکان ریزش قیمت وجود دارد؟
    پیش‌بینی معاون اسبق بانک مرکزی از قیمت دلار/ امکان ریزش قیمت وجود دارد؟ 17 ساعت پیش
  • تغییر بی‌سابقه قیمت کالاهای اساسی/ لوبیاچیتی رکورد زد
    تغییر بی‌سابقه قیمت کالاهای اساسی/ لوبیاچیتی رکورد زد 17 ساعت پیش
  • شرایط پرداخت عائله‌مندی و حق اولاد به زنان بازنشسته اعلام شد+ جزییات
    شرایط پرداخت عائله‌مندی و حق اولاد به زنان بازنشسته اعلام شد+ جزییات 17 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15397
  • اخبار ورزشی 20670
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8154
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5568
  • تبلیغات 51
  • تهران 744
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 711
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 378
  • سلامت 3511
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19382
  • قزوین 770
  • قم 837
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1117
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • حذف صبحانه چه بر سر سلامت می‌آورد؟
    حذف صبحانه چه بر سر سلامت می‌آورد؟ 20 ساعت پیش
  • وضعیت بحرانی ذخایر خونی در کشور/ این استان هر ماه به ۸هزار واحد خون نیاز دارد
    وضعیت بحرانی ذخایر خونی در کشور/ این استان هر ماه به ۸هزار واحد خون نیاز دارد 20 ساعت پیش
  • موج جدید آنفلوآنزا؛ طغیان ویروس A(H3N2) در کشور
    موج جدید آنفلوآنزا؛ طغیان ویروس A(H3N2) در کشور 20 ساعت پیش
  • مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟
    مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟ 20 ساعت پیش
  • هشدار؛ باورهای نادرست درباره درمان آنفلوآنزا
    هشدار؛ باورهای نادرست درباره درمان آنفلوآنزا 20 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025