تشکیل صفهای طولانی دربرابر فروشگاههای اپل در روز عرضهی آیفون جدید، اتفاقی معمولی است؛ با اینحال صفهایی که بههنگام عرضهی آیفون ۱۵ و اپل واچ سری ۹ دربرابر فروشگاههای حضوری اپل در چین ایجاد شد، پیامی مهم در بر دارد: حتی با وجود موضعگیری غیررسمی دولت چین علیه آیفون، همچنان ساکنان این کشور به گوشیهای اپل علاقهمندند.
ممنوعیت آیفون در بین مقامات چین، ارزش سهام اپل را بهطور ناگهانی کاهش داد تا ۱۹۰ میلیارد دلار از ارزش بازار این کشور در دو روز ناپدید شود. شرایط تنشزای اپل، رقبای چینی این شرکت را امیدوار کرد که سهم خودشان را در بازار افزایش دهند.
آنطور که فایننشال تایمز مینویسد، برندهای چینی صنعت موبایل در موضع قدرت هستند و محصولاتی هیجانانگیز در دسترس قرار میدهند. آمار فروش قابلتوجه اپل در حالی ثبت میشود که قیمت گوشی آیفون از قیمت گوشی اکثر برندهای چینی بیشتر است.
هواوی، نماد استقلال صنعت فناوری چین، در هفتههای اخیر چهار گوشی 5G روانهی بازار کرده است که پردازنده هفت نانومتری دارند و سروصدای زیادی به پا کردهاند. رونمایی میت ۶۰ پرو باعث شده است میهنپرستی در بین کاربران چینی بیشتر شود و تعداد زیادی از آنها در شبکههای اجتماعی، بقیه را به خرید گوشی هواوی بهجای آیفون ترغیب کنند.
برخی از رسانهها میگویند دولت چین بهدنبال ممنوعیت استفاده از آیفون در بین مقامات است. سخنگوی وزارت امور خارجهی چین گفته است که دولت هنوز هیچ قانونی برای جلوگیری از فروش آیفون در بازار تصویب نکرده.
از دست دادن بازار چین، خطری بزرگ برای اپل است؛ چون این شرکت حدوداً یکپنجم از کل فروش محصولاتش را در بازار چین ثبت میکند. هرگونه تنش بین ایالات متحده و چین بر سر صنعت فناوری نیز در وهلهی اول اپل را تهدید میکند. میهنپرستی چینیها دیگر عاملی است که برای اپل تهدیدآمیز محسوب میشود.
با همهی اینها، سهم اپل در بازار چین به مقدار قابلتوجهی بالا است. این شرکت در حال حاضر حدوداً یکپنجم از کل بازار چین را در اختیار دارد (مشابه سهم برندهای چینی اوپو و ویوو که دو مورد از محبوبترین شرکتهای گوشیساز در چین هستند). اپل در بازار چین، سهم بیشتری نسبتبه شیائومی دارد.
در فصل دوم سال جاری میلادی، رشد فروش محصولات اپل در بازار چین بیشتر از تمامی برندهای دیگر بود، آن هم در شرایطی که آیفونها گرانتر از گوشیهای چینیاند.
سرمایهگذاران نگاه مثبتی به آیندهی شیائومی دارند، بااینحال رشد این شرکت در یک سال اخیر کمتر از گوشیسازان بینالمللی بوده است. شیائومی به عرضهی محصول با قیمت منطقی شهره است، اما هماکنون محصولاتی گرانقیمت نیز دارد تا سودش را افزایش دهد. با وجود تلاشهای شیائومی، سوددهی این شرکت همچنان بهشدت پایین است (سود هر سهم شیائومی سال گذشته تنها دو درصد افزایش یافت).
تاکنون هیچیک از برندهای چینی، موبایلی تولید نکردهاند که بتواند در بازارهای جهانی مچ گوشی سامسونگ و آیفون را بخواباند. آیفون امروزه محبوبیت قابلتوجهی در بین جوانان چینی دارد و نشانهی شأن و اعتبار برای آنها است. تا زمانی که این شرایط تغییر نکند، بعید است که سختگیری دولت چین، به سهم اپل در بازار این کشور ضربه بزند.
۵۸۵۸