به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، حجت الاسلام ایمانیپور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر اسبق عراق با اشاره به حضور فعالانه دولت، ملت و مرجعیت رشید عراق در مراسمهای شهادت آیتالله رئیسی، از جمله حضور جناب آقای عبدالمهدی در ایران، قدردانی کرد.
وی با ذکر این نکته که جهان و منطقه نیازمند متفکرانی است که پاسخگوی مسائل جدید جهان بشری باشند، گفت: اقدامات مشترک علمی برای پاسخگویی به مسائل جدید جهان اسلام ضروری به نظر میرسد.
ایمانیپور افزود: ما بعد از طوفان الاقصی شاهد نظم جدیدی هستیم و نیاز به تربیت نخبگانی داریم که بتوانند به زبان روز دنیا مسائل را تبیین کنند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد مراکز تربیتی برای پرورش نخبگان آینده جهان اسلام، گفت: دلسوزان جهان تشیع باید به این موضوع اهتمام ویژهای داشته باشند.
در ادامه این دیدار، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر اسبق عراق گفت: بین ایران و عراق روابط مستحکمی وجود دارد. ما مشترکات زیاد و دشمنان مشترکی داریم.
وی فقدان شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان را خسارتی بزرگ برای انقلاب اسلامی دانست و افزود: این حوادث بزرگ همیشه زمینههای بزرگتری را برای شکوفایی امت اسلامی فراهم میکند.
عبدالمهدی برگزاری مراسمهای عزاداری باشکوه و متنوع در سرتاسر عراق را یکی از این شکوفاییها دانست و گفت: این نحوه تکریم ناشی از احترام ملت عراق به تفکر امام و انقلاب اسلامی است.
نخست وزیر اسبق عراق با تأکید بر اینکه اقدامات فرهنگی و تربیت نخبگان جوان بدون پیوند دادن آنها با روح مبارزه و جهاد اقدامی بیفایده است، گفت: این روح مبارزه است که به جوانان امکان نوآوری و ابتکار را میدهد.
وی جمهوری اسلامی را سرآغاز تحولی بزرگ در جهان معاصر دانست که اثرگذاری آن در تحولات بینالمللی قابل مشاهده است.
عبدالمهدی افزود: چهار دهه است که ایران تحت محاصره و فشارهای بینالمللی و رسانهای است، اما باز هم میبینیم که همه به دیده احترام به او نگاه میکنند.
وی در پایان بر ضرورت پرورش روحیه جهادی در بین جوانان تأکید کرد و اعتقاد داشت باید فرهنگ جهاد و علوم روز را به هم پیوند دهیم.
نخست وزیر اسبق عراق همچنین برگزاری سفرها و دیدارهای چهره به چهره را یکی از مهمترین عوامل تقویت روابط فرهنگی دانست و گفت: در اثر این دیدارها تجربیات در حوزههای مختلف به یکدیگر منتقل میشود.
/