به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری برگزیده های ایران، سید احمد عبودتیان دستیار ویژه رئیسجمهور در امور مردمیسازی دولت در نشست خبری امروز با خبرنگاران که بهمناسبت طرح ملی شهریاران برگزار شد، طی سخنانی بیان کرد: دولت درخصوص امر مردمیسازی طراحی انجام داده تا مردم در تصمیمات جایگاه داشته باشند و نقش آنان در تصمیمات کلان کشور مشخص باشد. سپس اینکه وقتی خود مردم میتوانند مجری باشند، چرا دولت ورود کند؟ و سوم اینکه مردم میتوانند نظارت هم داشته باشند.
وی افزود: آیا امروزه مردم در تصمیمگیریها دخیل هستند و مردمی که در انتخابات برای تعیین مقام عالی کشور رأی میدهند، آیا حق ندارند تصمیم خود را درباره سایر شئون مطرح کنند؟
دستیار ویژه رئیسجمهور در امور مردمیسازی دولت گفت: سند تحول دولت بر همین اصل استوار است و نیاز بود یک مجموعهای وارد دولت شود تا جایگاه مردم را تعیین کند. سال گذشته نیز حکم این مسئولیت برای دخیل کردن مردم در تصمیمگیری و اجرا از سوی رییسجمهور صادر شد.
عبودتیان اظهار داشت: در بسیاری از حوزهها نمونه داریم که مردم وارد صحنه شده و با کمک دولت، کاری که مثلاً بیش از ده سال باقی مانده را به سرانجام برسانند. این حضور و نقش مردم در مسائل اجتماعی و فرهنگی بیشتر است و نمونه آن را در حماسه اربعین میبینیم که خود مردم میداندار هستند. با این تقسیمبندی و تقسیم کار، بهخوبی میتوان امر مردمیسازی را اجرا کرد. ما نمونهای از این را در دفاع مقدس دیدهایم.
وی ادامه داد: ما بهدنبال تحقق این مفهوم هستیم و بیانیه گام دوم بر حضور آحادی مردم در صحنهها تأکید دارد و این مهم نیازمند یک فناوری است که بهعنوان حلقههای میانی نامیده میشود. ما در ماجرای کرونا دیدیم که اقشار مختلف مردم توانستند برای حل تمامی مشکلات وارد شوند.
دستیار ویژه رئیسجمهور در امور مردمیسازی دولت تصریح کرد: طبق دستور رییسجمهور، میبایست کنار هر مدیر ارشد یک نفر بهعنوان دستیار مردمیسازی حضور داشته باشد. برای این کار نیازمند یک الگو بودیم و برای این کار از حلقههای میانی و گروههای مردمی استعلام کردیم که فرد واجد شرایط را به دستگاهها معرفی کنند. بعد از بررسی این موارد در کانونهای ارزیابی، دستیار مردمیسازی را در برخی وزارتخانهها، استانداریها و فرمانداریها قرار دادهایم.
عبودتیان خاطر نشان کرد: برای اجلاسیه ۲۸ مرداد امسال دو نوع از حلقههای میانی از جمله محلهمحوری و حوزه تخصصی آبرسانی را به نمایش گذاشتیم و این را فرصتی برای الگونمایی قرار دادیم.
وی گفت: مفاهیم و تعاریف مردمیسازی بیشتر مورد بررسی قرار گرفت و اهتمام مدیران دولتی به این امر افزایش داشت. بعد از این نمایش نمونهها، حلقههای میانی دریافتند که دولت در امر مردمیسازی مصمم است و در این صورت اعتماد مردم جذب میشود.
دستیار ویژه رئیسجمهور در امور مردمیسازی دولت اظهار داشت: رئیسجمهور از وزارتخانهها خواستند با برنامهریزی، اعلام کنند چه برنامهای برای مردمیسازی دارند. نمونههای بسیاری در اینباره وجود دارد و شهریاران تحقق عینی بخشی از اهداف دولت در امر مردمیسازی است.
عبودتیان گفت: تخصص، خوشنام بودن بین مردم، چابکبودن، دارا بودن فهم ماموریتهای یک دستگاه و همچنین توان تسهیلگری داشتن از جمله شاخصهای دستیاران مردمیسازی است. در کشور الگوهای بسیاری از مردمیسازی داریم که باید آنها را به نمایش بگذاریم.
وی در ادامه عنوان کرد: ما همچنین درباره مردمیسازیِ اقتصاد ۱۳ عرصه را احصا کردهایم که مردم میتوانند ایفای نقش کنند. در اینباره مثالهای متعددی داریم که مردم توانستهاند آن را ثمر برسانند. این عرصه از کارها و حوزههای خرد تا کلان را شامل میشود و هنر اینکه باید مردم را دخیل امور کرد تا بتوان اثربخشی و نتیجه بهتری داشت. طبق برخی پژوهشها و نظرسنجیها، بیش از نیمی از مردم ایران تمایل دارند که روزانه چند ساعت کار داوطلبی انجام دهند اما راه آن را نمیدانند؛ این نشان میدهد که باید در این عرصه بسیار کار کنیم.
به گزارش برگزیده های ایران، اولین اجلاسیه ملی مردمیسازی دولت با حضور رییسجمهور روز شنبه ۲۸ برگزار و این طرح ملی در راستای اهداف مردمیسازی دولت رونمایی شد.
/