حجتالاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار برگزیده های ایران در اراک اظهار کرد: قیمت خودرو یک پدیدهای متاثر از چند عامل است که از جمله این عوامل نقدینگی موجود در بازار است که گاهی به سمت خرید مسکن، گاهی طلا، گاهی ارز و گاهی هم خودرو گرایش پیدا میکند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر میزان نقدینگی موجود در کشور بیش از ۴ هزار هزار میلیارد تومان و میزان خلق نقدینگی روزانه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان است که هیچ مدیریتی بر آن نیست.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: تقاضای زیاد و عرضه کم از دیگر دلایل گرانی خودرو است، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا موجود شده تا دلالان قدرت مانور پیدا کنند.
سلیمی عدم ثبات در تصمیمگیریها را یکی دیگر از دلایل گرانی خودرو برشمرد و ادامه داد: عدم ثبات درحوزه تصمیمگیری و عدم اطمینان جامعه به بازار باعث شکلگیری تورم انتزاعی در این بخش شده که میتوان گفت عدم اعتماد به آینده عامل اصلی گرانی است.
باید تصمیمگیران، تورم انتزاعی را مدیریت کنند
وی خاطرنشان کرد: برای بهبود وضعیت بازار خودرو باید تصمیمگیران از یک سو تورم انتزاعی را مدیریت کرده و از سوی دیگر در تصمیمات خود ثبات داشته باشند که در این صورت بخشی از تقاضا در بازار مدیریت خواهد شد.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرعهکشی خودرو گفت: طبیعی است زمانی که تقاضا زیاد و عرضه کم باشد این وضع از فروش خودرو شکل میگیرد، این درحالی است که در بسیاری از کشورها ابتدا خودرو را در اختیار مشتری قرار میدهند و پس از آن طی چندین سال اقدام به اخذ پول آن میکنند، در ایران تا وضعیت عرضه و تقاضا به این شکل است راهی جز قرعه کشی نیست.
وی گفت: زمان ثبت نام قرعهکشی میبینیم که بیش از یک میلیون نفر برای خودرو ثبت نام میکنند که این نشان دهنده عطش مردم برای تهیه خودرو است و زمانی که توان خودروساز پاسخگوی نیازها نیست قیمت پلکانی و تفاوت قیمت کارخانه و بازار موجب سوءاستفاده میشود و افرادی با خرید خوردو اقدام به فروش آن میکنند که این تفاوت قیمت پلکانی موجب فساد میشود.
سلیمی بیان کرد: مدیران خودروساز بارها اعلام کردهاند زیان ده هستند و ۲۴ هزار نیروی مازاد دارند که این نیروی مازاد با فشار افراد صاحبنفوذ جذب کارخانههای خودروساز و موجب افزایش هزینهها شده که مردم باید پول آن را پرداخت کنند، سوال اینجا است چرا باید مدیرانی که یک شرکت را زیانده میکنند، باید حقوق بگیرند، این مدیران زیانده باید از سیستم مدیریتی حذف شوند.
وی اظهار کرد: اخیرا بازدیدی از یک شرکت در تبریز داشتیم، با جا به جایی یک مدیر که شرکت را زیان ده کرده بود، مدیری منسوب شد که شرکت را از زیان ده بودن به سوددهی رساند.می توان با جا به جایی یک مدیر کلی تغییر مثبت ایجاد کرد.
نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس اظهار کرد: باید به مباحث مدیریتی و نیروی انسانی در صنعت خودروسازی رسیدگی شود و حضور برخی افراد سیاسی در هیات مدیره خودروسازان حذف شود.
انتهای پیام/
















