Categories: سیاسی

عفت برای سفر عمره به فرودگاه رفت/ روایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از تهدید اسرائیل برای حمله به دمشق و بیروت

عفت برای سفر عمره به فرودگاه رفت/ روایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از تهدید اسرائیل برای حمله به دمشق و بیروت

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز هفدهم مهر از دیدار مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران، چند دیدار شخصی، ملاقات با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و اخبار جنگ فلسطین و اسراییل نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌خوانید.

آقای علیرضا رهنما آمد. در مورد حل مشکلاتی‌که با بانک و نیز فروشنده مِلکی به دلیل گرو بودن منزل دارد، استمداد کرد. آقای [احمد] سیدیان هاشمی‌آبادانی آمد؛ فقط برای اظهار محبت و آمادگی برای همکاری؛ قبل از انقلاب در زندان بوده؛ از وضع سیاسی و اقتصادی و فرهنگی فعلی کشور انتقاد دارد و معتقد است که منتقدان،کم‌کم خودشان به اهمیت دوران سازندگی پی می‌برند.

آقای [سیدمحمدحسن] ابوترابی، نماینده قزوین و مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه [تهران] آمد. خواستار حضور بیشتر من در دانشگاه شد و نیز خواست که به [حزب] کارگزاران [سازندگی] توصیه کنم، با جریان ارزشی‌ها در مجلس همکاری کنند؛ مثل آنچه در مورد وزارت آقای [نصرت‌الله] جهانگرد [نامزد وزارت پست و تلگراف و تلفن] شد. از کمبود بودجه نمایندگی [رهبری] در دانشگاه گفت.

عصر اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس آمدند. گزارشی از کار خود دادند و از من خواستند که برای نجات کشور از رکود، کمک فکری کنم. من هم نظراتی در خصوص ضرورت ایجاد فضای سازندگی و اهمیت شغلی و اقتصادی، برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی و استفاده از بخشی از ارز مازاد قیمت نفت، برای تزریق به اقتصاد و سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال گفتم. عموماً از سیاست‌های دوران سازندگی تجلیل‌ کردند.

ظهر عفت در دفتر من بود و عصر برای سفر عُمره، به فرودگاه رفت. قرار بود، هفته گذشته بروند، به خاطر دیر رسیدن ویزای سعودی‌ها، به تأخیر افتاد.

انتفاضه فلسطینی‌ها رو به توسعه است و اسرائیل تهدید کرده، به دمشق و بیروت حمله خواهد کرد و این هم بر شدت خشم مسلمانان در جهان افزوده است. هر روز شاهد تظاهرات و اعتراضات جدیدی در سراسر دنیا هستیم. شورای امنیت [سازمان ملل] هم امروز زورگویی اسرائیل به فلسطینیان و استفاده از سلاح گرم را محکوم کرد و اسرائیل را اشغالگر خواند و رفتن [آریل] شارون [رهبر حزب لیکود] به مسجدالاقصی را که منشأ حوادث اخیر شده، تقبیح ‌کرد. اتحادیه اروپا، تحرکات علیه صربستان را لغو کرد و صربستان هم تحریم وضع‌شده علیه مونته‌نگرو را لغو نمود.

۲۱۹۲۱۹

برگزیده های ایران

admin

Recent Posts

تصادف وحشتناک و خونین سمند و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار

تصادف وحشتناک سمند و پژو ۲۰۶sd در محور سلماس - خوی ۲ مصدوم و یک…

19 ساعت ago

تجدید چاپ اثری عاشورایی از سید مهدی شجاعی/چاپ بیست و هفتم “سقای آب و ادب” در بازار نشر

چاپ بیست و هفتم سقای آب و ادب اثر سید مهدی شجاعی در یکصد و…

20 ساعت ago

مشکل ۵۰ فیلم توقیفی رفع شده است

مدیرکل نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی گفت که بیش از ۵۰ فیلم توقیفی یا…

20 ساعت ago

اسماعیل کاداره درگذشت

«اسماعیل کاداره»، غول ادبیات آلبانی درگذشت.

20 ساعت ago

بیش از ۲۰ هزار تماشاگر به تماشای آثار تماشاخانه ایران‌شهر نشستند

آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌هایی که در نوبت اجرایی اردیبهشت و خرداد ماه‌ ۱۴۰۳…

20 ساعت ago

کنسرت نمایش سی‌صد کار تازه پورناظری با بازی محمدزاده، خیراندیش، رادان، افشاری اجرا شد

دومین شب از سی‌صد با حضور بیش از ۸ هزار تماشاگر به پایان رسید و…

20 ساعت ago