به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، ایجاد شهرهای جدید در اطراف کلانشهرها، پدیدهای رایج در بسیاری از شهرهای دنیاست و کشور ما هم از قاعده مستثنی نیست؛ کلانشهر تهران نیز با تعدادی شهرهای اقماری مواجه است که اکنون جمعیت قابل توجهی دارند و سهم آنها در ترددهای روزانه شهری به تهران رقم قابل توجهی را به خود اختصاص میدهد که بدون شک در ترافیک و آلودگی هوا نیز مؤثر است.
از این رو تأمین زیرساختهای حمل و نقل عمومی به ویژه سامانههای ریلی یکی از راههای اتصال کلانشهر تهران به این شهرهای اقماری است تا به سهم خود به کاهش معضلات دیرینه تهران یعنی ترافیک و آلودگی هوا کمک کند.
یکی از شهرهای اقماری پایتخت، اسلامشهر است که دومین شهر پرجمعیت در استان تهران محسوب می شود و روزانه افراد زیادی بین این شهر و تهران در تردد هستند.
طرح متروی اسلامشهر در امتداد خط سه مترو تهران به طور ۱۵.۵ کیلومتر تا میدان قائم (عج) و امتداد کریدور آیت الله سعیدی است که فاز نخست عملیات اجرایی آن به طول ۱۰ کیلومتر از سال ۹۸ از میدان نماز آغاز شد و در حال حاضر بیش از ۸ کیلومتر از تونل اجرا شده است.
در حال حاضر حفاری قطعات اول و دوم تونل خط مترو اسلامشهر به طور جدی ادامه داشته و امکان اتمام این بخش از عملیات اجرایی تا پایان سال جاری وجود دارد. از قطعه نخست که ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، فقط حفاری ۲۰۰ متر باقی مانده است و قطعه دوم نیز با پیشرفت ۸۸ درصدی، به یک کیلومتر پایانی خود رسیده است؛ طول مسیر تونلی قطعه دوم حدود ۹ کیلومتر بوده و با دستگاه حفار مکانیزه در حال ساخت است.
از سوی دیگر فرآیند احداث ایستگاه میدان نماز که از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ شروع شده است، ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با مطالعات مهندسی ارزش و مدلسازیهای صورت گرفته، امکان اتمام آن تا اواخر سال ۱۴۰۳ وجود دارد؛ البته این امر در وهله نخست نیازمند تامین منابع مالی لازم و تحقق اعتبارات تخصیص یافته است.
به این ترتیب با تکمیل قطعات اول و دوم تونل متروی اسلامشهر و همچنین ساخت ایستگاه میدان نماز در موعد مقرر، امکان اتصال خط مترو این شهر پرجمعیت به خط ۳ شبکه مترو تهران از طریق ایستگاه آزادگان وجود داشته و در اینصورت جمعیت قابل توجهی از ساکنان اسلامشهر می توانند از طریق سیستم حمل و نقل ریلی، به پایتخت دسترسی پیدا کنند.
خط متروی اسلامشهر یک طرح عمرانی مهم و تاثیرگذار تلقی میشود که ایستگاههای چهاردانگه و شاطره نیز در مسیر آن قرار داشته و امکان ادامه آن تا میدان قائم این شهر وجود دارد.
شهرداری اسلامشهر متولی ساخت خط مترو این شهر بوده و در سالهای اخیر تلاشهای فراوانی صورت گرفته تا پس از سالها انتظار، پروژه مذکور به ثمر بنشیند.
/