شرکت هواپیمایی کانتاس به عنوان بخشی از پروژه «طلوع آفتاب»( Sunrise) برای پروازهای بینالمللی فوقالعاده طولانی خود، صندلیهای تجاری و فرست کلاس جدیدی را که در ناوگان ایرباس A۳۵۰-۱۰۰۰ آیندهاش نصب میشوند را به نمایش گذاشت. با نصب این صندلیها اتاقهای فرست کلاس به اتاق خوابهای کوچکی به منظور قابل تحمل کردن ۲۲ ساعت پراوز تبدیل میشوند.
تا زمانی که طرح ساخت هواپیماهای مسافربری مافوق صوت دوباره مطرح شود، تنها با تلاش برای دستیابی به برد بلندتر برای هواپیماهای زیر صوت، میتوان فضای واقعی برای بهبود در پروازهای بین المللی ایجاد کرد. پروژه «طلوع خورشید» که توسط آلن جویس، مدیرعامل کانتاس، «آخرین مرز هوانوردی جهانی نامیده» می شود، این طرح، پروازهای بین اقیانوسی از ساحل شرقی استرالیا، به اروپا و آمریکای شمالی را هدف قرار می دهد که ۱۸ تا ۲۲ ساعت طول می کشد.
از نقطه نظر مهندسی، این یک هدف کاملا معقول است و ایرباس «A۳۵۰-۱۰۰۰» دو موتوره با برد ۱۶.۰۰۰ کیلومتر آن را امکان پذیر میکند. با این حال، از دیدگاه مسافران، پروازهای بدون توقف که یک روز کامل طول میکشد، میتواند کمتر سفری لذتبخش و بیشتر یک آزمایش استقامت باشد.
در گذشته، چنین پروازهای طولانی در اختیار کشتیهای هوایی (از جمله زپلینها) بود که به قدری کند حرکت میکردند که بین پنج تا ۱۰ روز طول میکشید تا از اقیانوس اطلس عبور کنند. نشستن در صندلی مسافری مدرن برای مدت طولانی احتمالا امروز به حدی کاری طاقت فرسا و به شدت خسته کننده است که میتوان آن را به عنوان یکی از مصادیق نقض حقوق بشر ارزیابی کرد، کشتیهای هوایی که در گذشته میزبان مسافرانی برای انجام سفر هوایی چند روزه بودند، دارای فضای زیادی در داخل هواپیما هستند که میتواند به اتاقهای خواب، اتاقهای غذاخوری، گالریها و حتی سالنهای استراحت اختصاص داده شود.
اما ایر لاینهای امروزی جایی برای آن نوع تجملات ندارند، بنابراین باید به دنبال گزینه جایگزین برای ایجاد فضایی مطلوب تر جهت استراحت مسافران خود باشند. گزینه جایگزین طراحی هوشمندانه تر صندلیهای مختص پروازهای طولانی است. ۵۲ صندلی جدید فرست و بیزنس کلاس که در A۳۵۰-۱۰۰۰ نصب خواهند شد، با همکاری و طراحی استودیو «کائون» و مرکز چارلز پرکینز (CPC) ساخته شدهاند. این صندلیها فضای استراحت بهتری را در کابینهای کوچک هواپیما فراهم خواهند کرد.
۴۱۴۱