برگزیده های ایران_ گروه حماسه و مقاومت_ آزاده لرستانی: چند روزی است که سوژهای با عنوان «تصویب قانون شهدای جهادگر در مجلس» در سامانه فارس من برگزیده های ایران منتشر شده است و تاکنون بیش از ۹ هزار و ۸۰۰ امضا را به خود اختصاص داده است. اصل این موضوع بر محور مصادیق احراز شهید بر پایه بسیج سازندگی است.
در این کمپین چنین بیان شده است: بسیج سازندگی قانونی در مجلس دارد و در این راستا درخواست اضافه شدن تبصرهای به قانون خود را دارد، که شهید خواندن این گمنامان هم در آن است. این موضوع حدود یک سال است که در مجلس مطرح شده و حدود چهار ماه است که در کمیسیون امنیت ملی مسکوت مانده است.
حل این مسأله توجه به دو موضوع را میطلبد: نخست اینکه آییننامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری (مفقودالاثر، جانباز، آزاده و اسیر) چه مواردی را مطرح میسازد. دوم اینکه متولی احراز مصادیق شهید در کشور کیست؟ پاسخ به این ۲ مسأله را در ادامه میخوانیم:
آییننامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید
آییننامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری (مفقودالاثر، جانباز، آزاده و اسیر) در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ شامل ۱۵ ماده به پیشنهاد شماره ۹/۶۲/۱۰۶/۲۴۲۰۶ روز ۲۷ فروردین ماه سال ۱۳۹۳ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح و به استناد تبصره (۱) ماده (۴) اصلاحی قانون اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران ـ مصوب ۱۳۸۷ـ و تبصره بند (الف) ماده (۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ـ مصوب ۱۳۹۱ در هیأت وزیران تصویب و در دهم خردادماه همان سال با شماره ۲۵۸۲۵/ت۴۹۱۸۹هـ ابلاغ شد.
در این آییننامه ماده (۱) در ۴۷ بند معانی اصطلاحاتی از قبیل شهید، در حکم شهید، جانباز، منطقه عملیاتی، ایثارگر و … شرح داده شده، در ماده (۲) نیز علل و شرایطی که به موجب آن افراد و کارکنان، شهید محسوب میشوند، آورده شده است. در ادامه در مواد بعدی شرایط احتساب در حکم شهید، شرایط تعیین مناطق جنگی، عملیاتی و مناطق امنیتی، مرجع پذیرش و تطبیق مصادیق شهید و در حکم شهید، وظایف و مسؤولیتهای نیروهای مسلح، بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت اطلاعات، در خصوص احراز شهید و سایر مصادیق ایثارگری آمده است.
به طور مثال در این آییننامه درباره حکم شهید آمده است: کسی که از نظر مأموریت، وظایف و اهداف تعیین شده همانند شهید است، ولی از لحاظ شرایط وقوع یا محل شهادت متفاوت میباشد. همچنین درباره وظایف بنیاد شهید در این راستا آورده است: بنیاد به محض دریافت پرونده و رأی صادره از سوی کمیسیونهای احراز سازمان یا نیروی مربوط نسبت به تشکیل و پذیرش پرونده اقدام و نتیجه را به نیرو یا سازمان مربوط و ذینفع اعلام مینماید.(برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آییننامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید از اینجا اقدام کنید)
متولی احراز مصادیق شهید در کشور
پاسخ سؤال «متولی احراز مصادیق شهید در کشور کیست؟» را از مهدی ایزدی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران جویا شدیم:
وی با اشاره به اینکه آییننامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید یک بار در سال ۱۳۸۲ در زمان بنیاد شهید سابق و یک بار هم اردیبهشت سال ۱۳۹۶ توسط هیأت محترم وزیران به تصویب رسیده است، میافزاید: این آییننامه به استناد ماده یک قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دستگاههای مرتبط تهیه شده است.
ایزدی در ادامه با تشریح حکم شهید مطابق با ماده یک این آییننامه اظهار میدارد: علاوه بر شهدای پیروزی انقلاب اسلامی، رزمندگان دوران دفاع مقدس و کسانی که در مناطق جنگی به شهادت رسیدند، سایر مصادیق ایثارگری، مهاجرینی که بعد از خاتمه جنگ به مناطق جنگی مهاجرت کردند و با مین و اشیای باقیمانده از دوران دفاع مقدس برخورد کردند و شهید یا مجروح شدند یا کسانی که توسط گروههای معارض و ضدانقلاب، یا کسانی که در مباحث امنیتی در مأموریتهای ویژه به شهادت میرسند، این موارد تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار میگیرند.
وی با استناد به ماده ۱۱ آییننامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید ادامه میدهد: جانبازان دوران دفاع مقدس و جانبازان انقلاب اسلامی ۷۰ درصد و جانبازانی که به سبب جراحات وارده طبق تشخیص کمیسیون پزشکی فوت میکنند و همچنین طبق ماده ۱۱ همین آیین نامه افرادی که طی فرمان خاص توسط فرماندهی معظم کل قوا در حکم شهید محسوب میشوند هم از مصادیق شهید در بنیاد هستند.
معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان میدارد: تشخیص و تطبیق اولیه با دستگاههای مربوطه در نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات و سایر دستگاههای مرتبط است و تشخیص و تطبیق نهایی با بنیاد شهید و امور ایثارگران است. همچنین در رابطه با سایر مواردی که در آییننامه نیست و در حوادث و وقایع جان خود را از دست میدهند، مانند کسانی که در حین خدمت جان خود را از دست میدهند، آییننامه اجرایی «فداکار خدمت» موضوع ماده ۲۰ قانون مدیریت بحران کشور در هیأت وزیران به تصویب رسیده است.(ماده ۲۰ قانون مدیریت بحران کشور)
وی میگوید: اصل احراز شهادت و ایثارگری مربوط به جهاد و مقابله با دشمنان و اشرار و گروههای ضد انقلاب است و در زمینه شهید تلقی شدن سایر افرادی که در حوادث مختلف جان خود را از دست میدهند، احراز اولیه توسط یگان یا دستگاه مربوطه و برابر آییننامه تعیین مصادیق شهید و در حکم شهید انجام و در مرحله دوم احراز شهادت بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است. لذا در واقع مرحله اول این مسؤولیت مربوط به سازمانی است که قرار است نیروی زیر مجموعه آن به عنوان شهید تلقی شوند.
به گزارش فارس، در راستای نتایج بر آمده از سخنان مهدی ایزدی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران و آییننامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید؛ مصادیق در صورتی حکم شهید را دریافت میکنند که در مرحله نخست پس از تأیید سازمان مربوطه، از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان بخشی از دولت احراز شود. بنابراین تصویب قانون شهدای جهادگر در مجلس جزو وظایف مجلس شورای اسلامی نیست، چرا که قانونگذار تعیین مصادیق را منوط به تصویب آییننامه توسط هیأت دولت کرده و در صورت لزوم، اضافه کردن مصادیق شهید و در حکم شهید نیازمند اصلاح آییننامه مصوب دولت است.
انتهای پیام/