فرهنگ و هنر

فروش زمین‌های فلسطین به صهیونیست‌ها؛ واقعیت یا دروغ؟

فروش زمین‌های فلسطین به صهیونیست‌ها؛ واقعیت یا دروغ؟

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، کتاب «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» نوشته عیسی صوفان القدومی با ترجمه سبحان ثقفی‌نیا به‌تازگی از سوی انتشارات سرو منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. القدومی در کتاب حاضر تلاش دارد با بررسی اسناد تاریخی به یک پرسش مهم درباره فلسطین پاسخ دهد: آیا فلسطینی‌ها زمین خود را به اسرائیلی‌ها فروخته و حالا ادعای مالکیت بر زمین فروخته شده دارند؟ این مسئله یکی از پرتکرارترین موضوعاتی است که احتمالاً هر یک از ما بارها از رسانه‌های مختلف شنیده‌ایم.

هرچند تاکنون آثار متعددی تلاش کرده‌اند به این شبهه تاریخی پاسخ بگویند، اما کتاب القدومی یک امتیاز ویژه نسبت به کارهای مشابه دارد و آن، بررسی این موضوع از میان اسناد غربی‌ها و یهودی‌هاست.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «حقیقت تلخ این است که مشکلات و رنج‌های ملت فلسطین و اتفاقاتی که در آن سرزمین رخ داد، تاریخی است که هیچ‌گاه نوشته نشد؛ اتفاقاتی همچون بیرون کردن مردم فلسطین از خاک خود و آمدن یهودیان از سرتاسر دنیا و گرفتن خانه‌ها، املاک و زمین‌های آنان. مردم فلسطین تا به امروز نیز کلید خانه‌های خود را در دست گرفته و منتظر بازگشت به آن‌ها هستند اما همچنان دروغ و افتراهایی بی‌اساس در رابطه با این تاریخ مطرح می‌شود. اگر تاریخ فلسطین نوشته هم شده باشد به دست یک یهودی نوشته شده است؛ دستی که باور آن این است «اگر می‌خواهی دشمنت را بکشی به سمت او گلوله شلیک نکن بلکه دروغی علیه او بساز». خبرگزاری برگزیده های ایران با ثقفی‌نیا، مترجم «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

*برگزیده های ایران: آقای ثقفی‌نیا کتاب «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» تلاش داردبه یک شبهه مهم درباره فلسطین پاسخ دهد؛ شبهه‌ای که ممکن است در اثر تکرار، به یک واقعیت تاریخی در ذهن بسیاری از عامه مردم تبدیل شده باشد. القدومی در این کتاب از چه روشی برای روشن کردن واقعیت‌های تاریخی استفاده می‌کند؟

 یکی از مهمترین ادعاها و شبهه‌های مطرح شده درباره فلسطین و رژیم صهیونیستی این است که مردم فلسطین زمین خود را به صهیونیست‌ها و یهودی‌ها فروخته‌اند. القدومی در این کتاب مراحل مختلف اشغال خاک فلسطین را بررسی می‌کند و با استناد به شواهد علمی و تاریخی، که عمدتاً متعلق به یهودی‌ها و کشورهای غربی است، ثابت می‌کند که این ادعا صحت ندارد؛ در واقع او تاکید می‌کند که طرح این موضوع یک توطئه برای خاک فلسطین است که با کمک انگلیس انجام شده است

 *برگزیده های ایران: این طرح از چه زمانی اجرا شده است و چه مراحلی را طی کرده تا در اذهان عمومی جا بگیرد؟

ما الآن می‌شنویم که خاک فلسطین از سال ۱۹۴۸ توسط صهیونیست‌ها اشغال شده است، اما نویسنده کتاب «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» نشان می‌دهد که این توطئه قبل از سال ۴۸، یعنی از سال ۱۸۹۰، از دوران حکومت عثمانی طراحی شده و در دوران اشغالگری انگلیس_ که از آن با عنوان دوران قیومیت یاد می‌کنند_ و پس از آن، تا یوم‌النکبه در سال ۱۹۴۸ ادامه پیدا می‌کند که در آن رسماً برپایی رژیم صهیونیستی اعلام می‌شود.

کتاب , کشور فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , ترجمه ,

 کلیت کتاب در پی رد ادعای فروش زمین است که ادعایی ظالمانه در تاریخ است؛ این توطئه و ادعا در حالی مطرح می‌شود که مردم فلسطین سال‌ها در برابر اشغالگران مقاومت و از خاک خود دفاع کردند.

 *برگزیده های ایران: این توطئه چطور شکل گرفته است؟

 صهیونیست‌ها مردم فلسطین را به ترک خاک خود مجبور کردند. مردم را فقیر و بعد پیشنهاد فروش زمین را مطرح کردند؛ در واقع مردم فلسطین را تحت فشار قرار دادند. می‌گفتند یا پول زمین را به شما می‌دهیم یا به زور این اراضی را از شما می‌گیریم؛ البته ناگفته نماند که پرداخت پول هم ثابت نشده است.

تغییر موضع امیرالشعرای جهان عرب در قبال جبهه مقاومت

 القدومی در کتاب حاضر با بررسی اسناد و شواهد تاریخی به این نتیجه می‌رسد که همه این‌ها توطئه‌ای بوده است که با حمایت انگلستان انجام شده است. در پاورقی‌ها منابع ذکر شده است.

نویسنده، مطالب کتاب و مستندات خود را بیشتر از میان اسناد کشورهای غربی ارائه کرده است.

*برگزیده های ایران: اسناد ارائه شده در کتاب چه می‌گویند و مربوط به چه دورانی هستند؟

 اسناد از اواخر دولت سلطان عبدالحمید در دوران عثمانی آغاز می‌شود و پس از آن به دوران اشغالگری انگلیس از سال ۱۹۱۷ تا سال ۱۹۴۸ می‌پردازد و در نهایت مدارک و شواهد مربوط به دوره اشغالگری رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ به بعد ارائه می‌شود.

در واقع نویسنده از تمام ادوار یاد شده، اسناد مرتبط را ارائه کرده است. نویسنده در این بخش از اسناد مختلف مرتبط با مورخان و خاخام‌ها(علمای دینی) یهود و پژوهشگران انگلیس و غربی ارائه کرده است.

همه این اسناد تأکید می‌کنند که فلسطینی‌ها در این سرزمین‌ها زندگی می‌کرده و مجبور به ترک خانه و سرزمین خود شده‌اند. صهیونیست‌ها و انگلیسی‌ها برای اینکه توطئه خود را رنگ واقعیت دهند، همواره از تعابیری مانند زمین سوخته، زمین‌های خالی از سکنه و … استفاده کرده‌اند. آنها تلاش داشتند تا با استفاده از این تعابیر در ذهن عامه مردم اینطور شکل بگیرد که فلسطینی‌ها هرگز در این سرزمین‌ها زندگی نکرده‌اند.

*برگزیده های ایران: برای اینکه این شایعه در ذهن مردم به عنوان واقعیت جا بگیرد، چه اقداماتی کردند و از چه راه‌هایی وارد شدند؟

 آنها بیشتر از ابزار رسانه‌ای برای پیشبرد این شایعه کمک گرفتند؛ به طوری که این ادعا به یکی از موفق‌ترین ادعاهای صهیونیست‌ها تبدیل شده است.

 طرح اولیه اشغال خاک فلسطین از دوران سلطان عبدالحمید عثمانی کلید خورد، با وجود آنکه او تحت فشار بود، در برابر این توطئه مقاومت کرد. در واقع کتاب تاکید دارد که طرح اشغال از سال ۱۹۴۸ نبوده است و باید برای بررسی آن به سال‌ها قبل بازگشت.

*برگزیده های ایران: انتشار کتاب در جهان عرب چه واکنش‌هایی در پی داشت؟

 القدومی نویسنده معروفی است، دکتری مطالعات اسلامی دارد و اصالتاً فلسطینی است. کتاب در سال‌های اولیه بازتاب داشته و استقبال شده است، اما در ایران تاکنون ترجمه نشده بود.

 در ابتدا قصد ترجمه این کتاب را نداشتم، اما پس از مطالعه خوشم آمد و وقتی دیدم مطالب کتاب مستند است، تصمیم به ترجمه آن گرفتم تا از این طریق، کمکی به مردم فلسطین کرده باشم.

/

 

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا