فعالیت ۳۰ واحد صنعتی و ۱۰۰۰ واحد کارگاهی تولید پوشاک در آذربایجان‌شرقی

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، آرش نگاهبانی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه صنایع به کاربر و سرمایه‌بر طبقه‌بندی می‌شوند و صنعت پوشاک و نساجی جزو صنایع کاربر محسوب می‌شود، اظهار داشت: فعالیت حدود ۳۰ واحد صنعتی پوشاک که به شکل کارخانه‌ای در استان فعالیت می‌کنند، زمینه اشتغال مستقیم ۶۰۰ نفر و اشتغال غیرمستقیم حدود ۱۸۰۰ نفر را فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر فرآیند تولید در صنایع نساجی و پوشاک، توسط نیروی انسانی انجام می‌گیرد، افزود: این صنعت موجب اشتغال‌زایی فراوانی بوده و از این لحاظ از اهمیت ویژه‌ای در سطح کشور و استان برخوردار است.

معاون امور صنایع سازمان صمت استان ادامه داد: حدود یک‌هزار واحد کارگاهی دارای پروانه کسب صنفی در آذربایجان‌شرقی در صنعت پوشاک فعال هستند که اشتغال حدود ۳ هزار نفر را موجب شده است.

وی از رتبه پنجم کشوری آذربایجان‌شرقی در زمینه تعداد واحدهای صنعتی بخش پوشاک خبر داد و تصریح کرد: استان آذربایجان‌شرقی در حوزه صنایع پوشاک و نساجی دارای قابلیت‌های بسیار خوبی است و فعالیت ۳۰ واحد صنعتی در منطقه که حدود نیمی از این واحدها با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی و در قالب برند فعال هستند ، ظرفیت بسیار قابل توجهی است.

نگاهبانی یادآور شد: اهمیت حضور این ۳۰ واحد صنعتی در استان از این حیث مطرح است که واحدهای کوچک کارگاهی فعال در سطح شهر با توسعه و ارتقاء جایگاه خود تبدیل به واحدهای بزرگ صنعتی شده‌ و در داخل شهرک‌های صنعتی فعالیت می‌نمایند.

وی با تشریح بخشی از ۵ برنامه راهبردی ابلاغی از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌جاری افزود: یکی از برنامه‌های محوری امسال در ارتباط با صنعت پوشاک و کفش بوده که ظرفیت‌های موجود این صنایع موجب شده تا از صنایع اولویت‌دار باشد و تسهیلات لازم نیز به این سمت سوق داده شود تا با هدف‌گذاری‌های پیش‌بینی شده نسبت به رفع موانع در این صنعت اقدامات لازم انجام گیرد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: تامین مواد اولیه در این صنایع وابسته به تولید نخ و صنایع بالادستی دارد که استان ما نیز حدود چهار واحد تولید و تامین کننده نخ داشته و از این لحاظ مشکلی وجود ندارد.

مشکلات فعالان پوشاک

وی با بیان اینکه در منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس واحد تولیدکننده نخ با ظرفیت قابل توجه تامین نخ مورد نیاز کشور و منطقه شمال‌غرب فعالیت می‌نماید، گفت : موضوع تامین مواد اولیه تا حدودی حل شده است، اما چالش عمده تولیدکنندگان و فعالان این بخش مسأله نوسانات ارزی و تاثیر آن در افزایش قیمت مواد اولیه است.

 نگاهبانی خاطرنشان کرد: واحدهای صنعتی هم تامین‌کننده نیاز داخلی و هم صادرکننده محصولات می‌باشند و البته افزایش نرخ ارز موجب کاهش واردات و توسعه و افزایش ظرفیت تولیدی واحدهای داخلی شده و این امر فرصتی برای تداوم فروش داخلی است.

معاون امور صنایع سازمان صمت استان بر ضرورت تکمیل زنجیره تامین و تولید تاکید کرد و متذکر شد: با افزایش واحدهای صنعتی تولید نخ، شاهد رشد این صنعت در استان خواهیم بود و حتی می‌توانیم با ایجاد واحدهای پیش از تولید نخ و راه‌اندازی واحدهای دامپروری و استحصال پشم مورد نیاز بستر فعالیت واحدهای ریسندگی را فراهم کنیم.

وی، زود بازدهی، ارزش افزوده بالا، سرانه سرمایه‌گذاری پایین، برون‌سپاری و سفارش‌پذیری را از عمده‌ترین مزیت‌های صنایع نساجی و پوشاک برشمرد و گفت: راه‌اندازی این صنعت به صورت گسترده در تمام مکان‌ها امکان‌پذیر بوده و با توجه به تفاهم‌نامه وزارت صمت و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایجاد این واحدها به‌ویژه در مناطق روستایی فرصتی مغتنم برای اشتغال و توسعه است.

نگاهبانی، اولین مؤلفه‌ای را که در بحث مربوط به مصرف‌کننده اهمیت دارد، کیفیت عنوان کرد و ادامه داد: مزیت بعدی صنایع نساجی و پوشاک ، مورد استفاده بودن عموم جامعه‌، وجود مشتریان و جامعه انسانی است که نیاز به این محصول موجب رقابت.پذیری و ارتقاء کیفیت در این حوزه را موجب می.شود.

وی با تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی در راستای ارتقا کیفیت و تبدیل به برندمحوری را مهم برشمرد و تصریح کرد: به همت تولیدکنندگان پوشاک استان اخیراً در زمینه کیفیت اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و تولید محصولات باکیفیت صادرات محور با استانداردهای جهانی در راس برنامه‌های واحدهای تولیدی قرار گرفته است.

معاون امور صنایع سازمان صمت آذربایجان‌شرقی، اضافه کرد: باید در شناساندن کیفیت و ظرفیت تولیدی واحدهای صنعتی پوشاک به مصرف‌کنندگان داخلی بیش از پیش تلاش شود، چرا که شناسایی این توانمندی، اعتماد سازی را در پی خواهد داشت.

وی، ایجاد فروشگاه‌های عرضه مستقیم را تجربه‌ای موفق در صنایع غذایی دانست و گفت: این ظرفیت باید در صنایع نساجی و پوشاک نیز تداوم پیدا کند و معرفی محصولات و عرضه مستقیم کالای تولیدی به مشتریان و شهروندان در دستور کار قرار گیرد.

 واحدهای کوچک نباید به بهانه افزایش قیمت تمام شده بحث کیفیت را نادیده بگیرند

آرش نگاهبانی با بیان اینکه واحدهای کوچک نباید به بهانه افزایش قیمت تمام شده بحث کیفیت را نادیده بگیرند،  اذعان داشت: در مبحث برندینگ دانشگاه‌ها می‌توانند سهم بسیار عمده‌ای را داشته باشند و موضوع طراحی و پاسخگویی به ذائقه مشتری از طریق دانشگاه انجام و تحقیقاتی در زمینه احصاء سلایق مشتریان انجام گیرد.

وی بر برنامه‌ریزی در جهت مطالعات فرهنگی و تولید متناسب با جغرافیا و فرهنگ اقلیم‌های مختلف تاکید و ابراز کرد: واحدهای صنعتی موجود باید دارای مراکز طراحی و مد و ارتباط با مشتریان باشند و به عبارتی صدای مشتریان باید همواره شنیده شود، چرا که دریافت نظرات مشتریان در بهبود روند تولید همچنین ارتقاء کیفیت بسیار تاثیرگذار است.

معاون امور صنایع سازمان صمت استان، گفت: طراحی متناسب با فرهنگ و الگوی ایرانی – اسلامی در طراحی پوشاک باید در محور برنامه‌های تولیدکنندگان قرار گیرد.

انتهای پیام/۶۰۰۰۱/س


admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

چرا گیربکس چینی؟ بررسی مزایا و معایب نسبت به برندهای دیگر

گیربکس‌های چینی به دلیل قیمت پایین، دسترسی آسان و تنوع بالا مورد توجه قرار گرفته‌اند…

3 هفته ago

لیستی از هتل های محبوب سنگاپور از نگاه بوکینگ

شاید برای شما جالب باشد که بدانید سنگاپور جزو کشور هایی می‌ باشد که با…

1 ماه ago

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

1 ماه ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

2 ماه ago

تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

2 ماه ago

سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

2 ماه ago