سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

توافق مجتبی جباری با مس رفسنجان

17 ساعت پیش

جلسات چند مرحله‌ای خلیلی با اوسمار برای نقل‌و‌انتقالات نیم‌فصل

17 ساعت پیش

مسی پس از قهرمانی اینترمیامی در MLS: خوشحالم که بازنشستگی باشکوهی را برای آلبا و بوسکتس ساختیم

17 ساعت پیش

وسلین ماتیچ، مربی تیم‌های پایه بسکتبال ایران شد

17 ساعت پیش

فتح‌آبادی: خودمان دربی را کوچک کرده‌ایم/ ساپینتو و اوسمار نمی‌خواستند بازنده باشند

17 ساعت پیش

علی‌نژاد: روئینگ به صورت رسمی عضو مجمع کمیته ملی المپیک شد

17 ساعت پیش

اسبقیان: از تیم ملی فوتبال حمایت صددرصدی می‌شود/ به موفقیت روئینگ امیدواریم

17 ساعت پیش

مدت زمان دوری اخباری بعد از جراحی مشخص می‌شود

17 ساعت پیش

شادی: اعتراض حق ورزشکاران است/ دوست دارم آخرین مدال مهسا جاور، طلا باشد

17 ساعت پیش

تِراشتگن در آستانه گرفتن مجوز بازی برای بارسا/ گارسیا مشکلی ندارد

17 ساعت پیش

Home » قطعات یدکی نایاب است؛ خریداران خودرو از وضعیت خدمات پس از فروش ناراضی اند

قطعات یدکی نایاب است؛ خریداران خودرو از وضعیت خدمات پس از فروش ناراضی اند

زمان انتشار: 20 مهر 1404 ساعت 18:16

دسته بندی: اقتصادی

شناسه خبر: 699166

زمان مطالعه: 7 دقیقه

قطعات یدکی نایاب است؛ خریداران خودرو از وضعیت خدمات پس از فروش ناراضی اند

قطعات یدکی نایاب است؛ خریداران خودرو از وضعیت خدمات پس از فروش ناراضی اند

به گزارش برگزیده روزنامه ایران نوشت:  بازار خودروی ایران در سال‌های اخیر با کمبود جدی قطعات یدکی مواجه شده است. تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی، واردات قطعات اصلی را با مشکل روبه‌رو کرده و تولید داخل هنوز نتوانسته است تمام نیاز بازار را پوشش دهد. برای مثال، قطعات یدکی خودروهای خارجی مانند پژو ۲۰۰۸ و هیوندای النترا به‌ندرت در نمایندگی‌ها موجود است و بسیاری از مشتریان ناچار به خرید نمونه‌های غیررسمی یا گران‌قیمت از بازار آزاد شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، برخی قطعات مانند دیسک و صفحه کلاچ خودروهای وارداتی گاهی تا دو برابر قیمت رسمی کارخانه فروخته می‌شود.
 
ضعف تولید داخل و تأخیر در تحویل قطعات
شرکت‌های خودروسازی داخلی نیز با مشکلات تأمین قطعات مواجه هستند. تأمین قطعات مهم مانند جلوبندی، دیسک و صفحه کلاچ خودروهای تولیدی گاهی چند هفته تا چند ماه به تأخیر می‌افتد. یکی از دارندگان محصولات داخلی در تهران می‌گوید: «خودروی من دچار مشکل تعلیق شد و پس از دو هفته پیگیری، نمایندگی گفت قطعه موجود نیست. مجبور شدم از بازار آزاد با سه برابر قیمت بخرم.»

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند، بخش زیادی از این مشکل به تولید قطعات یدکی با کیفیت پایین و نبود قطعات استاندارد داخلی بازمی‌گردد. بسیاری از قطعات موجود در بازار داخلی، از لحاظ دوام و کیفیت با نمونه‌های اصلی وارداتی قابل مقایسه نیستند، که باعث نارضایتی مشتریان و افزایش هزینه تعمیرات می‌شود. البته نباید فراموش کرد که صنعت‌ قطعه‌سازی ایران مدت‌ها جایگاه خوبی به لحاظ کیفیت داشت و حتی قطعه صادر می‌کرد، اما به دلیل تحریم‌ها و قدیمی شدن دستگاه‌ها همچنین بدهی به قطعه‌سازان، این صنف با ضرر و زیان مواجه و حتی مجبور به تعدیل نیروی کار شده‌ است.
 
خدمات پس از فروش، مشتریان را راضی نمی‌کند
ضعف خدمات پس از فروش، مشکل دیگر بازار خودرو است. بسیاری از مشتریان با پاسخ‌هایی مانند «قطعه موجود نیست» یا «حداقل دو هفته زمان می‌برد» مواجه می‌شوند. نبود شفافیت در قیمت‌گذاری و توزیع قطعات، اعتماد مشتریان را کاهش داده و باعث شده بسیاری به سمت تعمیرکاران آزاد و بازار غیررسمی روی بیاورند، جایی که اصالت و کیفیت قطعات تضمینی ندارد.
یک کارشناس حوزه خودرو می‌گوید: «تا زمانی که شبکه خدمات پس از فروش حرفه‌ای شکل نگیرد، مشتریان مجبورند هزینه‌های بالاتر و ریسک استفاده از قطعات نامطمئن را بپذیرند.»
 
تجربه جهانی و راهکارهای موفق
در کشورهای پیشرفته، شرکت‌های خودروسازی با ایجاد شبکه گسترده خدمات و انبار قطعات، توانسته‌اند زمان دسترسی مشتریان به قطعات یدکی را به حداقل برسانند. نمونه‌هایی مانند تویوتا و هیوندای نشان می‌دهد که وجود انبار مرکزی و سیستم لجستیک پیشرفته باعث افزایش اعتماد مشتری و کاهش هزینه‌های تعمیر خودرو می‌شود. کارشناسان معتقدند، پیاده‌سازی چنین سیستم‌هایی در ایران می‌تواند بسیاری از مشکلات کمبود قطعات و نارضایتی مشتریان را کاهش دهد. همچنین کارشناسان داخلی پیشنهاد می‌کنند که افزایش تولید داخلی قطعات باکیفیت استاندارد، تسهیل واردات، شفاف‌سازی قیمت‌ها و بهبود خدمات پس از فروش، راه‌حل بحران فعلی است. همچنین ایجاد سیستم آنلاین پیگیری قطعات و اطلاع‌رسانی دقیق به مشتریان می‌تواند از بی‌اعتمادی و سردرگمی آنها بکاهد.
کمیابی قطعات و ضعف خدمات پس از فروش، تنها یک مشکل اقتصادی نیست بلکه چالشی استراتژیک در صنعت خودروی ایران است. تا زمانی که سیاست‌ها و ساختار توزیع اصلاح نشود، مشتریان همچنان با نارضایتی، هزینه‌های اضافی و تجربه منفی مواجه خواهند شد و در تصمیم‌گیری برای خرید خودروهای داخلی یا خارجی دچار تردید می‌شوند. 

۱۷۳۰۲

حتما بخوانید : خبر فوری تامین‌اجتماعی برای بازنشستگان/ زمان قطعی واریز معوقات بازنشستگان اعلام شد
برچسب ها
خدمات پس از فروش خودروسازان قطعه سازان
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • جهش عجیب قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، پراید و کوییک + جدول
    جهش عجیب قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، پراید و کوییک + جدول 11 ساعت پیش
  • پیش‌بینی معاون اسبق بانک مرکزی از قیمت دلار/  امکان ریزش قیمت وجود دارد؟
    پیش‌بینی معاون اسبق بانک مرکزی از قیمت دلار/ امکان ریزش قیمت وجود دارد؟ 11 ساعت پیش
  • تغییر بی‌سابقه قیمت کالاهای اساسی/ لوبیاچیتی رکورد زد
    تغییر بی‌سابقه قیمت کالاهای اساسی/ لوبیاچیتی رکورد زد 11 ساعت پیش
  • شرایط پرداخت عائله‌مندی و حق اولاد به زنان بازنشسته اعلام شد+ جزییات
    شرایط پرداخت عائله‌مندی و حق اولاد به زنان بازنشسته اعلام شد+ جزییات 11 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15397
  • اخبار ورزشی 20670
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8154
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5568
  • تبلیغات 51
  • تهران 744
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 711
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 378
  • سلامت 3511
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19382
  • قزوین 770
  • قم 837
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1117
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • حذف صبحانه چه بر سر سلامت می‌آورد؟
    حذف صبحانه چه بر سر سلامت می‌آورد؟ 14 ساعت پیش
  • وضعیت بحرانی ذخایر خونی در کشور/ این استان هر ماه به ۸هزار واحد خون نیاز دارد
    وضعیت بحرانی ذخایر خونی در کشور/ این استان هر ماه به ۸هزار واحد خون نیاز دارد 14 ساعت پیش
  • موج جدید آنفلوآنزا؛ طغیان ویروس A(H3N2) در کشور
    موج جدید آنفلوآنزا؛ طغیان ویروس A(H3N2) در کشور 14 ساعت پیش
  • مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟
    مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟ 14 ساعت پیش
  • هشدار؛ باورهای نادرست درباره درمان آنفلوآنزا
    هشدار؛ باورهای نادرست درباره درمان آنفلوآنزا 14 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025