Categories: قزوین

لزوم تخصیص اعتبار ۱ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومانی برای اصلاح راه‌های روستایی قزوین

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از قزوین، جواد حق‌لطفی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین در نشست خبری که ظهر امروز در محل این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: در آستانهٔ هفتهٔ حمل‌ونقل جاده‌ای قرار داریم، تلاش ما این است که از حداکثر ظرفیت خود جهت خدمات‌دهی به مردم استفاده کنیم.

وی افزود: نخستین روز دی‌ماه تحت‌عنوان روز راهدار نامگذاری شده است، از جمله برنامه‌هایی که به همین مناسبت طی روزهای آتی برگزار خواهد شد، دیدار با نمایندگان استان قزوین، برنامهٔ گرامیداشت روز راهداری، تقدیر از رانندگان نمونه، برنامهٔ اهدای خون و کمک به آزادی زندانیانی که به‌علت اتفاقات رانندگی در زندان به‌سر می‌برند، است.

حق‌لطفی اظهار کرد: از دیگر برنامه‌های این هفته، افتتاح ۶ پروژه به‌مناسبت هفتهٔ حمل‌ونقل است؛ این پروژه‌ها عبارتند از افتتاح ۲ مجتمع خدماتی رفاهی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان و نیز پل‌سازی، مقاوم‌سازی پل‌ها و ایمن‌سازی و آسفالت محورهای مواصلاتی استان با اعتباری بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان، که مجموع اعتبار مورد نیاز برای این پروژه‌ها ۶۳ میلیارد تومان بوده است.

این مسؤول بیان کرد: در گذشته عوامل منجر به تصادف عبارت بودند از عامل انسانی، خودرو و عوامل جاده‌ای؛ اما اکنون در رویکرد جدید موضوعات جدیدتری مانند امداد و اورژانس جاده‌ای و قانون‌مداری و برخورد با متخلفین نیز به این عوامل افزوده شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین ادامه داد: رویکرد وزارت راه و سازمان راهداری این بود که در راستای ارتقای ایمنی جاده‌ها، حفاظ میانهٔ آزادراه‌های کشور را ارتقا دهند، این اتفاق در استان قزوین از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و پیش‌بینی ما این است که تا انتهای سال جاری شاهد باشیم که آزادراه تهران تکمیل شود، این آزادراه اکنون پیشرفت ۹۲ درصدی دارد، این پروژه ۱۳۰ کیلومتر تعریف شده است و تاکنون حدود ۴۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

وی ضمن اشاره به در دستور کار قرار داشتن رفع نقاط پرتصادف، خاطرنشان کرد: شناسایی نقاط پرتصادف و نقاط دارای تصادف نیز در استان شناسایی شده است، ۷۲ نقطه در این سال‌ها شناسایی شده است و ایمن‌سازی آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است، ۵۶ نقطه از این نقاط حذف شده است و ایمن‌سازی ۱۶ نقطهٔ باقی‌مانده نیز نیازمند ۳۳ میلیارد تومان اعتبار است و به تناسب اعتباری که در اختیار ما قرار می‌گیرد، ایمن‌سازی آن ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

حق‌لطفی بیان کرد: در ادامهٔ موضوع ایمن‌سازی جاده‌ها، مبحث توسعهٔ مجتمع‌های خدمات رفاهی قرار دارد، اکنون ۳۶ مجتمع خدمات رفاهی با ۵۷۳ هزار مترمربع در استان وجود دارد؛ اکنون ۲۱ مجتمع خدمات رفاهی با ۶۰۰ هزار مترمربع در جاده‌های استان در حال ساخت است که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری ۳ الی ۴ مورد از این مجتمع‌ها به بهره‌برداری برسند و در نهایت تا سال ۱۴۰۲ همهٔ این مجتمع‌ها به بهره‌برداری خواهند رسید.

این مسؤول تصریح کرد: دیدگاه ما این است که از این مجتمع‌های خدمات رفاهی نیز در راستای ایمنی جاده‌ها بهره‌مند شویم، زیرا رانندگان در رانندگی‌های طولانی‌مدت خسته شده و پس از رانندگی لازم است در این مکان‌ها به استراحت بپردازند.

حق‌لطفی عنوان کرد: طول شبکهٔ راه‌های روستایی استان ۵ هزار و ۳۰۰ کیلومتر است که بیش از ۵۰ درصد از این میزان راه‌های آسفالت هستند، ۶۹۳ کیلومتر راه شوسه نیز در روستاهای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد، ۱۹۶۵ کیلومتر نیز راه‌های خاکی وجود دارد که عمدتاً یا راه‌های میان‌بر بوده یا مربوط به روستاهایی هستند که زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

وی ادامه داد: اولویت وزارت راه و سازمان راهداری، به ترتیب بحث روستاهایی است که بالای ۱۰۰ خانوار، سپس بالای ۵۰ خانوار و در نهایت بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند که مجموع این راه‌ها در استان ۶۹۳ کیلومتر است که اعتبار مورد نیاز برای اصلاح و ایمن‌سازی این راه‌ها ۱ هزار و ۴۰ میلیارد تومان است.

این مسؤول یادآور شد: ۳۰ درصد از راه‌های روستایی آسفالت موجود نیز به دلایلی از قبیل طولانی بودن عمر آن ها، عبور بارهای خارج از ظرفیت و عبور بارهای غیرمجاز معادن خراب هستند.

وی افزود: برای رسیدن به نقطهٔ آسایش در راه‌های روستایی، در مجموع نیازمند ۱ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم که مصوبات امسال ما در حوزهٔ راه‌های روستایی ۱۷۷ میلیارد تومان بوده است که این عدد تنها ۹ درصد رقم مورد نیاز است.

حق‌لطفی اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۵۹ کیلومتر آسفالت در راه‌های روستایی ریخته شده است، در برنامهٔ ما این‌گونه برنامه‌ریزی شده است که ۷۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان در سال ۱۴۰۰ و ۷۰ کیلومتر از راه‌های روستایی در سال ۱۴۰۱ آسفالته شوند، از تمام توان و ظرفیت خود در این راستا استفاده خواهیم کرد، اما متأسفانه قیمت قیر گران شده است و موضوع آسفالت را دچار کندی می‌کند.

وی بیان کرد: ۱ هزار و ۳۷۰ کیلومتر راه شریانی و راه اصلی در استان داریم که به لحاظ میانگین بین‌المللی باید سالیانه ۳ الی ۶ درصد ارزش راه‌ها را صرف نگه‌داری این راه‌ها کنیم، ارزش راه‌های ما ۵۰ هزار میلیارد تومان است، سالیانه باید حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای نگه‌داری مطلوب راه‌ها داشته باشیم که ۱۰ درصد آن را در اختیار داریم.

مدیرکل راه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین در پایان عنوان کرد: ۴۶ دوربین ثبت تخلف در استان قزوین وجود دارد که از این تعداد، ۳۶ دوربین روشن و سالم هستند، البته این تعداد دوربین‌های سالم متغیر است و ممکن است این عدد کمتر یا بیشتر نیز بشود، علت آن نیز سرقت کابل و پایه‌ها و پنل، تصادفات و حتی شلیک به این دوربین‌ها است؛ در صدد هستیم مشکلات باقی دوربین‌ها را نیز رفع کنیم که قطعات برخی از آن‌ها به‌دلیل تحریم‌ها امکان ورود به کشور را ندارند.

انتهای پیام/

 


admin

Recent Posts

راهنمای حرفه‌ای برای رزرو بلیط در فصل‌های شلوغ سفر

سفر می‌تواند تاثیرات مثبتی بر کاهش استرس و فشارهای روانی داشته باشد، روابط اجتماعی را…

4 هفته ago

بهترین زمان برای سفر به شهرهای جنوبی کشور!

جنوب ایران، با زیبایی‌های منحصربه‌فردش، همیشه یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در میان علاقه‌مندان به…

1 ماه ago

چرا گیربکس چینی؟ بررسی مزایا و معایب نسبت به برندهای دیگر

گیربکس‌های چینی به دلیل قیمت پایین، دسترسی آسان و تنوع بالا مورد توجه قرار گرفته‌اند…

2 ماه ago

لیستی از هتل های محبوب سنگاپور از نگاه بوکینگ

شاید برای شما جالب باشد که بدانید سنگاپور جزو کشور هایی می‌ باشد که با…

3 ماه ago

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

3 ماه ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

3 ماه ago