به گزارش برگزیده های ایران از ارومیه، سیدمحسن حمزهلو با حضور در دفتر برگزیده های ایران آذربایجانغربی ضمن بازدید از این خبرگزاری اظهارداشت: مجموعه راه و شهر سازی در استان ما از لحاظ عمرانی و اجرایی اولین دستگاه از لحاظ گسترده کاری است.
وی با اشاره به اینکه مجموعه راه و شهرسازی پرونده مطلوبی دارد و نیازمند این هستیم که تلاش های خودمان را مضاعف کنیم؛ ادامه داد: اقدامات مجموعه راه و شهرسازی زمانی معنا پیدا میکند که استان آذربایجان غربی در شرایط فعلی، موقعیت مکانی و مباحث منطقهای، نقش ملی را ایفا کرده است.
سیدمحسن حمزهلو گفت: آذربایجانغربی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان همسایه است بطوریکه ترانزیت بیش از ۲۶ درصد کالاهای صادراتی و ۶۸ درصدکالاهای وارداتی جادهای صرفا در این استان انجام میگیرد.
این مقام مسئول تصریح کرد: با ترک ها یک افق مبادرات اقتصادی نزدیک به سالانه ۳۰ میلیارد دلار داریم که بدون استثناء تمامی این حجم از مبادرات اقتصادی در آذربایجان غربی صورت میگیرد.
وی با اشاره به اینکه استان آذربایجانغربی یک مرز طولانی دارد ادامه داد: آذربایجانغربی یکی از استانهای است که مرز نسبت طولانی دارد بطوریکه بیش از یکچهارم پایانه های مرزی کشور در این استان قرار گرفتهاند.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی با اشاره به موقعیت جغرافیای استان و مباحث امنیتی، خاطرنشان کرد: به جرائت می توان گفت که آذربایجانغربی در حوزه اقتصادی، اقتصادمقاومتی، ترانزیت کالا نقش مهمی را ایفاء میکند.
حمزهلو یادآورشد: در مرز تمرچین تردد ترانزیت، روزانه بیش از ۵۰۰ تریلی است، لذا توجه به گسترش و توسعه شبکه جادهای در راستای افزایش حجم تردد ترازیت کالا از اهمیت بالایی برخودار است.
وی ادامه داد: مجموعه راه و شهرسازی اقدامات زیادی در راستای گسترش شبکه حمل و نقلی و پیشرفت و توسعه استان انجام داده است لذا همچنان بر این معتقدیم که نیازمند فعالیت و تلاش مضاعف برای ارتقاء وضعیت موجود هستیم
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی بیانکرد: مجموعه راه و شهرسازی بر این باور است اگر محرکه های سبب ایجاد موانع یا راکد شدن فعالیت های این مجموعه شود، فورا از آن فاصله بگیریم؛ لذا در راستای فعال نگاه داشتن پروژه های متعدد راه و شهرسازی استان آذربایجانغربی روش های مختلفی تدوین و بکارگرفتیم.
حمزهلو گفت: راه آهن ارومیه یکی از مطالبات دیرینه مردم ارومیه است؛ اگر بخواهیم بروز تر صحبت کنیم بیش از ۱۰ هزار میلیارد برای انتقال شبکه ریلی از مراغه، میاندوآب، مهاباد به ارومیه و تکمیل ایستگاه راه آهن ارومیه هزینه شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی تشریح کرد: یکی از موضوعاتی باید نسبت به آن نگاه ویژهای داشته باشیم موضوع ترانزیت کالا و بحث باری در حوزه شبکه ریلی و سایر حوزه های حمل و نقلی است؛ امروز راه آهن ارومیه در حوزه مسافربری هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد.
وی ادامه داد: زیرساخت ها و ظرفیت های باری راه آهن ارومیه تکمیل نشده است؛ نبود سکوی بارگیری و تخلیه از مهمترین موضوعات است؛ دیگر موضوع هم نبود ایستگاه سوخت گیری در ایستگاه راه آهن ارومیه است و قطار برای سوخت گیری باید در مراغه ۲ ساعت توقف و سوختگیری کند، شایان ذکر است که برخی نواقص ها شبیه راه آهن ارومیه در ایستگاه های محمدیار، مهاباد و میاندوآب نیز وجود دارد.
حمزهلو گفت: علی رغم این همه حجم سرمایه گذاری برای شبکه ریلی استان را فقط به حوزه مسافربری ریلی اختصاص داده ایم؛ این درحالی است که باید از ظرفیت باری نهایت استفاده را بکنیم.
این مقام مسئول اظهارداشت: پروژه مسکن مهر بزرگترین پروژه عمرانی مسکونی در تاریخ بشریت است؛ استان آذربایجان غربی این طرح را با بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی شروع کرد و طی سنوات گذشته تمامی این واحد ها به اتمام رسیدهاند. لذا فقط یک هزار و ۶۳۰ واحد مسکن باقی مانده است که این مسکن ها تحت قالب تعاونی ها هستند.
وی با اشاره به اینکه مسکن مهر قالب های متفاوتی از جمله خودمالکی، سه جانبی و تعاونی و.. دارد، تصریح کرد: تنها حدود یک هزار و ۶۳۰ واحد مسکن باقی مانده است شایان ذکر است که این واحد های مسکونی به دلیل مشکلات داخلی تعاونی ها به اتمام نرسیده است لذا مجموعه راه و شهرسازی تمامی اختیارقانونی لازم را در جهت کمک کردن به این واحدهای مسکونی بکار گرفته است.
سیدمحسن حمزهلو با بیان اینکه ظرفیت های متعددی در آذربایجان غربی داریم لذا باید از ظرفیت این توانمندی ها بهینه استفاده کنیم؛ گفت: سه فرودگاه در آذربایجان غربی وجود دارد، لذا تاکنون نتوانسته ایم از ظرفیت فرودگاهی استان در راستای حمل و نقل هوایی باری و حتی خود مسافربری استفاده کنیم؛ یکی از موضوعاتی که سبب شده است باربری هوایی صورت نگیرد این است که سوخت هواپیمای بابری با نرخ آزاد محاسبه میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی تاکید کرد: ما در برخی موقعیت های مکانی نیازمند ایجاد بستر و زیرساخت های متعدد هستیم اما در برخی موقعیت ها باید از ریزساخت ها و ظرفیت های موجود نهایت استفاده را بکنیم.
وی خاطرنشان کرد: تمامی اقدامات مجموعه راه و شهرسازی بصورت شفاف در اختیار مردم قرار می گیرد.
انتهای پیام/