به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران؛ بدیهی و ابتداییترین حق هر دانشآموز در نظام آموزش و پرورش کشور، ثبتنام آسان و بدون دردسر در مدارس دولتی عادی است اما امسال برخی والدین برای ثبتنام فرزندانشان در پایههای ورودی (اول دبستان، هفتم و دهم) با “مصائب ساخته و پرداخته برخی مدیران مدارس دولتی” مواجه شدند!
تابستان امسال مدارس دولتی عادی در برخی مناطق شهر تهران از ثبتنام دانشآموزان با نمرات ضعیف ممانعت کردند!! متأسفانه این اقدام غیرقانونی و فاجعهبار با بیتوجهی و عدم حساسیت مدیران مناطق به اقدام خلاف قانون مدیران مدارس دولتی همراه بود.
پیش از این خبرگزاری برگزیده های ایران در گزارشهای مختلفی، آنچه که مدارس دولتی عادی با عدم ثبتنام از دانشآموزان به دلیل نمرات ضعیف بر سر خانوادهها آوردند را روایت کرد.
وقتی آموزش و پرورش حساسیتی ندارد
این وضعیت کمسابقه که به دلیل ضعف نظارت برخی مناطق آموزش و پرورش شهر تهران و اداره کل آموزش و پرورش تهران رقم خورد، منجر به آن شد که برخی خانوادهها با اجبار مدارس دولتی عادی و همراهی وزارت آموزش و پرورش به سراغ ثبتنام دانشآموز خود در مدارس غیردولتی رفتند.
علی رغم انتشار گزارشهای مختلف از بلاتکلیفی شهروندان برای ثبتنام دانشآموزان در مدارس و اقدام خلاف قانون مدارس دولتی عادی در ممانعت از ثبتنام دانشآموزان با نمرات ضعیف؛ متأسفانه مسئولان وزارت آموزش و پرورش هیچ واکنشی به این مسئله مهم یا برخورد با مدیران متخلف نداشتند.
سلب نظارت به بهانه مشکلات موردی
ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که مسئولان وزارت آموزش و پرورش در ادعایی قابل تأمل “با موردی خواندن این موارد” وظیفه نظارت را از دوش خود سلب میکنند! در حالیکه رسیدگی به مواردی که فراگیری آنها کمتر است برای مناطق و ادارات آموزش و پرورش سریعتر و آسانتر است.
با این حال مدیران برخی مناطق شهر تهران از جمله منطقه ۵ آموزش و پرورش با حساسیت قابل توجهی وضعیت دانشآموزانی را که به بهانه تکمیل ظرفیت از ثبتنام در مدارس دولتی عادی بازماندند، پیگیری و برای ثبتنام خانوادهها را همراهی کردند.
ظرفیت تکمیل؛ بفرمایید غیردولتی!
مشکل دوم؛ ثبتنام نکردن مدارس دولتی عادی از دانشآموزان به بهانه نداشتن ظرفیت خالی بود. تابستان امسال بسیاری از مدارس چه در محدوده جغرافیایی محل سکونت و چه در مرز مناطق با جمله “جا نداریم!” خانوادهها را دست خالی رهسپار کردند و متأسفانه حساسیتی هم از سوی برخی مدیران آموزش و پرورش مناطق برای کاستن از مشکلات والدین دانشآموزان مشاهده نمیشود.
ثبتنام در مدارس دولتی فرایند عجیبی است و آنقدر بسته عمل میشود که مشخص نیست مدارس با قانون ثبتنام در محدوده دقیقاً دارند چه برخوردی میکنند و هر چه بیشتر به مدارس سر بزنید بیشتر متوجه میشوید که نه نظارتی وجود دارد و نه پاسخگویی.
اقدام به خودسوزی پدر بلوچ
وضعیتی که تابستان امسال در بحث ثبتنام دانشآموزان مشاهده شد در شرایطی است که طبق قانون، تمام دانشآموزان باید در مدارس دولتی عادی ثبتنام شوند و طبق بخشنامه ثبتنام ابلاغ شده از سوی وزارت آموزش و پرورش در اردیبهشت امسال، مدارس دولتی عادی حق تعیین هیچ شرطی از جمله تعیین معدل یا آزمون ورودی را ندارند.
این وضعیت منجر به آن شد، پدر بلوچ که متقاضی ثبتنام فرزندش در مدرسه محل سکونت خود در شهر زاهدان بود و با مخالفت مدیر مدرسه مواجه شده و مراجعات مکرر او به اداره کل آموزش و پرورش بینتیجه مانده بود با مراجعه به آموزش و پرورش و ریختن بنزین روی خود قصدآتش کشیدن خود را داشته که با اقدام سریع حاضران از اقدام به خودسوزی او جلوگیری شد.
منکر برخوردهای نامناسب مدارس نیستیم
علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره عدم ثبتنام مدارس دولتی عادی از دانشآموزان به برگزیده های ایران گفت: منکر این موضوع نمیشویم که در مدارس ممکن است برخوردهای نامناسب با والدین انجام شود اما همه باید بدانند در ادارات آموزش و پرورش واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وجود دارد که خانوادهها میتوانند مشکلات خود را منعکس کنند.
مدارس دولتی ملزم به ثبتنام تمام دانشآموزان
فرهادی متذکر شده بود: در پایه اول، هفتم و دهم در مجموع ۸۹ درصد ثبتنام کردهاند؛ مدارس دولتی ملزم به ثبتنام تمام دانشآموزان متقاضی هستند حتی اگر نیاز باشد باید با افزایش ظرفیت و اضافه کردن کلاس جدید این کار را انجام دهیم تا هیچ دانشآموز بازمانده از تحصیلی نداشته باشیم.
بدبینی مردم به گفتههای مسئولان آموزش و پرورش
در حالیکه سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تأکید دارد، مدارس دولتی باید از تمام دانشآموزان ثبتنام کنند اما نیاز است این تأکید از تریبون رسانهها فراتر رفته و در کف مدارس اجرا شود با این حال عدم نظارت از سوی مناطق آموزش و پرورش شهر تهران و وزارت آموزش و پرورش، منجر به آسیب دیدن شهروندان و بلاتکلیفی آنها در رفت و آمدهای بدون نتیجه میان مدارس و مناطق آموزش و پرورش شده است. از سوی دیگر عملی نشدن صحبتهای مسئولان وزارت آموزش و پرورش در کف مدارس منجر به بدبینی مردم به گفتههای مسئولان نظام جمهوری اسلامی شده و در نهایت به سرمایه اجتماعی آسیب میزند.
آمار بالای دانشآموزانی که از ثبتنام بازماندند
عدم ثبتنام مدارس دولتی از دانشآموزان به بهانههای عجیب همچون نمرات ضعیف یا نداشتن ظرفیت خالی منجر به آن شد که تا تاریخ ۱۸ شهریور؛ ۷۰۰ هزار دانشآموز هنوز در مدارس ثبتنام نکرده باشند! از سوی دیگر طبق آخرین خبر اعلام شده از سوی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در پایه دهم ۸۱۶ هزار و ۵۰۶ نفر معادل ۸۷ درصد دانشآموزان، ثبتنام خود را انجام دادند و هنوز ۱۳ درصد ثبتنام نکردهاند.
لزوم ورود دادستانیها به تخلفات مدیران مدارس
یکی از نقاط ضعف جدی کارنامه عملکرد برخی مسئولان آموزش و پرورش در دولت سیزدهم، بیتوجهی آنها به وضعیت دشوار ثبتنام دانشآموزان در مدارس دولتی عادی و بلاتکلیفی شهروندان بود.
مشکلاتی که در شهر تهران به شکل عدم ثبتنام مدارس دولتی از دانشآموزان به بهانه نمرات ضعیف و نداشتن ظرفیت خالی پررنگتر بود، رؤسای برخی مناطق آموزش و پرورش شهر تهران نیز برای حل مشکل شهروندان و الزام مدیران مدارس برای ثبتنام از دانشآموزان در مدارس دولتی عادی، احساس مسئولیتی نداشتهاند!
با توجه به پایمال شدن “حقوق عامه” در موضوع عدم ثبتنام دانشآموزان به بهانه پایین بودن معدل و محرومیت قطعی برخی فرزندان کشور از تحصیل در آموزش و پرورش دولتی، دادستانها باید در هر استان برای دفاع از حقوق این دسته از دانشآموزان بیپناه و خانواده آنها وارد شده و با مدیران متخلف برخورد قضایی جدی داشته باشند.
/