سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

اسپالتی: بازیکنان یوونتوس شبیه رهگذر بودند!/ فقط دنبال ناپولی می‌دویدیم

17 ساعت پیش

آیا تاندر رکورد تاریخی بیشترین برد فصل NBA را می‌شکند؟

17 ساعت پیش

روزنامه AS: ایران ۲ بازی خانگی در جام جهانی خواهد داشت!

17 ساعت پیش

کونته: انرژی و دقت تاکتیکی بالایی داشتیم/ فقط می‌توانم از بازیکنانم تشکر کنم

17 ساعت پیش

۱۰ امتیاز متوالی لبران جیمز در کوارتر چهارم

17 ساعت پیش

نیمار: آینده‌ام؟ اولویت من همیشه سانتوس است/ برای اولین بار پیش روانشناس رفتم

17 ساعت پیش

انتصاب سهراب آزاد به عنوان رئیس انجمن کراسفیت

17 ساعت پیش

آخرین وضعیت مصدومان پیکان در آستانه بازی برابر پرسپولیس

17 ساعت پیش

خانه‌نشینی ۲ ماهه در انتظار موراتا

17 ساعت پیش

غیبت ۳ بازیکن خیبر برابر استقلال خوزستان

17 ساعت پیش

Home » لغو برنامه دانشگاه تهران؛ چالش زیرساختی هفته دیزاین و استقبال غیرمنتظره مخاطبان

لغو برنامه دانشگاه تهران؛ چالش زیرساختی هفته دیزاین و استقبال غیرمنتظره مخاطبان

زمان انتشار: 26 آبان 1404 ساعت 16:52

دسته بندی: فرهنگ و هنر

شناسه خبر: 724661

زمان مطالعه: 16 دقیقه

لغو برنامه دانشگاه تهران؛ چالش زیرساختی هفته دیزاین و استقبال غیرمنتظره مخاطبان

لغو برنامه دانشگاه تهران؛ چالش زیرساختی هفته دیزاین و استقبال غیرمنتظره مخاطبان

به گزارش خبرگزاری برگزیده، مدیر اجرایی «هفته دیزاین (طراحی) تهران» نبود زیرساخت شهری و همراه کردن مسئولان را از چالش‌های برگزاری این رویداد عنوان می‌کند. او همچنین می‌گوید هدف آنها «صادرات دیزاین» و ایجاد گفت‌وگوی غیرسیاسی با جهان است.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی ایسنا با مرجان احرابی‌فرد – مدیر اجرایی «هفته دیزاین (طراحی) تهران» – را می‌خوانید. برنامه این رویداد روز یکشنبه، ۲۵ آبان در دانشگاه تهران لغو شد اما در نقاط دیگری در شهر تهران ادامه دارد. در حالی‌که دانشگاه تهران دلیل این تصمیم را «استقبال فراتر از تصور» و ملاحظات ایمنی عنوان کرده، بسیج دانشجویی پردیس هنرهای زیبا این رویداد را «کم‌مایه» و «محل بروز ناهنجاری» توصیف کرده است. 

_تاریخچه و روند شکل‌گیری این رویداد چگونه بود؟

اساساً ماجرای شکل‌گیری این رویداد به سال ۱۳۹۸ برمی‌گردد. در آن سال، رویدادی با عنوان «طراحی مبلمان تهران» برگزار شد و من کیوریتور آن بودم. این رویداد را سه دوره با هدف ایجاد گفت‌وگو بین طراح و صنعتگر برگزار کردیم؛ چون در صنعت مبلمان همیشه مسئله‌ کپی‌کاری وجود داشت و نمایشگاه‌ها به‌جای نمایش آثار طراحان، به ویترین فروشگاه‌های مبلمان تبدیل می‌شدند. من داور بودم و دائماً این انتقاد مطرح می‌شد که چرا چنین اتفاقی می‌افتد.

به همین دلیل، کارگروه معماری اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران شکل گرفت و من ریاست آن کارگروه را برعهده داشتم. در همان کارگروه بود که این رویداد را برگزار کردیم. در پایان سال سوم، چون رویداد با موفقیت و اقبال روبه‌رو شده بود، پیشنهاد شد سالنی در اختیار کارگروه قرار بگیرد. تا آن زمان، رویداد طراحی مبلمان تهران فقط یک غرفه در کنار نمایشگاه بین‌المللی مبلمان داشت که طی سه سال هر بار بزرگ‌تر شده بود.

_ از چه زمانی ایده گسترش رویداد و تبدیل آن به «هفته دیزاین (طراحی) تهران» شکل گرفت؟

در همان مقطع من پیشنهاد «هفته دیزاین تهران» را مطرح کردم. برای اینکه دقیق‌تر توضیح بدهم این پیشنهاد چیست، یک فرصت مطالعاتی گرفتم، درباره نمونه‌های مشابه مطالعه کردم و یک پروپوزال نوشتم. پروپوزال در اتحادیه مطرح شد و در کارگروه مورد موافقت قرار گرفت. بعد از آن، تعدادی از دوستانی را که در حوزه دیزاین تجربه داشتند، از اساتید دانشگاه گرفته تا صنعتگران شناخته‌شده حوزه مبلمان، دعوت کردیم و سال «صفر» رویداد را با هدف ایجاد گفت‌وگو بین ایران و جهان آغاز کردیم.

_ هدف اولیه‌ شما از برگزاری «هفته دیزاین (طراحی) تهران» چه بود؟

قصد ما این بود که به‌جای «مهاجرتِ دیزاین»، «صادراتِ دیزاین» اتفاق بیفتد و بتوانیم یک گفت‌وگوی غیرسیاسی با جهان برقرار کنیم.

_ سال صفر با چه بازخوردی روبه‌رو شد؟

سال صفر با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شد؛ حتی خودمان هم انتظار نداشتیم. واقعاً یک جشن یک‌هفته‌ای دیزاین در شهر شکل گرفت. از شهرهای مختلف برای بازدید آمده بودند، هتل رزرو کرده بودند و سطح مخاطبان رویداد کاملاً تخصصی و حرفه‌ای بود. ما کاملاً غافلگیر شده بودیم چون فکر نمی‌کردیم این رویداد تا این حد گسترده مورد توجه قرار بگیرد.

ـ پس از این استقبال، چه تغییراتی در ساختار و روند رویداد ایجاد شد؟

پس از پایان سال صفر، تصمیم گرفتیم رویداد را توسعه بدهیم و هم وسعت و هم کیفیت آن را افزایش بدهیم. در کارگروه نیز تغییراتی ایجاد شد: ساختارهای سازمانی، شورای سیاست‌گذاری و سلسله‌مراتب اجرایی شکل گرفت، مسائلی که سال قبل وجود نداشت و همه‌چیز بیشتر براساس علاقه پیش رفته بود. تصمیم گرفتیم تخصص‌های بیشتری را وارد رویداد کنیم؛ بنابراین امسال فشن (مد) و سینما هم اضافه شد. همچنین به تمام نهادها، اتحادیه‌ها و مجموعه‌هایی که در حوزه دیزاین فعال بودند، از جمله دانشگاه‌ها فراخوان دادیم و دعوتشان کردیم کنار ما باشند.

_ با وجود این توسعه، امسال با چه اتفاقاتی مواجه شدید؟

دانشگاه تهران متأسفانه در دو روز پایانی از جمع ما جدا شد و بخش‌هایی از رویداد در این دو روز، به دلیل استقبال عجیب‌وغیرمنتظره لغو شد؛ اما در باقی بخش‌ها ادامه یافته و امروز هم برقرار است.

_ امسال چه تغییری در جغرافیای برگزاری ایجاد شد؟

سال گذشته تمرکز ما روی مرکز شهر بود: نوفل‌لوشاتو و مناطق ۶، ۱۱ و ۱۲. امسال تصمیم گرفتیم رویداد در منطقه یک برگزار شود؛ چون در مرکز شهر تعداد رویدادهای هنری و فرهنگی زیاد شده بود و ما ترجیح دادیم فضا را متنوع کنیم. بنابراین لوکیشن اصلی رویداد شهری امسال باغ‌موزه سینما بود. سال گذشته باغ اتحادیه را داشتیم و امسال هم با محوریت سینما پیش رفتیم.

ـ ساختار اصلی «هفته دیزاین (طراحی) تهران» شامل چه بخش‌هایی است؟

هفته دیزاین تهران دو بخش دارد؛ یک بخش نمایشگاهی و یک بخش شهری.

بخش نمایشگاهی چهار روز اول برگزار می‌شود و همزمان از روز اول تا روز هفتم، بخش شهری ادامه دارد. در بخش نمایشگاهی، دیزاینرهای مستقل و شرکت‌ها کنار هم حضور دارند و مسابقه «دیزاین برتر» برگزار می‌شود. بخش شهری شامل ایونت‌هایی در دفاتر، شوروم‌ها و خانه‌های قدیمی مربوط به حوزه دیزاین است و نمایش آثار طراحان مستقل در این فضاها انجام می‌شود.

ـ از ابتدا هدف شما در «هفته دیزاین (طراحی) تهران» چه بوده است؟

هدف ما از ابتدا صادرات دیزاین بوده و در همین هفته دیزاین نیز این هدف را دنبال کردیم. جالب است بدانید امسال در هفته دیزاین میلان، تعدادی از افرادی که سال گذشته اینجا حضور داشتند، آثارشان به سالن ستلایت رفت و در «میلان دیزاین ویک» نمایش داده شد. در فرانسه، اسپانیا و در هفته دیزاین دبی هم همینطور. این روند نشان می‌دهد رویداد ما آرام‌آرام به سمت صادراتی شدن در حرکت است و مسیر خود را پیدا می‌کند.

_ مهم‌ترین چالش‌های اجرایی شما در این دوره چه بود؟

نبود زیرساخت شهری برای برگزاری چنین رویدادهایی یکی از چالش‌های مهم ما بود. نمی‌توانم بگویم تنها چالش، اما چالشی جدی بود. همراه کردن دولت و حاکمیت نیز چالش بزرگی بود؛ اینکه بتوانیم توضیح بدهیم ما هیچ رفتار سیاسی در شهر نمی‌خواهیم و فقط می‌خواهیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم تا یک گفت‌وگوی غیرسیاسی با جهان داشته باشیم. خوشبختانه امسال دولت و حاکمیت همراهی خوبی داشتند، اما زیرساخت‌های شهری آمادگی مواجهه با این حجم از مخاطب را نداشتند؛ همان اتفاقی که شما در دانشگاه تهران دیدید.

دانشگاه تهران با آن همه تعدد درهای ورودی، گالری نگارخانه خیابان قدس را برای ورود به رویدادی به این بزرگی در اختیار ما گذاشت، نه درِ اصلی را. تصور کنید چنین جمعیتی بخواهد از آن مسیر محدود وارد شود! نگرانی هم وجود داشت مبادا با مقاومت نیروهای بسیج یا سایر بخش‌ها روبه‌رو شویم، که متأسفانه نهایتاً این اتفاق افتاد. این دو عامل؛ نبود زیرساخت و محدودیت‌های دسترسی باعث آن بی‌نظمی شد.

_ اگر اختیارات و امکانات بیشتری  داشتید، چه تغییری در رویداد ایجاد می‌کردید؟

قطعاً وسعت رویداد را بزرگ‌تر می‌کردم، تعداد رشته‌ها را افزایش می‌دادم و رویداد را به‌صورت ملی ثبت می‌کردم؛ یعنی وارد تقویم رسمی کشور می‌کردم. دوست داشتم این اتفاق به عنوان یک رویداد مردمی به یک جشن ملی تبدیل شود؛ یک هفته ملی که در تقویم ثبت باشد.

_ برنامه شما برای دوره‌های بعد چیست؟

طبیعتاً هر بار که رویداد را برگزار می‌کنیم با مسائل جدید روبه‌رو می‌شویم و چون دیزاین ذاتاً حل مسئله است، از همین حالا تا هفته دیزاین بعدی شروع می‌کنیم مشکلات سال جاری را یکی‌یکی حل کنیم. هر کدام از ما هر روز که یکی از چالش‌ها را می‌بینیم، پیشنهاد کاری را که باید انجام شود می‌دهیم. این روند با تفکر دیزاین‌محور و خلاقیت انجام می‌شود تا هم کیفیت و هم وسعت رویداد افزایش پیدا کند. واقعاً سخت است که هم فراوانی ایجاد کنیم و هم از این فراوانی کیفیت طلب کنیم.

_ خروجی و دستاورد این هفته برای شرکت‌کنندگان چیست؟

تصور کنید فردا مرزهای کشور بیشتر باز شود و برندهایی با استاندارد جهانی وارد بازار ایران شوند. طبیعی است تولیدکنندگانی که سال‌ها کپی‌کاری می‌کردند از صحنه صنعت حذف می‌شوند. این نگاه از بالا به پایین است.

اما اولین دستاورد برای شرکت‌ها این است که در حوزه دیزاین اوریجینال فعال شوند و دیزاین استودیوهای خود را شکل بدهند.

برای طراحان نیز همکاری با شرکت‌ها و برندها اتفاق می‌افتد، دیزاین صادراتی خواهند داشت و به بازار جهانی وصل می‌شوند؛ و این دستاورد کمی نیست.

_ منابع مالی رویداد چگونه تأمین می‌شود؟

بخش نمایشگاهی توسط اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران تأمین می‌شود. بخشی از هزینه‌ها از فروش غرفه‌ها پوشش داده می‌شود و باقی را اسپانسرها تأمین می‌کنند. هر لوکیشن هم تلاش می‌کند از حامیان مالی داخل شبکه خودش کمک بگیرد. این یک جریان از بالا به پایین است؛ جریانی که برای کیفیت بالا نیاز به تأمین مالی قابل‌توجه دارد.

ـ آیا «هفته دیزاین (طراحی) تهران» می‌تواند به یک رویداد مطرح منطقه تبدیل شود؟

قطعاً بله. کشور ما این شانس را دارد. ما در فلات ایران زندگی می‌کنیم؛ وسعت فرهنگی، تاریخی و هنری ما و همپوشانی‌هایی که با کشورهای همسایه داریم، امکان تبدیل‌شدن به هاب منطقه را فراهم می‌کند. اگر قدرتمند شروع کنیم، می‌توانیم در منطقه مرکز توجه باشیم. فقط از دولت و حاکمیت کمک می‌خواهم و از رسانه‌ها می‌خواهم که ما را درست و گسترده تکثیر کنند.

۵۹۵۹

حتما بخوانید : تلاش محسن نامجو برای دیده شدنِ دوباره یا پیشنهادی خیرخواهانه به همایون شجریان؟!/ نامجو: به عنوان یک موزیسین از گور بازگشته، دیگر غروری و شانی ندارم
برچسب ها
دانشگاه تهران طراحی شهری هنرهای تجسمی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • وقتی «ماهی بلژیکی» رازهایش را فاش می‌کند
    وقتی «ماهی بلژیکی» رازهایش را فاش می‌کند 12 ساعت پیش
  • «سینماحقیقت» انعکاس صداهای متفاوت است/ برگزاری ۲ بزرگداشت و ۲ نکوداشت
    «سینماحقیقت» انعکاس صداهای متفاوت است/ برگزاری ۲ بزرگداشت و ۲ نکوداشت 12 ساعت پیش
  • کدام مقاله‌ها به فینال جشنواره تئاتر کودک رسیدند؟
    کدام مقاله‌ها به فینال جشنواره تئاتر کودک رسیدند؟ 12 ساعت پیش
  • «ارس؛ رود خروشان»؛ روایت قصه‌های فراموش‌شده مرز ایران
    «ارس؛ رود خروشان»؛ روایت قصه‌های فراموش‌شده مرز ایران 12 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15420
  • اخبار ورزشی 20695
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8183
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5598
  • تبلیغات 51
  • تهران 744
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 716
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 378
  • سلامت 3518
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19429
  • قزوین 770
  • قم 845
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1117
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • راه‌های جلوگیری از گیر کردن قرص در گلو  
    راه‌های جلوگیری از گیر کردن قرص در گلو   14 ساعت پیش
  • داروهای ضد سرطانی ایرانی چگونه سر از داروخانه‌های عراق درآورد؟
    داروهای ضد سرطانی ایرانی چگونه سر از داروخانه‌های عراق درآورد؟ 14 ساعت پیش
  • ماست شش‌بار در سال گران می‌شود اما تعرفه پزشک یک‌بار
    ماست شش‌بار در سال گران می‌شود اما تعرفه پزشک یک‌بار 14 ساعت پیش
  • ثبت نخستین مورد مرگ ناشی از آنفلوانزای H3N2 در این استان
    ثبت نخستین مورد مرگ ناشی از آنفلوانزای H3N2 در این استان 14 ساعت پیش
  • مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟
    مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟ 14 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025