سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

سرمربی شمس آذر: قرارداد نازون به اندازه بودجه ۳ سال ماست/ تراکتور شق‌القمر نکرده!

سرمربی شمس آذر: قرارداد نازون به اندازه بودجه ۳ سال ماست/ تراکتور شق‌القمر نکرده!

10 ساعت پیش
استقلال-گل‌گهر در ورزشگاه امام رضا برگزار نمی‌شود/ استادیوم ثامن‌الائمه گیت ندارد!

استقلال-گل‌گهر در ورزشگاه امام رضا برگزار نمی‌شود/ استادیوم ثامن‌الائمه گیت ندارد!

10 ساعت پیش
رحمان عموزاد برنده جایزه مسلط ترین آزادکار جهان شد

رحمان عموزاد برنده جایزه مسلط ترین آزادکار جهان شد

10 ساعت پیش
جنجال در باشگاه نفت و گاز، فکری را فعلاً ماندنی کرد!

جنجال در باشگاه نفت و گاز، فکری را فعلاً ماندنی کرد!

10 ساعت پیش
رشفورد: می‌خواهم در بارسلونا بمانم/ در جای ایده‌آلی هستم

رشفورد: می‌خواهم در بارسلونا بمانم/ در جای ایده‌آلی هستم

10 ساعت پیش
اعتراض باشگاه تراکتور در کمیته استیناف رد شد

اعتراض باشگاه تراکتور در کمیته استیناف رد شد

10 ساعت پیش
طلای مهدی الفتی، یکی از ۱۰ اتفاق مهم ژیمناستیک هنری دنیا در سال ۲۰۲۵

طلای مهدی الفتی، یکی از ۱۰ اتفاق مهم ژیمناستیک هنری دنیا در سال ۲۰۲۵

10 ساعت پیش
تقویم پرترافیک موی‌تای در سال ۲۰۲۶؛ امکان حضور ایران در ۹ رویداد بین‌المللی

تقویم پرترافیک موی‌تای در سال ۲۰۲۶؛ امکان حضور ایران در ۹ رویداد بین‌المللی

10 ساعت پیش
تغییر سرپرست انجمن پاراتیراندازی با کمان پس از یک سال

تغییر سرپرست انجمن پاراتیراندازی با کمان پس از یک سال

10 ساعت پیش
مذاکره با ۶ کشور پس از قطعی شدن بازی با پرتغال/ اسکاتلند خط خورد

مذاکره با ۶ کشور پس از قطعی شدن بازی با پرتغال/ اسکاتلند خط خورد

10 ساعت پیش

Home » لیلاز: کریدور هند – خاورمیانه – اروپا بازی است/ چه کسانی دنبال بزرگ کردن نقش هند در دنیا هستند؟

لیلاز: کریدور هند – خاورمیانه – اروپا بازی است/ چه کسانی دنبال بزرگ کردن نقش هند در دنیا هستند؟

زمان انتشار: 29 شهریور 1402 ساعت 18:05

دسته بندی: اقتصادی

شناسه خبر: 416217

زمان مطالعه: 11 دقیقه

لیلاز: کریدور هند – خاورمیانه – اروپا بازی است/ چه کسانی دنبال بزرگ کردن نقش هند در دنیا هستند؟

لیلاز: کریدور هند – خاورمیانه – اروپا بازی است/ چه کسانی دنبال بزرگ کردن نقش هند در دنیا هستند؟

مریم فکری: در نشست گروه ۲۰ در هند، جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا به همراه رهبران هند، عربستان‌سعودی و امارات متحده عربی، از راه‌اندازی یک مسیر تجاری جدید که هند را از طریق راه‌آهن‌ها و بنادر به خاورمیانه و اروپا متصل می‌کند، خبر دادند.

برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که طرح کریدور هند – خاورمیانه – اروپا، یک طرح کاملا سیاسی و نه اقتصادی است و هرگز اجرایی نخواهد شد. در همین رابطه، سعید لیلاز، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری برگزیده می‌گوید: من خیلی متاسف هستم از این‌که وقتی تبلیغات رسانه‌ای یا به تعبیری، امپریالیسم رسانه‌ای یک موضوعی را مطرح می‌کند، به طور معمول رسانه‌های ایران جزو اولین گروه‌هایی هستند که قربانیان این دروغگویی‌ها می‌شوند و اصل موضوع دروغ است.

وی می‌افزاید: موارد زیادی از این موضوع است که جدیدترین نمونه آن، کریدور هند به اروپاست که دیشب هم جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صحبت کرد.

این تحلیلگر اقتصادی تصریح می‌کند: اساسا طرح این مساله کریدور هند سیاسی بود و نه اقتصادی و هدف هم این بود که هرگز اجرا نشود. علت خیلی روشن هم این است که چنین پروژه‌ای اقتصادی نیست.

لیلاز توضیح می‌دهد: شما وقتی راه حمل‌ونقل دریایی از چین و هند و به طور مستقیم از طریق باب‌المندب، دریای سرخ و کانال سوئز به دریای مدیترانه و هر یک از کشورهای اروپایی دارید، از نظر مبانی حمل‌ونقل کاملا غیرمنطقی و غیراقتصادی است که این کار را در قالب سه نوع حمل‌ونقل انجام دهید؛ این‌که اول حمل‌ونقل دریایی داشته باشید و به مرز عربستان بیایید و بعد از عربستان، از ۳، ۴ کشور عبور کنید تا به ساحل دریای مدیترانه برسید و از دریای مدیترانه دوباره سوار کشتی شود و به اروپا برود.

وی عنوان می‌کند: هیچ کارشناس و تاجری، چنین روش احمقانه‌ای را برای حمل کالای خود از هند به سمت اروپا به کار نخواهد برد و نمی‌برد، زیرا هنوز در تاریخ بشر، حمل‌ونقلی ارزان‌تر از حمل‌ونقل دریایی به ویژه در مسیری که صحبت می‌کنیم، اختراع نشده است.

این کارشناس اقتصادی با ذکر مثالی تصریح می‌کند: کریدور شمال به جنوب که ایران در میان آن قرار دارد، برای دسترسی کشورهایی که فاقد دسترسی دریایی هستند، مثل مرکز و شرق روسیه یا جمهوری آذربایجان، ترکمستان، قزافستان، قرقیزستان و به ویژه افغانستان، این کریدور معنای اقتصادی دارد، چون این کشورها اصلا بندر ندارند. کشوری که بندر ندارد، بالاخره از یک جایی باید حمل‌ونقل زمینی داشته باشد.

لیلاز: کریدور هند – خاورمیانه – اروپا بازی است/ چه کسانی دنبال بزرگ کردن نقش هند در دنیا هستند؟

دو هدف بایدن از طرح کریدور هند – خاورمیانه – اروپا

لیلاز متذکر می‌شود: کریدور هند، یک طرح کاملا غیراقتصادی و غیرعملی است؛ طرحی که جو بایدن در اجلاس گروه ۲۰ داده بود. در لحظه آخر اگر دقت کرده باشید، تریبون را گرفت و ۳ بار گفت من می‌خواهم از امارات متحده عربی تشکر کنم، به خاطر این‌که این طرح اگر اجرا شود، پول آن را اعراب می‌دهند و کنار طرح‌هایی می‌رود که هیچ‌کدام اقتصادی نبوده و با پول نفت مفت انجام شده است؛ از جمله راه‌آهن کف اقیانوس که طرح آن را امارات داده است.

وی ادامه می‌دهد: این حرفی که بایدن زد، دو هدف داشت. هدف هم سیاسی بود و هیچ ربطی به اقتصاد نداشت. هدف این بود که یک محمل یا توجیهی برای شروع گفت‌وگوهای عربستان و اسراییل ایجاد کند، زیرا عربستان به شدت از طرف مردم خود و نیز اعراب تحت‌فشار است تا با اسراییل مذاکره نکند.

این تحلیلگر اقتصادی می‌گوید: همین دیروز حتما شنیدید که عربستان، مذاکرات‌شان با اسراییلی‌ها را به دلیل سخت‌گیری‌هایی که برای فلسطینی‌ها انجام می‌دهند، متوقف کردند. من این را خیلی قبل‌تر هم در تمام مناظره‌ها گفته بودم. دوستان ما همیشه استدلال می‌کردند که جمهوری اسلامی مانع پیشبرد پیشبرد مذاکرات صلح خاورمیانه می‌شود. این حرف بسیار غلط است. در حالی که موضوع اصلا ایران نیست. رفتاری که اسراییلی‌ها با فلسطینی‌ها انجام می‌دهند، به عربستان اجازه نداده طرح آبراهام را اجرا کند و در آینده هم اجازه نمی‌دهد.

طرح آمریکا برای مهار چین

لیلاز می‌افزاید: مخاطب دوم‌شان هم چین بود که در راستای تضادهایی که با چین دارند، آمریکایی‌ها دنبال مطرح کردن و بزرگ‌نمایی نقش هند در دنیا هستند.

وی متذکر می‌شود: امسال اگر همه چیز خوب پیش برود، کل حجم تجارت خارجی هند اعم از صادرات و واردات، حدود ۸۰۰ میلیارد دلار خواهد بود. کمتر از ۱۴ درصد از این ۸۰۰ میلیارد دلار صادرات و واردات با اروپا بوده است و هیچ چشم‌اندازی وجود ندارد که رابطه اروپا با هند در آینده بهتر از این شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: مراودات اقتصادی هند، اول با چین، بعد با آمریکا و سپس با جهان عرب است. بر همین اساس، به این کریدور نیازی نیست.

لیلاز عنوان می‌کند: معنای این حرف این است که سالی ۱۰۰ میلیارد دلار فقط از این‌جا کالا حمل‌ونقل شود که هزینه این ۱۰۰ میلیارد دلار، ممکن است ۲ تا ۴ میلیارد دلار باشد. بر این اساس، این کریدور قطعا گران‌تر تمام خواهد شد و قطعا به سرمایه‌گذاری نمی‌ارزد. یعنی وقتی با عدد و رقم نگاه کنید، می‌بینید این طرح هم کنار طرح‌هایی می‌رود که آمریکایی، اروپایی‌ها و دنیا روی نقشه کشیده‌اند و هرگز اجرا نشده است.

وی تصریح می‌کند: اگر قرار بود یک خط ارتباطی اقتصادی و یا یک کریدور در تاریخ بشر، غیر از کانال سوئز و کانال پاناما، بهترین و بیشترین نقش را ایفا کند، خط نورداستریم یک بود که گاز روسیه را به طور مستقیم به قلب اروپا می‌رساند. شما دیدید به محض شروع جنگ اوکراین، خود آمریکایی‌ها این خط را منفجر کردند.

چطور ممکن است شما باور کنید آمریکایی‌ها خط نورداستریم یک را منفجر کند؟ اجازه ساخت خط نورداستریم دو را نمی‌دهد. حالا بعد بیاید ده‌ها میلیارد دلار خرج پروژه‌ای کند که از ابتدا اقتصادی نیست. بر این اساس، من اعتقاد دارم که کریدور هند اجرا نخواهد شد و کنار بقیه طرح‌ها خواهد رفت.

۲۲۳۲۲۵

حتما بخوانید : شوک جدید به خانواده‌ها: پاک‌کن ۴۰۰ و خودکار ۸۰۰هزار تومان! 

برگزیده های ایران

برچسب ها
ایران و هند جوزف بایدن حمل و نقل حمل و نقل دریایی حمل و نقل هوایی عربستان کشتی ابزار حمل‌ونقل در آب هندوستان
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • آب خزر به سمنان و دریاچه ارومیه منتقل می‌شود؟/تکلیف روشن‌ شد
    آب خزر به سمنان و دریاچه ارومیه منتقل می‌شود؟/تکلیف روشن‌ شد 4 ساعت پیش
  • بغداد: ایران به این بهانه صادرات گاز به عراق را قطع کرد 
    بغداد: ایران به این بهانه صادرات گاز به عراق را قطع کرد  4 ساعت پیش
  • بهای ارزهای عربی در بازار امروز ۳ دی/ قیمت دینار اعلام شد
    بهای ارزهای عربی در بازار امروز ۳ دی/ قیمت دینار اعلام شد 4 ساعت پیش
  • توصیه خاندوزی به دولت چهاردهم/ کاری که من کردم را شما تکرار نکنید
    توصیه خاندوزی به دولت چهاردهم/ کاری که من کردم را شما تکرار نکنید 4 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15827
  • اخبار ورزشی 21062
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8645
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 6099
  • تبلیغات 53
  • تهران 754
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 747
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 397
  • سلامت 3663
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19927
  • قزوین 770
  • قم 883
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1193
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • چند توصیه مهم تغذیه‌ای در شب یلدا
    چند توصیه مهم تغذیه‌ای در شب یلدا 7 ساعت پیش
  • آمار جدید ابتلا به تب دنگی در کشور/ پشه آئدس در کدام استان‌ها دیده شده است؟
    آمار جدید ابتلا به تب دنگی در کشور/ پشه آئدس در کدام استان‌ها دیده شده است؟ 7 ساعت پیش
  • بهترین ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای سلامت روان
    بهترین ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای سلامت روان 7 ساعت پیش
  • اوزمپیک و مانجارو؛ مد جدید در بین هندی‌ها/ ابتلا به دیابت و چاقی در هند ۱۰ درصد بالاتر از آمار رسمی
    اوزمپیک و مانجارو؛ مد جدید در بین هندی‌ها/ ابتلا به دیابت و چاقی در هند ۱۰ درصد بالاتر از آمار رسمی 7 ساعت پیش
  • دردسر جدید کمبود تریاک؛ توصیه به ساخت «شربت تریاک دست‌ساز»!
    دردسر جدید کمبود تریاک؛ توصیه به ساخت «شربت تریاک دست‌ساز»! 7 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025