گروه دفاعی خبرگزاری برگزیده های ایران، محمدمهدی یزدی ـ دیدار فرمانده معظم کل قوا با فرماندهان و دریانوردان ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش بهانهای شد تا بررسی کاملتری نسبت به ابعاد این مأموریت مهم داشته باشیم، هشتاد و ششمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش یا همان ناوگروه ۳۶۰ بیشک جزو مهمترین ناوگروههای این نیرو از ابتدای دریانوردی ایران تاکنون خواهد بود، ناوگروهی که به «مأموریت غیرممکن» فرستاده شد و سربلند از آن بیرون آمد، این اصطلاحی بود که پیش از آغاز این مأموریت اکثر دریانوردان و تحلیلگران نظامی درخصوص دور زدن کره زمین توسط ناوشکن تمامایرانی دنا و ناوبندر مکران بهکار میبردند و مهمترین دلیل آنها وزن ۱۲۰۰تنی ناوشکن دنا بود، طبق اعلام کارشناسان دریایی حداقل وزن یک شناور برای چنین مأموریتی باید ۶ تا ۸ هزار تن باشد.
طرحریزی این عملیات یک سال به طول انجامید و از ۳ ماه قبل از آغاز آن، اعضای ناوگروه بهصورت شبانهروزی مشغول آمادهسازی مقدمات سفر شده بودند که نتیجه آن دستاوردهای بینظیر علمی برای کشور داشت و این ناوگروه در تاریخ نهم مهرماه سال گذشته (۱۴۰۱) به مأموریت اعزام شد و با پیمودن ۶۵ هزار کیلومتر و گذشت ۲۳۲ روز دریانوردی در تاریخ ۳۰ اردیبهشت در بندرعباس پهلو گرفت.
در ابتدای این گزارش باید ذکر شود که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مأموریتهای دریانوردی خود در سطح اقیانوسی را از سال ۱۳۸۸ و با هدف مقابله با دزدیهای دریایی در خلیج عدن و با طی مسافت ۳۰۰۰کیلومتر به این منطقه آغاز کرد و پس از آن تا امروز در بازههای زمانی مشخص، ناوگروهای رزمی ارتش به منطقه خلیج عدن و دریای سرخ، اقیانوسهای هند، آرام و اطلس اعزام شدهاند و تاکنون علاوه بر اسکورت بیش از ۵۰۰۰ کشتی ایرانی، در برخی مواقع به تأمین امنیت کشتیهای باربری سایر کشورها نیز کمک کردهاند.
* معرفی ناوشکن دنا
ناوشکن دنا با شماره بدنه ۷۵، چهارمین محصول از شناورهای کلاس موج است که توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شد. این ناو در خردادماه سال ۱۴۰۰ به ناوگان نیروی دریایی ارتش در بندرعباس پیوست و به تسلیحات مختلفی مانند موشکهای کروز ضدکشتی، اژدر و توپ دریایی مجهز است.
در این مأموریت، ناوشکن دنا مسیری را طی کرد که برای اولین بار در طول تاریخ کشور انجام میشد و ناو ۱۲۰۰تُنی ایرانی در بزرگترین پهنه دریایی دنیا یعنی اقیانوس آرام حاضر شد.
طراحان ناو دنا گفتند این ناو برای ۲۸ درجه کجی طراحی شده است اما با دقت و درایت فرماندهان این ناوگروه، دنا تا ۴۸ درجه کجی را در طوفان تجربه کرده و سربلند بیرون آمده است.
* معرفی ناوبندر مکران
ناوبندر مکران، یک جزیره متحرک ۱۲۱هزارتُنی است که نیروی دریایی ارتش آن را با تغییر کاربری یک نفتکش به یکی از بزرگترین ناوبندرهای بالگردنشین تبدیل کرده است.
این ناوبندر که در زمان حاضر بزرگترین شناور نظامی کشور است، در سال ۱۳۹۹ به نیروی دریایی ارتش ملحق شد و وظیفه پشتیبانی از ناوهای رزمی نیروی دریایی را بهعهده دارد.
مکران قادر است همزمان ۵ بالگرد را روی عرشه خود جای دهد.
باتوجه به اینکه برای اولین بار بود که شناورهای ایرانی به چنین مأموریتی اعزام میشوند و بهدلیل تحریمها و عدم اطمینان به برخی کشورها، متخصصان ارتش در دانشگاه دریایی نوشهر، نرمافزار هواشناسی اختصاصی خود را تولید کردند که توسط آن شرایط جوی اقیانوسهای آرام و اطلس طی ۵۰ سال اخیر تحلیل و بررسی شد.
این دستاورد علمی سبب شد ناوگروه ۳۶۰ بهجای اینکه از دل طوفانها عبور کند با درایت خاصی یا آنها را دور زد یا بهعنوان مثال در اقیانوس آرام از بین دو چشم طوفان بهسلامت گذر کرد، طوفانهایی که در یکی از آنها یکی از ناوشکنهای کشورهای همسایه غرق شد.
.
پس از گذر از این مقدمات، دنا و مکران با ۳۵۰ دریانورد که میانگین سنی آنها زیر ۳۰ سال بود مأموریت به دور کره زمین از مبدأ بندرعباس را آغاز و در نخستین ایستگاه در بندر بمبئی هند توقف کرد و سپس با عبور از خلیج بنگال و تنگه مالاکا در جاکارتا پایتخت اندونزی پهلو گرفت. فرمانده ناوگروه در اندونزی باتوجه به اینکه هنوز مأموریت بهطور رسمی اعلام نشده بود از ۵۰ رسانه خارجی درخواست مصاحبه داشت که به حدود ۲۰ رسانه مجوز داده شد.
پس از این توقف ناوگروه با ادامه مسیر بهسمت دریای جاوه و عبور از تنگه ماکاسار و دریای سلبس، برای نخستین بار در تاریخ دریانوردی نظامی ایران پا به اقیانوس آرام گذاشت و با عبور از بیشترین عرض اقیانوس آرام و گذر از کنار جزایر میکرونزی و پولینزی بهسمت تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکا حرکت کرد.
انتهای اقیانوس آرام ناوگروه تحریم شد اما این هم خللی در مأموریت دنا و مکران ایجاد نکرد و شناورهای ایرانی با عبور از تنگه پرمخاطره ماژلان وارد اقیانوس اطلس جنوبی شدند و سپس با حرکت بهسمت شمال و عبور از سواحل شیلی (در نزدیکی سواحل شیلی دو ناوشکن هم به استقبال ناوگروه آمدند اما بنا به دلایلی شناورهای ایرانی در شیلی حضور پیدا نکردند)، آرژانتین، اروگوئه و برزیل، نهایتاً در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلوگیری کردند که این پهلوگیری مصادف با یکصدوبیستمین سالگرد برقراری روابط ایران و برزیل بود.
از سواحل جاکارتا تا ریودوژانیرو، ناوگروه ارتش ۱۲۰ روز دریانوردی متداول داشت که موضوع بسیار حائز اهمیتی است و نشان از توانمندی شناورهای ایرانی دارد، البته برنامهریزیها بهشکلی بود که ناوگروه در هیچ بندری مجبور به پهلوگیری نباشد و هفت ماه بهصورت مستمر در حال حرکت باشد، این موضوع تا جایی پیشبینی شده بود که در این مأموریت عملیات اورهال موتور شناور صورت گرفت.
ناوگروه ۸۶ پس از توقف چندروزه در ریودوژانیرو، با عبور از عرض اقیانوس اطلس در شهر کیپتاون آفریقای جنوبی پهلوگیری کرد و در این شهر نیز چند روزی توقف کرد و پس از آن طی یک دریانوردی حدوداً ۴۰روزه، در بندر صلاله عمان بهعنوان آخرین ایستگاه پهلوگیری کرد.
یکی از نکات قابل توجه در این دریانوردی طولانیمدت، تجهیز بیمارستان دریایی در این ناوگروه بود، که در پی آن دو عمل جراحی موفق در اقیانوس آرام و یکی در اقیانوس اطلس صورت گرفت که همه در حال حرکت انجام شد.
اتاق عمل در ناوبندر مکران
درمانگاه و دندانپزشکی ناوبندر مکران
عمل آپاندیس و احیای فردی که سکته قلبی کرده بود از جمله این اقدامات پزشکی است. ناوگروه ۳۶۰ در این سفر و در این بیمارستان دریایی، کاملترین بانک خونی را بههمراه داشت.
بیمارستان دریایی ناوبندر مکران
باتوجه به اینکه این مأموریت نسبت به دیگر مأموریتهای نیروی دریایی ارتش زمان طولانیتری را داشت علاوه بر تجهیزات و آموزشهای فنی، توجه ویژهای به روحیه و همچنین خانواده دریانوردان ناوگروه ۳۶۰ صورت گرفت.
تا جایی که کسب اطلاع کردیم کارکنان شناورها در زمان استراحت خود امکانات مناسبی برای سلامتی و تفریح و سرگرمی داشتند و این امر باعث بالا بردن روحیهشان گردیده است.
آرایشگاه در ناوبندر مکران
از سوی دیگر فرمانده نیروی دریایی ارتش با ایجاد ستادهای مختلفی در مناطق دریایی بهطور مرتب در جریان وضعیت خانواده ملوانان ناوگروه قرار میگرفتند تا این خانوادهها مشکل خاصی نداشته باشند.
نهایتاً ظهر چهارشنبه ۲۷ اردیبهشتماه دنا و مکران بعد از ۲۳۲ روز دریانوردی وارد آبهای سرزمینی کشورمان شدند و در این ۸ ماه دریانوردی تنها ۱۹ روز کنار اسکله پهلو گرفته بودند.
در جریان مراسم استقبال رسمی از ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش، ناخدایکم فرهاد فتاحی فرمانده این ناوگروه با یک درجه ارتقا به درجه سرتیپدومی نائل آمد.
قطعاً موارد ذکرشده در این گزارش بخش کوچکی از این «مأموریت غیرممکن» دنا و مکران است و ناوگروه ۳۶۰ نقطه درخشانی در تاریخ دریایی ایران خواهد ماند.
/+