به گزارش خبرگزاری برگزیده، نمایش «تروما» به تهیهکنندگی حمید نیلی و کارگردانی احمد سلیمانی از چهاردهم دی ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت روی صحنه رفت.
این اثر نمایشی روزهای سهشنبه و چهارشنبه (سوم و چهارم بهمن) و جمعه و شنبه (ششم و هفتم بهمن) در بخش هویت ملی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میزبان علاقهمندان خواهد بود.
احمد سلیمانی، کارگردان «تروما» درباره این اثر گفت: «تروما» داستان فرمانده شبه نظامی است که پس از ۵ سال بیهوشی براثر یک حادثه در بیمارستانی به هوش میآید. این فرمانده اطلاعاتی دارد که افراد زیادی به دنبال بازیابی این اطلاعات هستند.
او با اشاره به مراحل نگارش نمایشنامه کار افزود: برای نگارش نمایشنامه «تروما» ما اتاق فکری ۴ نفره تشکیل دادیم و بنابر یک خرد جمعی به اعلام طرح و ایدههای متفاوت پرداختیم تا به ایده نهایی دست یافتیم و نگارش نمایشنامه آغاز شد.
کارگردان نمایش «تروما» بیان کرد: پس از اضافه شدن آقای ایوب آقاخانی به پروژه، ایشان سرپرستی گروه نویسندگان را برعهده گرفتند و با تغییراتی که در متن ایجاد شد ما به نمایشنامه نهایی که هم اکنون در تالار وحدت روی صحنه است، رسیدیم.
او با تاکید بر گروهی بودن تمامی مراحل نگارش تا تولید اثر ادامه داد: در واقع، مفهوم و کانسپت اجرا در طرح نمایشنامه و کارگردانی براساس ایده گروهی شکل گرفت.
سلیمانی درباره انتخاب بازیگران اظهار کرد: با تغییر متن، شخصیتها نیز دستخوش تغییراتی شدند. ما نقش بیدار را برای آقای آقاخانی در نظر گرفتیم و برای انتخاب دیگر هنرمندان به سراغ عزیزانی رفتیم که با موضوع قرابت و نزدیکی داشته و از نظر فیزیک و بازی به نقشها نزدیک باشند.
این کارگردان بیان کرد: علاوه بر این، ما به بازیگرانی نیاز داشتیم که با توجه به مدت زمان اندک کار برای تمرین، فرصت بیشتری در اختیار ما قرار دهند و همچنین بتوانند زودتر به نقش برسند و پرداخت و تحلیل سریعتری نسبت به کار و آنچه قرار است؛ اجرا شود، داشته باشند.
او با اشاره به پرترهنگاری درباره شخصیت حاج قاسم سلیمانی، افزود: پرداختن به نمایشی با موضوع حاج قاسم سلیمانی براساس نیازی بود که به نظر ما برای آن باید کارهای بیشتری هم انجام شود. ما در طول جلساتی که برای طرح و ایده داشتیم تمام سعیمان این بود تا نمایش برخلاف کارهای معمول و فارغ از شعارزدگی و تکرار شکل بگیرد.
کارگردان نمایش «تروما» بیان کرد: ما به حاج قاسم سلیمانی تنها به چشم یک شهید نگاه نکردیم. تلاش ما نزدیک شدن به درام بود تا اثر تولید شده در شان و منزلت این قهرمان ملی باشد.
او ادامه داد: ما محوریت اجرا را روی تاثیر این شخصیت در منطقه گذاشتیم و در طول نمایش همواره در حال بررسی تاثیر نبود او هستیم. حالا که او نیست، چه اتفاقاتی رخ میدهد؟! ما به این پرداختیم که با حضور حاج قاسم در خاورمیانه، این منطقه حساس جغرافیایی در چه شرایطی به سر میبرد و اکنون که او نیست، ما در حال گذراندن چه رخدادهایی هستیم. درواقع ما تاثیر یک قهرمان ملی در منطقه جغرافیایی که در آن زندگی میکنیم را مورد بررسی قرار دادیم.
این هنرمند با اشاره به جای خالی پرترهنگاری در آثار نمایشی گفت: به نظر من پرداختن به شخصیتهای برجسته هنری، تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیازمند همت عالی هنرمندان است.
او ادامه داد: ما سال گذشته نمایش «قهرمان» را درباره شهید زینالدین روی صحنه بردیم. آن نمایش هم یک پرترهنگاری درباره این شهید بود. یکی از نخبگان کشور که رتبه چهار کنکور سراسری را به دست آورده بود. او در آن سالها ضرورت را در دفاع از کشور دیده بود و ما اکنون وظیفهمان است تا این افراد را به نسل جوان و جدید معرفی کنیم. نباید ساده از این شخصیتهای تاثیرگذار گذشت.
کارگردان نمایش «تروما» بیان کرد: باید آشتی ملی بین قهرمانان ملی و نسل جوان ایجاد کنیم و بدانیم که پرداختن به این افراد نیاز کشور ماست و باید آنها را به دور از کلیشههای مرسوم و آثار شعارزده به مخاطبان معرفی کنیم. در تلاش هستیم تا در آثاری همچون «قهرمان» یا «تروما» با داشتن درام مناسب و کیفیت خوب از تاثیر آنی و شعارمحور بودن متن و اجرا پرهیز کنیم. شروع اینگونه کارها سخت است و شاید تماشاگر با آن سخت ارتباط برقرار کند اما ما تاکنون سعیمان بر این بوده است تا با دست پر و بهرهگیری از هنرهای نمایشی برای تولیدات جدید اقدام کنیم و به این روند ادامه خواهیم داد.
این کارگردان در پایان سخنانش با اشاره به حضور در بخش هویت ملی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر افزود: قطعا جای خالی تولیدات نمایشی با محوریت هویت ملی در جشنواره تئاتر فجر خالی بود و امیدوارم که این روند در سالهای بعد هم ادامه داشته باشند.
۲۴۵۲۴۵