ماجرای تولید خودروهای تمام برقی در ترکیه، عربستان و مصر / عکس

ماجرای تولید خودروهای تمام برقی در ترکیه، عربستان و مصر / عکس

عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت محسوب می‌شود، برنامه‌های بلندپروازانه‌ای دارد. شاید بدانید صندوق سرمایه‌گذاری این کشور در سال ۲۰۱۸ با اختصاص ۱ میلیارد دلار در استارتاپ لوسید سرمایه‌گذاری کرد. احتمالاً این را نیز می‌دانید که با توافقات طرفین قرار است شرکت لوسید کارخانه‌ای را برای تولید خودروهای برقی در خاک عربستان احداث کند.

در کنار سرمایه‌گذاری در برند لوسید، عربستان سعودی حالا برند ملی سیر (Ceer) را دارد. این برند به طراحی، تولید و فروش انواع خودرو با پیشرانه برقی مشغول خواهد شد. همکاری با برند فاکسکان برای ساخت خودروهای پیشرفته، دیگر سیاستی است که عربستان سعودی دنبال می‌کند. خودروهای این برند تایوانی تحت برند فاکستران (Foxtron) و با تکنولوژی ب‌ام‌و توسعه می‌یابند.

نکته جالب این است که عربستان سعودی هدف تولید ۱۵۰ هزار خودروی برقی تا سال ۲۰۲۶ را دنبال می‌کند. برای دستیابی به این هدف، به خریداران خودروهای برقی در ناوگان‌های بزرگ، مشوق‌هایی اعطا خواهد شد. همچنین قرار است اتوبوس‌های دیزلی با نمونه‌های سبز و الکتریکی جایگزین شوند.

ترکیه و تأسیس برند ملی توگ

با وجود اهداف جاه‌طلبانه، عربستان سعودی درحال‌حاضر صرفاً یک واردکننده خودرو است. اما همسایه شمال غرب ایران، یعنی ترکیه، مدت‌هاست که محصولات برندهای بزرگ دنیا را در خاک خود مونتاژ می‌کند؛ به‌طوری که از نظر میزان تولید خودرو در رتبه سیزدهم قرار دارد. فورد، تویوتا، هوندا، فیات، هیوندای و رنو برخی از خودروسازان مطرحی هستند که در ترکیه خودرو تولید می‌کنند. ترکیه در کنار همکاری با برندهای بزرگ، حالا برند اختصاصی توگ (TOGG) را برای تولید انواع خودروی برقی دارد. براساس برنامه‌ریزی‌ها، سالانه باید ۱۷۵ هزار شاسی‌بلند الکتریکی تحت این برند نوپا تولید شود.

برند توگ ماحصل سرمایه‌گذاری یک تاجر اهل استانبول با نام کان کورشون است. آقای کورشون روابط نزدیکی با رجب طیب اردوغان دارد و رئیس‌جمهور ترکیه جزو سرمایه‌گذاران این برند ملی به‌شمار می‌رود. آن‌طور که این تاجر استانبولی اعلام کرده است، یک خودروی مخصوص ریاست جمهوری توسط برند توگ طراحی و تولید خواهد شد.

مصر و تولید خودروی برقی کادیلاک لیریک

مصر دیگر کشوری است که قصد دارد به‌غیراز واردات خودروهای برقی، به تولیدکننده آن‌ها تبدیل شود. «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور این کشور، ابتدای امسال در اظهارنظری جالب گفت که شخصاً متعهد است تولید خودروهای برقی را در مصر ببیند. در این راستا برخی نشریات ادعا می‌کنند کادیلاک لیریک که جزو جدیدترین و پیشرفته‌ترین خودروهای گروه جنرال موتورز است، تا پایان سال ۲۰۲۳ در کارخانه‌ای واقع در مصر مونتاژ خواهد شد. علاوه‌براین، همکاری با خودروسازان چینی دیگر گزینه‌ای است که روی میز مصری‌ها قرار دارد. مصری‌ها درحال راه‌اندازی و گسترش زیرساخت‌های لازم برای شارژ خودروهای برقی هستند. تعداد ایستگاه‌های شارژ در این کشور اکنون به رقم ۴۴۰ واحد می‌رسد.

بد نیست اشاره کنیم در شرایطی که بسیاری از کشورها به‌دنبال سرمایه‌گذاری در زمینه گسترش زیرساخت‌ها و تشویق مردم به استفاده از خودروی برقی هستند، در کشور ما هنوز هیچ گام مهمی در این راستا برداشته نشده است.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

چرا گیربکس چینی؟ بررسی مزایا و معایب نسبت به برندهای دیگر

گیربکس‌های چینی به دلیل قیمت پایین، دسترسی آسان و تنوع بالا مورد توجه قرار گرفته‌اند…

4 هفته ago

لیستی از هتل های محبوب سنگاپور از نگاه بوکینگ

شاید برای شما جالب باشد که بدانید سنگاپور جزو کشور هایی می‌ باشد که با…

1 ماه ago

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

2 ماه ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

2 ماه ago

تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

2 ماه ago

سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

2 ماه ago