Categories: اخبار روز

مجلس در این هفته؛ از حذف انتخابات تناسبی تا مدیریت بازار کالاهای استراتژیک

مجلس در این هفته؛ از حذف انتخابات تناسبی تا مدیریت بازار کالاهای استراتژیک

– اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برگزیده های ایران، جلسات این هفته مجلس به دلیل نزدیک شدن ایام عاشورا و تاسوعای حسینی در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه برگزار شد که جلسه روز(۳۱ تیر ماه)به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل چهل و چهارم قانون اساسی در مورد طرح تامین مالی و جهش تولید ازطریق اصلاح قوانین حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در دستورکار نمایندگان قرار داشت.

* محکومیت اهانت به قرآن

در ابتدای این جلسه نمایندگان مجلس در محکومیت هتک حرمت مجدد قرآن در کشور سوئد، قیام کرده و با در دست داشتن قرآن کریم، دعای ختم قرآن را قرائت کرده و اعتراض و انزجار خود را به هتک حرمت قرآن نشان دادند.

محمدباقر قالیباف هم در نطق پیش از دستور خود زمینه سازی اهانت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم توسط دولت سوئد را شدیداً محکوم کرد و گفت: جریحه دار کردن احساسات و توهین به عقاید مسلمانان بی هزینه نیست و دولت سوئد باید پاسخگوی این اهانت‌ها باشد.

همچنین در این جلسه بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس با انتشار بیانیه ای از رویکرد انقلابی دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی حمایت کردند.

بنابراین گزارش، در ادامه جلسه علنی ، نمایندگان مواد ۱ و ۲ طرح تأمین مالی و جهش تولید از طریق اصلاح قوانین حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را تصویب کردند.

بر این اساس مقرر شد که «شورای ملی تامین مالی» به منظور توسعه و ترویج الگوهای تامین مالی، هم افزایی نهادها و روش‌های تامین مالی، تقویت نظارت یکپارچه در تامین مالی و توسعه دامنه وثائق و تضامین و تقویت نظام سنجش اعتبار تشکیل شود.

با تصویب مواد دیگری از این طرح،‌ نمایندگان ثبت شرکت‌های اعتبارسنجی را به دریافت موافقت اصولی از شورای ملی تامین مالی و اخذ مجوز تاسیس از دبیرخانه این شورا مشروط کردند.

همچنین به نهادهای مالی فعال در بازارهای پول و سرمایه و بیمه و نهادهای وثیقه پذیر مجوز داده شد با استفاده از گزارش های پایگاه داده اعتباری کشور نسبت به تامین منابع یا ارائه خدمات مالی، پرداخت تسهیلات، تضمین و یا ایجاد تعهدات اقدام نمایند.

در مصوبه‌ای دیگر وزارت اقتصاد مکلف شد تا با همکاری بانک مرکزی، دستورالعمل اجرایی نحوه تشکیل، فعالیت و نظارت بر مؤسسات یا صندوق‌های تضمین را در چارچوب قوانین به تصویب شورای ملی تامین مالی برساند.

با تصویب مواد ۷ و ۸ این قانون هم نمایندگان وثایق مورد نیاز در طرح تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها را تعیین و همچنین مقرراتی درباره این وثایق تصویب کردند.

*حذف تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران

جلسه علنی روز یکشنبه نیز به ریاست محمد باقر قالیباف رئیس مجلس آغاز شد.

دستور کار نخست جلسه روز یکشنبه ، رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بود که وکلای ملت پس از بررسی، به منظور رفع ایراد هیات عالی نظارت، با حذف ماده ۵۳ این طرح مبنی بر حذف انتخابات تناسبی موافقت کردند.

ادامه بررسی گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس درباره  بررسی طرح تأمین مالی و جهش تولید، دستور بعدی صحن علنی امروز بود که مواد ۹ و ۱۰ این طرح درباره «سامانه‌ی جامع وثایق» به تشخیص رئیس مجلس و جهت تنقیح برخی موضوعات مندرج در ۲ ماده فوق به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شد.

*مجوز مجلس به بانک‌ها جهت مشارکت در طرح‌های زیربنایی

در ادامه نمایندگان با تصویب ماده ۱۲ این طرح به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی اجازه دادند از محل منابع خود، در طرح‌های زیربنایی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مشارکت کنند.

لایحه همکاری امنیتی و انتظامی بین دولت ایران و قرقیزستان تصویب شد

در ادامه جلسه علنی امروز قوه مقننه نوبت به بررسی لایحه موافقتنامه همکاری امنیتی و انتظامی بین دولت ایران و قرقیزستان رسید که عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دفاع از این لایحه با بیان اینکه ایران با کشور قرقیزستان یک روابط دوستانه دارد، گفت: موضوع این لایحه مربوط به توسعه روابط ایران و قرقیزستان در موضوعاتی اعم از مقابله با جرائم سازمان یافته، تروریسم، قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر و افراط گرایی است.

توضیحات قانع‌کننده وزیرکار

جلسه علنی روز دوشنبه هم به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی سوال سیدمجتبی محفوظی نماینده آبادان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد بررسی نحوه سیاستگذاری دستگاههای متولی در حوزه مدیریت بازار کالاهای استراتژیک گندم و برنج در کشور و … در دستور کار نمایندگان قرارداشت.

در ابتدای این جلسه، سیدمجتبی محفوظی ضمن توضیح سوال خود از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره علت بی برنامگی در شرکت شستا و تاپیکو گفت: وضعیت شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و شرکت های تابعه بغرنج است.

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با حضور در صحن علنی مجلس، در پاسخ به سوال نماینده آبادان بیان کرد: شرکت سرمایه‌ گذاری تامین اجتماعی به عنوان هلدینگ چند رشته‌ای با سرمایه‌ گذاری در حوزه‌های مختلف در حال فعالیت بوده و جایگاه شستا در اقتصاد ملی یک درصد و دارای سهم هفت درصدی از بازار سهام کشور می‌باشد.

وی ضمن اشاره به برخی از دستاوردهای حرکت از بنگاهداری به سمت سرمایه‌داری، افزود: رشد ۱۹ درصدی سود تاپیکو و ۲۶ درصدی سود شستا بر این موضوع دلالت دارد. در این مدت ۱۶ واحد که تعطیل شده بودند به چرخه تولید بازگشتند.

پس از توضیحات وزیر کار، محفوظی عنوان کرد که از پاسخ‌ها و عملکرد وزیر قانع نشده است و آن را به رای نمایندگان گذاشت که در نهایت نمایندگان با ۱۳۳ رای موافق، ۷۵ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از توضیحات وزیر قانع شدند.

در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه ،  سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، گزارش این کمیسیون درباره مدیریت بازار کالاهای استراتژیک گندم و برنج در کشور را قرائت کرد و گفت: خرید تضمینی دولت با قیمت مناسب در حوزه کالاهای اساسی به ویژه برنج و گندم مطابق با تکالیف قانونی منجر به افزایش انگیزه کشاورزان و تقویت بنیان کشاورزی، زمینه ساز خودکفایی در تولید و جلوگیری از قاچاق این محصولات خواهد شد.

*قول وزیر کشاورزی به مردم

پس از قرائت این گزارش، محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی گفت که برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ با پیگیری‌های انجام شده بخش عمده‌ای از نهاده‌های کود و بذر را تامین کردیم و هیچ مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت و این اطمینان را به کشاورزان و مردم می دهیم که در رابطه با بحث تامین نهاده‌ها مشکلی نخواهند داشت.

محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی هم گندم را یک محصول استراتژیک و مهم خواند و گفت: باید در این حوزه چاره اندیشی شود؛ ظرفیت ها در رابطه با تولید گندم منحصر به فرد است ما ۲.۲ میلیون هکتار زمین داریم که می توانیم گندم آبی را توسعه دهیم. در صورتی که همه ظرفیت ها پای کار آیند حتما به خودکفایی می رسیم؛ ما می توانیم در راستای صادرات محصولات استراتژیک به یک نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

در جمع بندی مباحث مطرح شده در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی درباره بررسی نحوه سیاستگذاری دستگاههای متولی در حوزه مدیریت بازار کالاهای استراتژیک گندم و برنج در کشور، محمدباقر قالیباف گفت: در صورت وجود شرایط خوب قیمت حداکثر ۲۵ قلم و در شرایط دیگر حداقل ۱۲ قلم مربوط به زندگی معیشت مردم و لوازم اساسی خانگی را تضمین می کنیم؛ باید دولت و مجلس شورای اسلامی مصمم باشیم. باید این موضوع در قانون برنامه هفتم پیش بینی شده و در عین حال هم سیاست اعمالی ما بوده که از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، نمایندگان درخواست دولت مبنی بر استرداد لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری _صنعتی سرخس، دوغارون و مازندران را بررسی کرده و در نهایت با ۱۴۷ رای موافق با این درخواست موافقت کردند.

انتهای‌پیام/

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

2 هفته ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

2 هفته ago

تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

2 هفته ago

سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

2 هفته ago

طرح مدیریت خدمات شهری و روستایی در مجلس کلید خورد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از کلید خوردن بررسی طرح جامع…

2 هفته ago

خلف‌وعده مسئولان ؛ ۱۳۰۰۰ معلول همچنان بی‌مستمری!

ماجرای قطع واریز مستمری ۱۳ هزار معلول همچنان ادامه دارد و علی‌رغم وعده‌های مکرر مسئولان…

2 هفته ago