امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده در جریان سفر به چابهار در پاسخ به خبرنگار برگزیده های ایران درباره احداث فرودگاه چابهار اظهار داشت: در مشهد، بندرعباس و بوشهر که فرودگاههای اصلی هستند یک سمت فرودگاه غیرنظامی و یک سمت نظامی است که باند مشترک استفاده میشود و تاکنون هم هیچ مشکلی به وجود نیامده و فرودگاه کنارک هم به صورت مشابه میتواند همین نقش را ایفا کند.
وزیر دفاع افزود: باند فرودگاه کنارک که در حال حاضر به صورت مشترک برای پروازهای نظامی و پروازهای چابهار و کنارک استفاده میشود کاملاً استاندارد است و ما ۳۰ هزار هکتار زمین برای احداث ترمینال در آن در نظر گرفتهایم اما محلی که تلاش داشتند فرودگاه چابهار را در آن احداث کنند در زمان بارندگی یک متر آب در آن منطقه جمع میشود و عملاً کاربرد نداشت.
وی ادامه داد: محلی که مجوز احداث فرودگاه برای آن صادر شده بود ۵۰ کیلومتر با محلی که احداث فرودگاه چابهار را در آن آغاز کردند فاصله داشت و در واقع محل احداثی که در نظر گرفتند تخلف بود و چنانچه فرودگاه در آن محل احداث میشد در نهایت برخورد بین هواپیمای نظامی و غیرنظامی اتفاق میافتاد.
.
حجتالله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد فروردین ماه امسال در گفتوگو با برگزیده های ایران با اشاره به نیاز منطقه آزاد چابهار به احداث فرودگاه اختصاصی، اظهار کرد: فرودگاهی که در کنارک داریم یک فرودگاه بسیار راهبردی و استراتژیک است که همیشه باید فعال باشد.
وی از پیگیری برای اخذ مجوز فرودگاه اختصاصی چابهار در محدوده منطقه آزاد خبر داده بود و بیان کرد: معتقدیم ظرفیت این فرودگاه راهبردی نباید با بحثهای تجاری و مسافری درگیر کنیم. فرودگاه کنارک بهعنوان یک پایگاه تاکتیکی بسیار مهم برای نیروی هوایی باقی بماند و توسعه یابد. اما در بخش اقتصادی و تجاری به یک فرودگاه اختصاصی برای چابهار در داخل محدوده منطقه آزاد نیاز داریم.
نماینده ویژه رئیسجمهوری در شورای عالی مناطق آزاد با یادآوری اینکه فرودگاه فعلی(کنارک) خارج از محدوده منطقه آزاد است، گفت: فرودگاه جدید چابهار داخل محدوده منطقه آزاد جانمایی شده که ممکن است جای آن تغییر کند، چراکه بحث های فنی در خصوص جابجایی مکان فرودگاه وجود دارد.
عبدالملکی اظهار کرد: احداث فرودگاه در داخل محدوده منطقه آزاد از چند منظر اهمیت دارد؛ یکی اینکه اگر داخل محدوده نباشید کارایی لازم را نخواهد داشت. یکی از مزیتهای مناطق آزاد، آزاد بودن ویزاست، چراکه برای بهرهمندی مسافر از مزیت مذکور باید فرودگاه داخل محدوده باشد. نکته دیگر در صادرات مجدد است، کالاهای که وارد میشود برای بهرهمندی از مزیتها باید داخل محدوده منطقه آزاد وارد شود.
وی افزود: موضوع بعدی که موضوع مسافت است، هرچه قدر فرودگاه به محدوده منطقه آزاد نزدیک یا داخل آن باشد حمل مسافر و بار تسهیل میشود. نکته دیگر آنکه محدودیتهای بخش نظامی را نداشته باشیم، فرودگاه نظامی باید همیشه آمادگی لازم را داشته باشد. بنابراین ما نیازمند جایی هستیم که درگیر این محدودیتها برای جابهجایی مسافر، بار، واردات و صادرات نشویم.
به گزارش برگزیده های ایران، ساخت فرودگاه چابهار در چهار سند مهم بالادستی کشور تاکید شده و دو دهه است دنبال شده تا اینکه سال ۱۳۹۹ آغاز شد اما عملیات اجرایی آن به دلیل اختلافات میان نیروی هوایی و منطقه آزاد که کارفرمای پروژه بود متوقف شد.
/