فرهنگ و هنر

مداحی استودیویی عاری از سازهای شبهه‌ناک است/ میان تولیدات فاخر و سخیف تفکیک قائل شوید

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت برگزیده های ایران، در پی انتشار مطالبی در خصوص مداحی استودیویی در برگزیده های ایران، محمدجواد توسلی مدیر روابط عمومی موسسه مأوا یادداشتی در فضای مجازی منتشر کرد.

ورود ما به عرصه تولیدات مداحی استودیویی به سال ۱۳۹۶ بر می‌گردد و استارت آن را با تولیدات مجموعه «شب‌های دلتنـگی» که شب‌های جمعـه منتشر می‌شد، خورد. در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۶ آزمـون و خطاهایی کردیم و بعد یک مسیر درست و دقیق را با رعایت شئونات دینی، به دور از هرگونه جلف‌بازی و استفاده از ادوات موسیـقی در پیش گرفتیم که روند تولیدات ما این را کامل نشان می‌دهد. 

اما چندتا نکته مهم در خصوص تولیدات مداحـی استـودیویی یا تنظیم دیجیتال:

ببینیـد؛ ما سعـی کردیم با انتخاب یا سفارش نوحـه، محتوای قابل قبول و جذابی را تهیه کنیم و در اختیار مداح و نوحه‌سـرا قرار دهیم. بعـد با ضبط با کیفیت و کوالیتی بالا از صوت مداحی و تنظیم و آواپردازی به دست افراد خبـره و متخصص یک محصول شنیـدنی‌تـر و زیبـاتری را در اختیار مخاطب قرار دهیم.

توجه کنیـد مخاطب امـروز با مخاطب چهل سال پیش متفاوت است و ما اکنون با دریایی از اطلاعات و محتواهای جذاب شنیداری مواجه هستیم که متاسفانه نسل دهه هشتادی و دهه نودی ما را روزانه با هزاران تولید رنگ و لعاب دار و حرفه‌ای مشغول کردند.

نکته بعـدی: در تمامی تولیدات و محصولات، در عین رعایت حرمت‌ها و شئونات دینـی، تلاش کردیم تا از سازهای شبهه‌ناک و حساسیت‌زا استفاده نکنیم و با ایجاد تنوع در آواپردازی جذابیت‌های کار را بالا ببریم.

نکته بعـدی: اصالت را به هیأت دادیم! یعنی تمام تمرکزمان را روی اجرای کارهـا در فضای هیأت گذاشتیم نه استودیـو! مگر مواردی که قابلیت اجرای دقیق در هیأت نبود و ما برای گرفتن خروجی باکیفیت مجبور به ضبط در استودیـو بودیم.

نکته بعـدی: روزی که ما این تولیدات، را آغاز کردیم، جای مـداحی‌های باکیفیت و تنـظیم شده در جامعـه خالی بود و بعد از آغاز این تولیدات، مورد مصرف بسیاری از نمایش‌های میدانی، تئاترها، مراسمات، ایستگاه‌های صلواتی و اقشار مختلف مردم قرار گرفت. پس این تولیدات موجب رونق گرفتن و استفاده هر چه بیشتر مردم از نوحه‌ها و سبک‌های غنی شد.

نکته بعـدی: ما موفق شدیم در عصـر ظهور مدرنیته و تحول در صنعت تولیدات شنیداری در «پلی‌لیست» بسیاری از نوجوانان و جوانان کشور قرار بگیریم و حتی در فضای یوتیوب تعداد بسیـار زیادی مخاطب بین‌المـللی را جذب کنیم که این اتفاق مدیون زحمات دوستان خبره و تولیدکننده بود که در این مسیر چند ساله زحمات زیادی را متقبل شدند و نامشان آن‌طور که باید دیده نشد.

و امـا جانِ کلام:
در هفته‌های اخیر و به بهانه رشد مداحان اگـزوزی‌خوان، تـدوین‌های هالیوودی از جلسات هیأت، رنـگ کردن موهای فلان مداح، گوشـواره انداختن فلان مداح دیگر و همچـنین شروع تولیدات استودیویی غیر اصولی و حتی غیرشرعی با هدف دیده شدن بیشتر در فضای مجازی، حملات و فشارهای سنگینی به تیم تولیدکننده مجموعه «شب‌های دلتنگی» و «غروب آدینه» وارد شد که من ربطش را نمی فهمم و خارج از انصاف بود. 

گویا دوستان فعال در عرصه فرهنگی می‌خواهند جلوی تولید این محصولات که در سال‌های اخیر دلسوزانه و هنرمندانه با رعایت حفظ مسائل شرعی و شئونات دینی در اختیار نسل نوجوان قرار گرفت را ببندند! چرا؟ چون قدرت این را ندارند که تمایزی بین تولیدات جدید و بدیع و در عین حال اصیل چون «شب‌های دلتنگی» و «غروب آدینه» را با تولیدات سخیف و غیرشرعی که اخیرا این روزها در فضای مجازی پخش شده را قائل شوند.

مطالب دیگر برگزیده های ایران در خصوص مداحی استودیویی را اینجا بخوانید:

فقه درباره «مداحی استودیویی» چه نظری دارد؟

کرمی: مداحی استودیویی تا جایی که وهن سیدالشهدا نباشد، ایرادی ندارد

سلحشور: از تذکر دادن نترسیم/ اسم مداحی با ساز را گذاشته‌اند: نوآوری!

حیدری: استودیوخوانی با سیره بزرگان مداحی همخوان نیست

هلالی: مداحی استودیویی، مقابله‌ای با موسیقی‌های بیگانه غربی است

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا