فرهنگ و هنر

مسجد ۷۰۰ ساله قاهره پس از چهار سال افتتاح شد

مسجد ۷۰۰ ساله قاهره پس از چهار سال افتتاح شد

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران به نقل از البوابه، اسماعیل خالد، دبیر کل شورای عالی آثار باستانی کشور مصر؛ کریستین برگر، سفیر اتحادیه اروپا در قاهره؛ لوئیس مونرئال، مدیر بنیاد آقاخان و ابراهیم عبدالهادی، معاون فرماندار قاهره در مراسم افتتاح مرحله دوم و پایانی مرمت مسجد الطنبغا در منطقه الدرب الاحمر قاهره شرکت کردند.

در این مراسم، یک فیلم مستند کوتاه در مورد کارهای عمرانی انجام شده در مسجد الطنبعا، ایجاد پارک الازهر و همچنین کار پروژه مرمت مسجد پخش شد.

اسماعیل خالد، دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر، در مراسم افتتاح این مسجد گفت: افتتاح فاز دوم پروژه مرمت مساجد در ادامه دستاوردهای شورای عالی آثار باستانی برای حفظ میراث باستانی و فرهنگی مصر است.

دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر تصریح کرد: مرحله دوم مرمت این مسجد با نظارت کامل وزارت گردشگری و آثار باستانی به نمایندگی از شورای عالی آثار باستانی مطابق با قوانین باستان‌شناسی در جهان و با کمک مالی از طرف شورای عالی آثار باستانی، اتحادیه اروپا و بنیاد خدمات فرهنگی آقاخان، با هزینه‌ای حدود ۳۲ میلیون پوند مصری و با همکاری وزارت اوقاف انجام شده است.

 

بخش معارفی مسابقات قرآن به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد

 

او از استفاده از بهترین روش‌های مرمت در بازسازی این مسجد خبر داد و گفت: کار مرمت با توجه به حفظ هویت بصری و تاریخی مسجد با برجسته کردن کتیبه‌ها و هنرهای معماری فراوان آن، با استفاده از آخرین سیستم‌ها و روش‌های مرمت از سال ۲۰۱۸ میلادی شروع شد و فاز اول بازسازی این مسجد  در اکتبر ۲۰۲۱ افتتاح شد. همچنین فعالیت فاز دوم حدود ۱۸ ماه زمان برد.

کریستین برگر، سفیر اتحادیه اروپا در قاهره، گفت: این مسجد در مسیر گردشگری منطقه الدرب الاحمر دارای موقعیت ممتازی است.

مسجد الطنبغا در سال ۷۴۰ هجری توسط شاهزاده الطنبغا الماردانی یکی از مملوک‌های ملک الناصر محمد بن قلاوون تأسیس شد و در خیابان باب الوزیر در منطقه الدرب الاحمر قاهره قرار دارد.

طرح این مسجد طبق نمونه مساجد جامع دارای چهار ایوان رواق‌دار و حیاط باز در وسط است که بزرگ‌ترین آن‌ها ایوان قبله است.

معماری بیرونی مسجد نیز دارای سه نمای سنگی با بالکن‌های سنگی تو رفته‌ است و از چهار رواق در اطراف یک حیاط باز مرکزی تشکیل شده است.

محراب مسجد نیز یکی از محراب‌های کمیاب و دقیق در میان مساجد قاهره است و دیوارهای آن با سنگ مرمر ظریف و مروارید پوشیده شده است و تزئینات هندسی ظریفی بر آن کار شده است.

بالای محراب نیز گنبد بزرگی قرار دارد که بر روی هشت ستون گرانیت قرمز واقع شده است و در کنار محراب نیز منبری چوبی با منبت‌هایی از جنس عاج وجود دارد.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا