Categories: فرهنگ و هنر

مشکل پرداخت شهریه دانشجویان ایثارگر حل شد

مشکل پرداخت شهریه دانشجویان ایثارگر حل شد

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، دانشجویان ایثارگر سال گذشته هنگام آغاز سال تحصیلی با مشکلی در پرداخت شهریه مواجه شدند که موجب شد تعدادی از آنها به علت هزینه بالا، حتی از تحصیل انصراف دهند. 

علی رغم اینکه طبق ماده ۶۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ۱۰۰ درصد هزینه تحصیلات مشمولان ایثارگر برعهده بنیاد شهید است اما با یک مصوبه دولتی اجرای این قانون برای چند ماهی به صورت غیر قانونی به تعویق افتاد. 

ایثارگران زیادی خواستار رسیدگی به این مشکل خود شدند. آنها می‌گفتند: حداقل کاری که می شد صورت بگیرد این بود که ما را در جریان لغو قانون جامع بگذارند. 

تعدادی از آنها نیز وقتی دیدند نه دانشگاه و نه بنیاد شهید زیر بار اجرای قانون پرداخت شهریه نمی رود به دیوان عدالت شکایت کردند که رأی دیوان نیز به صراحت به نفع ایثارگران صادر شد. 

پیش از این نیز در برخی رسانه ها به نقل از رئیس دیوان عدالت اداری آمده بود: «قانون به معنای اخص کلمه یعنی مصوبات مجلس شورای اسلامی بعد از تایید شورای محترم نگهبان و موازین و احکام شرعی.  اینکه یک دستگاه اجرایی مشکل مالی دارد و بودجه ندارد این مشکل آن مجموعه است باید برود مشکلاتش را حل و فصل کند و پیگیری کند. مدیر آن دستگاه اجرایی باید کفشی آهنین به پای کند و به دنبال رفع مشکلات باشد. 

عدم پرداخت شهریه دانشجویان ایثارگر؛ بدهی بنیاد یا بی قانونی؟

در قوانین مختلف، چه قانون جوانی جمعیت، چه قوانین حوزه ایثارگران در تمامی موارد قانونگذار دولت را مکلف به تامین اعتبار و منابع مالی کرده است. اگر دولت با تصویب قانونی بدلیل عدم توان تامین بار مالی موافقت نکند آن قانون توسط شورای نگهبان تأیید نمی شود لذا پس از تصویب قانون و تایید شورای نگهبان نداشتن بودجه جهت اجرای آن قانون پذیرفتنی نیست.»

بالاخره روز گذشته اعلام شد مشکل پرداخت شهریه دانشجویان ایثارگر حل شده و طبق قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اجرا می شود. 

یکی از این دانشجویان که خود جانباز ۴۵ درصد شیمیایی است و در یکی از پردیس های دانشگاهی در مقطع دکتری تحصیل می‌کند در گفت و گو با خبرگزاری برگزیده های ایران، گفت: «روز گذشته وقتی به دانشگاه مراجعه کردم، مسئولان که تا پیش از این ملاک عمل را مصوبه دولت می دانستند اعلام کردند، طبق ابلاغ بنیاد شهید تا دو روز آینده دیگر مشکلی برای پرداخت شهریه وجود نخواهد داشت و کار تحصیلی مرا انجام دادند.»

  /

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

غافلگیری شب امتحانی برای دانش‌آموزان پایه هفتم تا نهم

با نزدیک شدن به خرداد و شروع امتحانات ترم دوم مدارس، فیلیمومدرسه ویدیوهای ویژه مرور…

10 دقیقه ago

جزییات اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی/ یک بزرگداشت و معرفی برگزیدگان

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی یکشنبه سی‌ام اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

11 دقیقه ago

ناشران نقره داغ شده‌اند؛ به نمایشگاه کتاب تهمت نزنید!

ناشران در بخش حضوری نمایشگاه اجاره‌بهای غرفه می‌پردازند و در بخش مجازی ۳% از خالص…

11 دقیقه ago

ماجرای بمب‌گذاری در جشنواره کن چیست؟

ورودی کاخ جشنواره کن به دلیل ترس از بمب گذاری در پی آنچه کارکنان جشنواره…

12 دقیقه ago

۴۹۷ میلیارد تومان میزان فروش ۱۰ روز نمایشگاه کتاب

علی رمضانی اعلام کرد که نمایشگاه کتاب تهران در مجموع در دو بخش حضوری و…

12 دقیقه ago

عسگرپور در خانه سینما حکم جدید داد

طی حکمی از سوی محمد مهدی عسگرپور (رئیس هیأت رئیسه دیوان داوری خانه سینما)، سید…

13 دقیقه ago