سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

توافق مجتبی جباری با مس رفسنجان

8 ساعت پیش

جلسات چند مرحله‌ای خلیلی با اوسمار برای نقل‌و‌انتقالات نیم‌فصل

8 ساعت پیش

مسی پس از قهرمانی اینترمیامی در MLS: خوشحالم که بازنشستگی باشکوهی را برای آلبا و بوسکتس ساختیم

8 ساعت پیش

وسلین ماتیچ، مربی تیم‌های پایه بسکتبال ایران شد

8 ساعت پیش

فتح‌آبادی: خودمان دربی را کوچک کرده‌ایم/ ساپینتو و اوسمار نمی‌خواستند بازنده باشند

8 ساعت پیش

علی‌نژاد: روئینگ به صورت رسمی عضو مجمع کمیته ملی المپیک شد

8 ساعت پیش

اسبقیان: از تیم ملی فوتبال حمایت صددرصدی می‌شود/ به موفقیت روئینگ امیدواریم

8 ساعت پیش

مدت زمان دوری اخباری بعد از جراحی مشخص می‌شود

8 ساعت پیش

شادی: اعتراض حق ورزشکاران است/ دوست دارم آخرین مدال مهسا جاور، طلا باشد

8 ساعت پیش

تِراشتگن در آستانه گرفتن مجوز بازی برای بارسا/ گارسیا مشکلی ندارد

8 ساعت پیش

Home » مطالبه برای بازتاب ایثار جنگ ۱۲ روزه در آثار گرافیکی

مطالبه برای بازتاب ایثار جنگ ۱۲ روزه در آثار گرافیکی

زمان انتشار: 14 آذر 1404 ساعت 16:36

دسته بندی: فرهنگ و هنر

شناسه خبر: 735099

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مطالبه برای بازتاب ایثار جنگ ۱۲ روزه در آثار گرافیکی

فرهنگی

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، سومین نشست علمی پژوهشی جشنواره با موضوع «زبان تصویر؛ طراحی و تبلیغات در سینمای ایثار» به میزبانی دانشگاه بین المللی سوره برگزار شد. سخنرانان در این نشست تلاش کردند نسبت میان «ایثار» و «زبان تصویر» را از منظر هنرهای تجسمی، گرافیک و تحلیل تاریخی پوستر توضیح دهند.

این نشست با حضور فرهاد قائمیان دبیر هنری دومین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار برگزار شد.

پیش از شروع نشست، محمد نجاری دبیر علمی جشنواره ایثار، با تأکید بر ضرورت نگاه پژوهش‌محور در جشنواره، توضیح داد که جشنواره‌ها در سال‌های گذشته اغلب تمایل داشتند «پشت رقص دوربین‌ها» بمانند و کمتر به پژوهش و تحلیل علمی نزدیک شوند. او گفت یکی از مهم‌ترین اهداف این دوره از جشنواره فیلم ایثار، ایجاد پل ارتباطی میان دانشگاه و جشنواره و بازگرداندن نگاه آسیب‌شناسانه به روند جشنواره‌ها است. نجاری تأکید کرد جشنواره فیلم ایثار مسیری «هدفمند و دغدغه‌مند» را آغاز کرده و ظرفیت آن را دارد که الگوی تازه‌ای برای سایر جشنواره‌ها باشد.

* زبان تصویر، بستری برای تفسیر و انتقال مفهوم ایثار

در ابتدای نشست، شیما اثنی‌عشری مدیر گروه گرافیک و عکاسی دانشگاه علمی کاربردی، با محور «ایثار در زبان تصویر» سخن گفت. او با توضیح اینکه مخاطبان امروز نسلی جوان و خلاق‌اند، تأکید کرد طراحان و هنرمندان این نسل نیازمند زبانی تصویری هستند که بتواند ارزش‌های مفهومی را در قالبی جذاب و قابل فهم منتقل کند.

وی با تأکید بر اینکه واژه «ایثار» یکی از مفاهیم بنیادین فرهنگ دینی و ملی است گفت: ایثار در تمام آموزه‌های اخلاقی جایگاه برجسته‌ای دارد. واژگان بصری در پوستر می‌توانند مفاهیم را تفسیر و تفکیک کنند و مسیر فهم را برای مخاطب هموار سازند. نشانه‌های بصری در پوستر حامل تجربه‌های فرهنگی و تاریخی‌اند و همین ویژگی سبب می‌شود مخاطب هنگام مواجهه با واژه ایثار، شخصیت‌هایی چون شهدا و جانبازان را به یاد آورد.

 اثنی‌عشری یادآور شد که در جنگ ۱۲ روزه نیز بار دیگر معنای عمیق ایثار و همبستگی ایرانیان آشکار شد و انتظار می‌رود این تجربه در آثار گرافیکی و تجسمی آینده بازتاب بیشتری بیابد.

او با اشاره به اینکه «تصویر به اندازه کلام مؤثر است»، گفت گاهی بازنمایی‌های سطحی می‌توانند بر فرهنگ تأثیر منفی بگذارند. اثنی‌عشری همچنین سه کارکرد مهم گرافیک فرهنگی را مسئولیت‌پذیری اجتماعی، تقویت هویت ایرانی و پرهیز از کلیشه‌های سطحی دانست.

*گذار گفتمانی پوسترهای سینمایی از دهه ۶۰ تا ۹۰

مرتضی صدیقی‌فرد مدیر گروه عکاسی دانشگاه سوره، در ادامه این نشست با بررسی تاریخی پوسترهای سینمایی، مفهوم «گذار گفتمانی» را در پوسترهای فیلم‌های مرتبط با ایثار تحلیل کرد. او در ابتدای سخنانش گفت: افزوده شدن بخش پژوهشی به جشنواره فیلم ایثار «اتفاق مبارکی» است و نشان می‌دهد این جشنواره برنامه‌ای بلندمدت و آینده‌نگر دارد.

صدیقی‌فرد اضافه کرد: واژه ایثار اگرچه امروز بیشتر با سینمای دفاع مقدس پیوند خورده، اما مفهومی وسیع‌تر دارد. با این حال، در دهه ۶۰ گفتمان غالب، «تهییج و در لحظه بودن» بود. چراکه در این دوره کشور در بحبوحه جنگ قرار داشت و پوسترها باید حس فوریت، مقاومت و حضور در میدان را منتقل می‌کردند.

این استاد دانشگاه در خصوص پوسترهای دهه ۹۰ نیز تأکید کرد که این دوره «تفاوتی شگرف» با دهه ۶۰ دارد. او توضیح داد: مخاطب این دهه تجربه زیسته جنگ را ندارد و با نوعی نوستالژی جنگ مواجه است. در مجموع می‌توان گفتمان دو دهه را به این شکل توضیح داد که در دهه ۶۰ با جریان ایثار مواجه هستیم و در دهه ۹۰ با اسوه ایثار.

* پوسترهای سینمای ایثار، امروز به بلوغ رسیده‌اند

در پایان این نشست، لیلا نیرومند مدیر گروه گرافیک دانشگاه سوره، با اشاره به اینکه مفهوم ایثار برای ایرانیان درک ‌شده‌تر از بسیاری ملت‌ها است، گفت ایرانیان در دوره‌های مختلف تاریخی با انسان‌های ایثارگر زیسته‌اند و ایثار تنها متعلق به دوران دفاع مقدس نیست.

او تأکید کرد جشنواره ایثار می‌تواند بستری ارزشمند برای بازنمایی این تاریخ باشد و ابراز امیدواری کرد که در آینده فیلم‌هایی درباره «شهدای جنگ اخیر» و همچنین «دانشمندان ایثارگر» تولید شود.

نیرومند با اشاره به روند رو به رشد طراحی پوستر گفت: این مسیر از دهه ۶۰ آغاز شده و اکنون ایران به پوسترهایی رسیده است که «به خودی خود آثار هنری ارزشمند» محسوب می‌شوند. این رشد نتیجه بلوغ تهیه‌کنندگان و توجه آنان به انتخاب طراحان حرفه‌ای و خوش‌ذوق است.

دومین جشنواره ملی فیلم ایثار، امسال با شعار ایران سرای امید با دبیری محمد کرم اللهی در چهار بخش رقابتی ، مسابقه ی ویژه و مسابقه ی فیلم نامه نویسی به همت معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید وامور ایثارگران با مشارکت استانداری آذربایجا نشرقی و شهرداری تبریز از  ۱۰ تا  ۱۳ دی ماه امسال درشهر تبریز برگزارمی شود.

/

 
حتما بخوانید : انحصار صداوسیما در پخش زنده قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۶؛ ساترا راه «آی‌فریم» را باز گذاشت
برچسب ها
اجتماعی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • تحقیق روی زباله‌های رادیواکتیو و روزهای کرونا؛ پشت‌صحنه شکل‌گیری رمان
    تحقیق روی زباله‌های رادیواکتیو و روزهای کرونا؛ پشت‌صحنه شکل‌گیری رمان 3 ساعت پیش
  • روایت غزل شاکری از نقش فهیمه اکبر/ بازخوانی آوازهای ماندگار جنگ جهانی دوم
    روایت غزل شاکری از نقش فهیمه اکبر/ بازخوانی آوازهای ماندگار جنگ جهانی دوم 3 ساعت پیش
  • کوروش یغمایی از دنیای موسیقی خداحافظی کرد
    کوروش یغمایی از دنیای موسیقی خداحافظی کرد 3 ساعت پیش
  • در سریال «پسران هور»، نقش آدم‌های واقعی؛ به شکلی مشکوک، کم و زیاد شده است؟/ حاضرانِ «قرارگاه  نصرت» در سال‌های جنگ، مطرح کردند
    در سریال «پسران هور»، نقش آدم‌های واقعی؛ به شکلی مشکوک، کم و زیاد شده است؟/ حاضرانِ «قرارگاه نصرت» در سال‌های جنگ، مطرح کردند 3 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15397
  • اخبار ورزشی 20670
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8154
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5568
  • تبلیغات 51
  • تهران 744
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 711
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 378
  • سلامت 3511
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19382
  • قزوین 770
  • قم 837
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1117
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • حذف صبحانه چه بر سر سلامت می‌آورد؟
    حذف صبحانه چه بر سر سلامت می‌آورد؟ 5 ساعت پیش
  • وضعیت بحرانی ذخایر خونی در کشور/ این استان هر ماه به ۸هزار واحد خون نیاز دارد
    وضعیت بحرانی ذخایر خونی در کشور/ این استان هر ماه به ۸هزار واحد خون نیاز دارد 5 ساعت پیش
  • موج جدید آنفلوآنزا؛ طغیان ویروس A(H3N2) در کشور
    موج جدید آنفلوآنزا؛ طغیان ویروس A(H3N2) در کشور 5 ساعت پیش
  • مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟
    مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟ 5 ساعت پیش
  • هشدار؛ باورهای نادرست درباره درمان آنفلوآنزا
    هشدار؛ باورهای نادرست درباره درمان آنفلوآنزا 5 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025