Categories: سیاسی

معاون اول رئیس‌جمهور: آمریکا نتیجه ۲ دهه اشغال‌گری را به دوش مردم افغانستان انداخت

به گزارش خبرنگار حوزه دولت برگزیده های ایران، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور پیش از ظهر امروز در آیین گشایش اجلاس وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان معاون اول رئیس جمهوربا اشاره به تحولات پرشتاب افغانستان و سختی ها و بحران‌های به جا مانده از اشغالگری بیگانگان در این کشور گفت: مردم افغانستان انتظار دارند که کشوری امن،‌ مستقل و روبه توسعه داشته باشند.

وی افزود:‌کشورهای همسایه افغانستان دارای پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی با این کشورند و از این منظر نوعی هم سرشتی و هم سرنوشتی میان افغانستان و همسایگانی وجود دارد که امنیت و ثبات و صلح را در مناظق آسیای مرکزی و جنوبی به هم گره می‌زند و گزاف نیست که بگوییم امنیت و ثبات همسایگان افغانستان با امنیت افغانستان به هم پیوسته است و بر همین اساس ما از جمهوی اسلامی پاکستان برای برگزاری اولین دور نشست کشورهای همسایه افغانستان حمایت کردیم و میزبانی دور دوم آن را برعهده گرفتیم و از میزبانی دور سوم آن توسط جمهوری خلق چین استقبال می‌کنیم.

مخبر با تاکید بر اینکه مردم افغانستان بیش از ۴ دهه هست که بی ثباتی و ناامنی و جنگ و خونریزی را تجربه می‌کنند و بعید است بتوان خانواده ای را در افغانستان یافت که عزیزانی را در تحول خونین افغانستان از دست نداده باشد،‌ بیان داشت: دردناک‌تر وضع کسانی است که در سالهای ناامنی و غربت به دنیا آمده وتمام عمر خود را در چنین وضعیتی سپری کرده اند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه یاد شهدای افغانستان به‌خصوص نمازگراران شهید در قندوز و قندهار را گرامی می داریم و از درگاه خداوند شفای مجروحین این خلات تروریستی را خواهانیم،‌ گفت: دو دهه پیش آمریکا و متحدانش در ناتو با دستاویز قرار دادن حملات یازدهم سپتامبر و به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کردند ولی حمله و اشغال نظامی ۲۰ساله آنان در افغانستان جز افزایش ناامنی و افراط‌گرایی و رشد تروریسم و عقب ماندگی اقتصادی و تخریب بنیان های استقلال و تضعیف هرچه بیشتر انسجام ملی و افزایش توئلید مواد مخدر و داغ‌دار کردن صدها هزار خانواده افغانستانی نتیجه ای در پی نداشته است.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه سیاست نابخردانه و اقدامات غیرمسؤولانه، نسنجیده و یکجانبه آمریکا در افغانستان با بیش از ۲.۵ تریلیون دلار هزینه با شکست کامل همراه بود اظهار داشت: واشنگتن حتی در دولت‌سازی که صرفا بهانه‌ای برای تداوم اشغال این کشور بود شکست خورد.

وی افزود:‌سقوط دولت پیشین افغانستان در دو هفته به خوبی نشان داد آمریکا طی دو دهه اقدام برای دولت‌سازی و ایجاد ساختارهای حکومتی تا چه اندازه با مردم، فرهنگ و محیط اجتماعی این کشور بیگانه بوده است.

مخبر ادامه داد: فرار مفتضحانه و آمریکا و متحدانشان از افغانستان بدون احساس مسؤولیت نسبت به آینده مردم آن کشور صحنه‌های دردناک و عبرت‌آموزی را خلق کرد که برای همیشه در یاد و خاطره مردم افغانستان و تمام مردم آزاده جهان به یادگار خواهد ماند و فراموش نخواهد شد که نه هیچ اشغال‌گری می‌تواند برای سرزمین‌های اشغالی، امنیت، صلح، ثبات و رفاه بیاورد و نه اتکای به بیگانه می‌تواند هیچ دولتی را سرپا نگه دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت:‌هر چند شکست اشغالگری نظام ‌آمریکا فرصتی برای ملت افغانستان و کشورهای منطقه می‌دانیم، ولی باید توجه داشت که آمریکا با فرار از افغانستان نتیجه دو دهه ناکارآمدی و اشغال‌گری را به دوش مردم افغانستان و همسایگان آن کشور انداخته است.

وی با تأکید بر اینکه همه ما امروز ناخواسته در برابر وضعیت جاری افغانستان قرار گرفته‌ایم، تصریح کرد:‌اما مسؤولیت داریم در ابتدا با همراهی یکدیگر و در گام بعدی با رایزنی و همکاری سایر کشورها و سازمان ملل متحد موانع فراروی تشکیل دولت قوی و ملی در افغانستان را برطرف و آن دولت را برای تأمین امنیت، بازسازی و توسعه کشور یاری کنیم.

مخبر با بیان اینکه امروز افغانستان با بحران‌های متعدد انسانی، امنیتی  و اقتصادی روبه‌روست خاطرنشان کرد: شکست سیاست‌های آمریکا به معنی تغییر راهبرد تخریب و ویرانگری منطقه‌ای آن نیست بعد از فرار اشغالگران توقف خشونت و امنیت مهمترین نیاز مردم افغانستان است اما متأسفانه تروریسم تکفیری از جمله داعش که به عنوان نیروی نیابتی در آمریکا فعال هستند امنیت مردم این کشور را نشانه رفته و با هدف‌گیری شهروندان نظیر آنچه در مساجد قندوز و قندهار رخ داد درصدد هستند تا  جنگ داخلی جدیدی را با القای اختلافات و تحریک بدبینی‌ها بر اساس تکثر قومی و مذهبی در افغانستان دامن بزنند.

معاون اول رئیس‌جمهور ضمن تأکید بر اینکه امروز وظیفه مردم و حاکمان افغانستان است که اجازه ندهند مرتجعین و متجاوزین امنیت مردم افغانستان را تهدید کنند، بیان داشت: بحران اقتصادی در افغانستان فاجعه دیگری است که سیاست‌های نادرست و صلح‌طلبانه آمریکا آن را مزید علت ساخته و مردم این کشور را با مشکل جدی معیشتی روبه‌رو کرده است.

وی افزود:‌مصادره اموال مردم افغانستان، متوقف ساختن طرح‌های اقتصادی و قطع کمک‌های انسان‌دوستانه کشورهای مختلف از عوامل اصلی بحران اقتصادی فعلی است و اگر هر چه سریع‌تر برای کنترل و مدیریت بحران اقتصادی در افغانستان چاره‌ای یافته نشود قطعا دامنه این بحران مرزهای این کشور را در خواهد نوردید و همسایگان و جهانیان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

مخبر تأکید کرد: بالا رفتن شدید قیمت مواد غذایی و بحران سوخت با توجه به آغاز فصل سرما در افغانستان نگرانی‌ها را در مورد احتمال بروز یک فاجعه انسانی در این کشور مضاعف می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران نگران مردم افغانستان است و همسایگان را دعوت می‌کند تا با هم‌اندیشی و همیاری یکدیگر از طریق ساز و کارهای موجود مانند صندوق اکو یا هر ابتکار دیگری هر چه زودتر راه‌های کمک به مردم افغانستان در عبور از مشکلات اقتصادی را پیدا کنند گفت: در این ارتباط جمهوری اسلامی ایران تمام گذرگاه‌های مرزی خود را برای تجارت و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه دیگر کشورها به افغانستان باز نگه داشته و سایر امکانات و زیرساخت‌های ترانزیتی خود اعم از بنادر و راه‌های حمل و نقلی از جمله بندر چابهار را در اختیار قرار می‌دهد.

وی افزود:‌بحران انسانی افغانستان نتیجه جبری بحران‌های امنیتی و اقتصادی این کشور است.

وی با بیان اینکه امروز میلیون‌ها افغانستانی به اجبار در داخل و خارج از افغانستان جابه‌جا و آواره‌ شده‌اند واین روند متأسفانه همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: بحران‌های امنیتی و اقتصادی موجب بروز نگرانی‌های جدی در خصوص وضعیت فعلی و آینده افغانستان شده و در نتیجه این نگرانی موج جدیدی از پناه‌جویان به سوی کشورهای همسایه روان شده‌اند.

مخبر با اشاره به اینکه ایران طی ۴۰ سال گذشته از میلیون‌ها خواهر و برادر افغانستانی پذیرایی کرده است خاطرنشان کرد:‌اما جنگ اقتصادی تحمیلی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا موجب شده مانند گذشته امکان مدیریت این جمعیت انبوه و جلوگیری از سرازیر شدن آنها به سایر کشورها را نداشته باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: بر این اساس لازم است سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با مسائل آوارگان ضمن توجه به مسؤولیت‌های مشترک انسانی، کمک‌های پایدار و کافی خود را به کشورهای میزبان آوارگان افغانستانی از جمله جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده و به مدیریت جمعی ابعاد انسانی این تحولات کمک کنند.

وی تأکید کرد:‌گسترش تولید و قاچاق موادمخدر و مهمتر از آن امکان جذب افراد توسط گروه‌های تروریستی یا باندهای اشرار و جنایتکار که مولود نامبارک گسترش فقر و ناامنی به حساب می‌آید یکی دیگر از نگرانی‌های بزرگ جمهوری اسلامی ایران است.

مخبر افزود: تردیدی نیست که بی‌توجهی به مشکلات کنونی در آینده نه چندان دور افغانستان را با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهد کرد که اولین قربانیان آن پس از مردم همسایگان آن کشور خواهند بود. مواجه با این نگرانی‌ها در گام نخست نیازمند تقویت همسویی‌ها و هماهنگی‌های موجود میان همسایگان به منظور اجماع‌سازی در درون و بیرون افغانستان است و در این ارتباط انتظار داریم بدون توجه به بحث‌های سیاسی همکاری‌های انتظامی بین کشورهای منطقه و ساختارهای امنیتی و پلیسی افغانستان برای مبارزه با تولید و قاچاق موادمخدر شکل بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه احترام به  حاکمیت کشورها، حفظ تمامیت ارضی، عدم مداخله داخلی دیگر کشورها و توجه به واقعیت‌ها خصوصا نوع تعامل حکومت‌ها و مردم خود و توجه آنان به حسن رفتار با همسایگان اصولی خدشه‌ناپذیر در سیاست جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که از استقلال و آزادی خود به شدت حراست می‌کند به استقلال و آزادی همسایگان خود نیز متعهد است و از حقوق آنان در تمامی عرصه‌های بین‌المللی دفاع می‌کند.

مخبر تأکید کرد:جمهوری اسلامی ایران بدون دخالت در امور داخلی دیگر کشورها از سیاست‌هایی که آن کشورها برای توسعه و رشد مردم خود با در نظر داشتن منافع همسایگان اتخاذ می‌کنند حمایت می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود:‌حمایت جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت دولتی فراگیر با مشارکت مؤثر همه گروه‌های قومی در ساختارهای حاکمیتی افغانستان به جهت حسن همسایگی و علاقه‌مندی به برقراری هر چه سریع‌تر امنیت و ثبات و توسعه در این کشور است.

وی با تأکید بر اینکه هیچ برهه‌ای از تاریخ افغانستان را نمی‌یابیم که ثبات در کشور بدون همگرایی و همکاری تمام مردم افغانستان با یکدیگر میسر شده باشند گفت: جمهوری اسلامی همواره در کنار مردم افغانستان بوده و خواهد بود و بر این باور است که ثبات و امنیت منطقه در گرو ثبات و امنیت افغانستان است.

مخبر ضمن بیان اینکه انتظار ما از این نشست اتخاذ دیدگاه واقع‌گرایانه متعادل، دلسوزانه و عاری از هرگونه رویکرد رقابتی و منفعت‌محور است خاطرنشان کرد: همه باید از کشاندن اختلافات کشورها به جغرافیای افغانستان پرهیز و جلوگیری نماییم و این کشور را فصل مشترکی برای تعامل، همکاری، تشریک مساعی و اقدامات دسته‌جمعی با هدف مبارزه با مشکلات و آوردن ثبات، امنیت و توسعه پایدار برای افغانستان مناطق آسیای مرکزی و آسیای جنوبی بنامیم.

معاون اول رئیس‌جمهور در پایان تأکید کرد: افغانستان امن، باثبات، مستقل، توسعه‌یافته و سعادتمند خواست قلبی ما برای مردم غیور و صبور این کشور همسایه است.

انتهای پیام/


admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

هشدار بارش شدید در ۹ استان کشور

هواشناسی نسبت به بارش شدید در ۹ استان کشور هشدار داد.

12 ساعت ago

مشاهده یک قلاده یوزپلنگ برای اولین‌بار در این شهرستان

طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، محیط‌بانان در ۲۸ اردیبهشت ماه، طی نظارت…

12 ساعت ago

تشدید فعالیت آتشفشان در این استان کشور/ عکس

گزارش‌های محلی حاکی از تشدید فعالیت آتشفشان تفتان در سیستان و بلوچستان است.

12 ساعت ago

حکم امیر تتلو صادر شد

وکیل مدافع امیرحسین مقصودلو( امیر تتلو) درباره صدور حکم موکل خود توضیحاتی را ارائه داده…

12 ساعت ago

دادستانی درباره مشکلات احتمالی امتحانات نهایی هشدار داده بود/ ماجرای لغو امتحانات در ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت

در روزهای گذشته، مشکلات سامانه آموزش و پرورش منجر به عدم دریافت کارت امتحانات نهایی…

12 ساعت ago

آیا هواشناسی در اطلاع‌رسانی بارش‌های سیل‌آسای مشهد تعلل کرد؟

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: هشدارهای هواشناسی…

12 ساعت ago