Categories: اخبار روز

معطلی ۱۰روزه رانندگان در مرز باشماق/ قاچاق اجباری سوخت! + فیلم

معطلی ۱۰روزه رانندگان در مرز باشماق/ قاچاق اجباری سوخت! + فیلم

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از کردستان، رانندگان ماشین‌های سنگین و تانکرها، به‌عنوان ستون فقرات حمل‌ونقل بین‌المللی، در مسیرهای ترانزیتی و جاده‌های استان‌های مرزی از جمله کردستان با چالش‌‌های متعددی روبه‌رو هستند. یکی از مهم‌‌ترین این چالش‌ها، معطلی طولانی‌‌مدت در مسیرهای منتهی به مرز و پارکینگ‌های مرزی ایران و عراق است، این مشکل نه‌تنها بر رانندگان تأثیر منفی می‌گذارد، بلکه بر کل زنجیره تأمین کالا و اقتصاد کشور نیز اثرگذار است.

توقف‌های طولانی‌‌مدت در مرزها، هزینه‌های اقامت رانندگان را به‌شدت افزایش می‌دهد و جدا از این، رانندگان را از لحاظ روحی و روانی آزرده می‌کند، مرز باشماق مریوان یکی از مرزهای مسیر ترانزیتی کشور است که در طول روز و ماه میزبان رانندگان زیادی در این پایانه مرزی است. بر اساس تماس تعدادی از رانندگان با خبرگزاری برگزیده های ایران مبنی بر معطلی چندروزه در مرز باشماق، آنان از ما خواستار پیگیری موضوع شدند.

از جاده جدید سنندج تا مریوان ۱۱۸ کیلومتر و از مریوان تا مرز باشماق ۱۷ کیلومتر است، مسیر ۱۳۵کیلومتری این مرز را از مرکز استان کردستان باهدف انعکاس مشکلات آنان پیمودیم، نرسیده به مرز رانندگان زیادی صف کشیده بودند، علت این معطلی را از رانندگان جویا شدیم که می‌گویند: پارکینگ‌ و پایانه مرزی باشماق تشریفات گمرکی و اداری و مهر و سوخت‌رسانی را با تأخیر زیاد انجام می‌دهند این در حالی‌است که رانندگان تانکرهای بومی ـ مریوانی بدون نوبت و صف خارج می‌شوند و کارشان را انجام می‌دهند ولی رانندگان استان‌های دیگر حتی سنندج نیز باید چندین روز در صف بمانند.

بر اساس قانون طرح فول‌باک باید انجام شود و باک ماشین‌هایمان پر شود، این پروسه زمان‌بر و طولانی است، گاهی ساعت‌ها در صف ایستادیم و وقتی نوبتمان می‌رسد، می‌گویند؛ “سوخت تمام شده است.”، و باید تا صبح روز بعد معطل بمانیم. “فول‌باک” یکی از طرح‌های ملی و از مصوبات ابلاغی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به استانداری‌ها است که در قالب آن میزان سوخت داخل باک کامیون‌های ایرانی خروجی از کشور بر اساس «باک پر» محاسبه و وجه آن بر اساس نرخ تعادلی مرزی دریافت و به حساب خزانه دولت واریز می‌شود. این طرح در سال ۹۵ و ۹۶ برای اولین بار در مرز باشماق استان کردستان اجرایی شد اما به‌دلیل عدم‌حل مشکلات و نواقص موجود آن، پس از مدتی به‌کلی تعطیل شد و مجدداً از اواخر سال گذشته به اجرا درآمد.

 

.

 

همچنین این رانندگان مدعی بودند: در مرز باشماق به‌عنوان نمونه ماشینی که دو باک دارد و ظرفیتش ۲ هزار لیتر است، باید ۲ هزار لیتر سوخت گازوئیل با لیتری ۱۸ هزار تومان را بگیرد و باکش را فول کند در حالی که تا عراق حدود ۳۵۰ لیتر مصرف سوخت ماست و در آنجا باید باقیمانده سوخت را با لیتری ۱۵ هزار تومان بفروشیم و ضرر می‌کنیم و به‌نوعی برای ایران قاچاق سوخت می‌کنیم! نرخ سوخت در عراق نیز تقریباً مشابه ایران است اما از آنجا که دلالان دنبال فرصت هستند، هر لیتر سوختی که ما با ۱۸ هزار تومان گرفته‌ایم، ارزان‌تر و به‌خاطر کسب سود خودشان، ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان از ما می‌گیرند.

رانندگانی که در مرز باشماق معطل مانده‌اند از شرایط نامناسب پارکینگ‌ها و نبود امکانات کافی برای استراحت به‌شدت ناراضی بودند و می‌گفتند: اگر تنها پارکینگی که در مسیر منتهی به مرز در اختیار بخش خصوصی است، ظرفیت پذیرش داشته باشد، تنها برای توقف یک شبانه‌روز ۱۵۰ هزار تومان از ما پول می‌گیرند، بدون کوچکترین خدمات‌دهی، حتی جای استراحت و سرویس بهداشتی! همه آنان از این معطلی کلافه بودند و می‌گفتند هیچ مسئولی پاسخگوی آنان نیست.

این رانندگان می‌گفتند: ما از مرز باشماق خالی و بدون بار به عراق می‌رویم و از آنجا سوخت، قیر و یا کالاهای دیگر را به ایران می‌آوریم، البته حین عبور از مرز باشماق به‌اجبار چندین نفر چندین گالون سوخت قاچاق را زیر ماشین‌های ما یا داخل باک جاگذاری می‌کنند و وقتی به عراق می‌رسیم، نمایندگانش می‌آیند، جلو ماشین را می‌گیرند و از ما تحویل می‌گیرند. آنان مدعی بودند که وقتی در مقابل جاگذاری سوخت مقابله می‌کنیم با چاقو و قمه به ما حمله می‌کنند.
این موضوع را از یکی از مسئولان پایانه مرزی پیگیری کردم که صحت آن را تأیید کرد!

بر اساس اذعان ناصری مسئول پارکینگ مسیر منتهی به مرز؛ “بیش از ۴۰۰ تانکر سوخت گرفته و آماده تأیید خروج هستند و ۱۱۰ ماشین نیز روی خیابان توقف کرده‌اند، یعنی ۵۱۰ راننده معطل.”، این موضوع را از طریق عبدالملکی مدیر پایانه مرزی باشماق مریوان پیگیری کردم، ضمن تأیید واقعیت ماجرا اما حاضر به انجام مصاحبه و پاسخ‌گویی نشد.

کشف ۲۷۰هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز باشماق

در همین زمینه؛ فرامرز امیدی، ناظر گمرکات کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران این سه معضل «صف طولانی تانکرهای سوخت‌رسانی و معطلی جهت سوخت‌گیری و نبود امکانات رفاهی و استراحت رانندگان؛ الکترونیکی نبودن نوبت‌گیری و قاچاق سوخت» را تأیید کرد و گفت: متأسفانه این سه معضل وجود دارد و واقعیت دارد، طرح فول‌باک طرحی است که در مرزهای غربی کشور اجرا شده است.

وی گفت: سازمان راهداری متولی برقراری و زمینه نوبت‌دهی اینترنتی است و از سنوات گذشته این مطالبه رانندگان را مطالبه‌گری کرده‌ایم اما تاکنون انجام نداده‌اند. برخی از سامانه‌های موجود در مرز باشماق الکترونیکی است و هوشمند نیست و به‌نوعی حق‌کشی‌هایی انجام می‌شود.

ناظر گمرکات کردستان اضافه کرد: گالن‌به‌دست‌ها معضلی است که در مرزهای شرقی و غربی کشور نیز وجود دارد، می‌طلبد که محیط پیرامونی مرز و مسیر منتهی به مرز باشماق در اطراف روستاها کنترل و ایست و بازرسی انجام شود و جلوی آنان گرفته شود. در سال گذشته حدود بیش از ۲۷۰ هزار لیتر سوخت قاچاق از گالن‌به‌دست‌ها در مرز باشماق کشف شد. رانندگان می‌توانند در صورت مشاهده جاگذاری سوخت، به پلیس، مرزبانی، یگان حفاظت گمرک اطلاع دهند تا جلوی آنان گرفته شود.

امیدی ضمن تبریک روز خبرنگار به خبرنگار برگزیده های ایران تصریح کرد: امیدوارم که همواره واقعیت‌ها را منعکس کنید و این مسیر را همواره ادامه دهید.

دستور فرمانده انتظامی کردستان برای جلوگیری از قاچاق سوخت

در همین زمینه؛ سردار علی آزادی فرمانده انتظامی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه رانندگان تانکرهای سوخت‌رسان در مرز باشماق مدعی‌اند؛ “یک سری افراد در پایانه مرزی باشماق به‌اجبار سوخت بنزین داخل باک‌ یا زیر ماشین جاگذاری می‌کنند و نمایندگان آنان در عراق از ما تحویل می‌گیرند.”، ابراز کرد: واقعاً معضل به‌جایی را مطرح کردی، حتماً بررسی خواهیم کرد.

وی به معاون اجتماعی انتظامی کردستان دستور داد: رئیس انتظامی و پلیس امنیت اقتصادی شهرستان مریوان با همکاری مرزبانی، پایانه و گمرک مستقر در مرز باشماق حتماً اقدامات لازم جهت ساماندهی این وضعیت در مرز باشماق را انجام دهند و گزارش نتیجه آن را نیز به بنده اطلاع بدهید.

فرمانده انتظامی استان کردستان پیشنهاد خبرنگار برگزیده های ایران مبنی بر اینترنتی کردن نوبت‌گیری تانکرهای سوخت‌رسان در مرز باشماق را تأیید کرد و از معاون اجتماعی خواست که این موضوع را از طریق مدیرکل گمرک کردستان پیگیری کند.

به گزارش برگزیده های ایران؛ معطلی‌های طولانی‌مدت، باعث کاهش بهره‌وری ناوگان حمل‌ونقل و افزایش زمان تحویل کالا می‌شود و شرایط نامناسب پارکینگ‌ها، کیفیت خدمات ارائه‌شده به مشتریان را کاهش می‌دهد و به اعتبار شرکت‌های حمل‌ونقل آسیب می‌‌زند.

نبود امکانات مناسب در پارکینگ‌های مرزی از جمله سرویس‌های بهداشتی، امکانات استراحت، تعمیرگاه و حتی یک سوپرمارکت، از اصلی‌ترین دلایل نارضایتی رانندگان بود و این در حالی‌است که افزایش حجم تجارت بین ایران و عراق، بدون افزایش ظرفیت زیرساخت‌های مرزی، امکان‌پذیر نخواهد بود.

/۴۸۱/+

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

1 هفته ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

2 هفته ago

تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

2 هفته ago

سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

2 هفته ago

طرح مدیریت خدمات شهری و روستایی در مجلس کلید خورد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از کلید خوردن بررسی طرح جامع…

2 هفته ago

خلف‌وعده مسئولان ؛ ۱۳۰۰۰ معلول همچنان بی‌مستمری!

ماجرای قطع واریز مستمری ۱۳ هزار معلول همچنان ادامه دارد و علی‌رغم وعده‌های مکرر مسئولان…

2 هفته ago