سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

قهرمانی استقلال تاجیکستان با رضا دهقانی/ پایان قرارداد مهاجم ایرانی با سرخپوشان

قهرمانی استقلال تاجیکستان با رضا دهقانی/ پایان قرارداد مهاجم ایرانی با سرخپوشان

1 روز پیش
خواسته‌ای که باعث عصبانیت مدیر الوحده شد/ پیشنهاد وسوسه‌انگیز شارجه به مورایس

خواسته‌ای که باعث عصبانیت مدیر الوحده شد/ پیشنهاد وسوسه‌انگیز شارجه به مورایس

1 روز پیش
غیبت ۴ بازیکن پیکان در دیدار برابر تراکتور

غیبت ۴ بازیکن پیکان در دیدار برابر تراکتور

1 روز پیش
پرتاب باور نکردنی استیفن کری

پرتاب باور نکردنی استیفن کری

1 روز پیش
اعلام اسامی محرومان هفته چهاردهم لیگ برتر

اعلام اسامی محرومان هفته چهاردهم لیگ برتر

1 روز پیش
اسکوچیچ: از نتایج‌مان راضی نیستیم اما تسلیم نمی‌شویم/ فشار مثل برادر کوچک من است

اسکوچیچ: از نتایج‌مان راضی نیستیم اما تسلیم نمی‌شویم/ فشار مثل برادر کوچک من است

1 روز پیش
اسفندیاری: کمترین حق‌مان مساوی مقابل پرسپولیس بود/ هدف ما شکست دادن تراکتور است

اسفندیاری: کمترین حق‌مان مساوی مقابل پرسپولیس بود/ هدف ما شکست دادن تراکتور است

1 روز پیش
توضیحات کیومرث هاشمی در خصوص روند انتخابات فدراسیون دوومیدانی

توضیحات کیومرث هاشمی در خصوص روند انتخابات فدراسیون دوومیدانی

1 روز پیش
اوسمار: اعتماد زیادی به سیدجلال حسینی دارم/ پرسپولیس باید برای قهرمانی بجنگد

اوسمار: اعتماد زیادی به سیدجلال حسینی دارم/ پرسپولیس باید برای قهرمانی بجنگد

1 روز پیش
واکنش خانواده آنیلی به پیشنهاد خرید باشگاه یوونتوس

واکنش خانواده آنیلی به پیشنهاد خرید باشگاه یوونتوس

1 روز پیش

Home » من ابوالفضل‌ام؛ بچه مردم نیستم/ زخمی که تا پایان فیلم ادامه دارد

من ابوالفضل‌ام؛ بچه مردم نیستم/ زخمی که تا پایان فیلم ادامه دارد

زمان انتشار: 28 آبان 1404 ساعت 17:01

دسته بندی: فرهنگ و هنر

شناسه خبر: 726251

زمان مطالعه: 10 دقیقه

من ابوالفضل‌ام؛ بچه مردم نیستم/ زخمی که تا پایان فیلم ادامه دارد

فرهنگی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران؛  فیلم سینمایی بچه مردم داستانی متفاوت از دنیای نوجوانانی را روایت می‌کند که کسی به دنبال آن‌ها نمی‌گردد و این دقیقاً همان نقطه شروع ایده‌ی مرکزی فیلم است: گمشده‌هایی که باید خارج از خانه موقت خود زندگی کنند و حالا مجبورند به دنبال هویت خود بگردند تا بتوانند شخصیتی در جامعه باشند.

محمود کریمی با انتخاب سوژه‌ی نوجوانان پرورشگاهی و قرار دادن آن‌ها در بستر تاریخیِ دهه ۴۰ تا ۶۰، سراغ موضوعی می‌رود که کمتر دیده شده است. فیلم بچه مردم جسارت بالایی در پرداخت به این موضوع دارد. ما در فیلم مواجه‌ایم با این مسئله که انگار تا زمانی که نمیدانی در کجا ریشه داری بی هویت هستی و شاید آدم نیستی!

داستان نسلی که از پرورشگاه به جنگ رفتند اما در تاریخ نامی از آنها نیست. این گزاره نشان می‌دهد که فیلم قرار است نه صرفاً قصه نوجوانان بی‌هویت، که قصه نوجوانانی باشد که در متن بزرگ‌تر تاریخ ایران جای گرفته‌اند.

فیلم به لحاظ ساختاری و فرمی آغاز درخشانی دارد. فضای ابتدایی اثر واجد نوعی فانتزی پررنگ است؛ فانتزی‌ای که بسیاری را به یاد فیلم های وس اندرسون می‌اندازد. برای نمونه، سکانسی که در آن شخصیت اصلی سوار بر موتور است و اتفاقات پیاپی پیرامون او رخ می‌دهد، واجد همان کیفیت بازیگوشی‌ست که در آثار اندرسون دیده می‌شود. با این حال، تغییر لحن و ژانر در ادامه- به‌ویژه در سکانس‌های جنگی و فانتزی نوجوانانه‌ای که پیش چشم ما شکل می‌گیرد- فیلم را از جهان اندرسونی دور می‌کند؛ اما فرق اصلی در اینجاست که اندرسون با ایجاد فضای فانتزی جهان جدیدی را خلق می‌کند و داستان را در آن پردازش می‌کند اما کریمی اینگونه نیست و همین باعث می‌شود فیلم او بیشتر به آثار کارگردانی مانند ژان‌پیر ژونه نزدیک شود. این آغاز قدرتمند، با اتکا بر دوربین، رنگ و میزانسن، مخاطب را بی‌درنگ وارد جهان نوجوانان می‌کند؛ جهانی که با نماهای لانگ‌شات، نریشن نوجوان و سکانس‌هایی از زندگی روزمره که سعی می‌کنند دنیای نوجوانی در پرورشگاه را نشان دهند، ترسیم شده.

میزانسن‌ها در مرحله‌ی اول به‌خوبی حس «حاشیه‌بودگی» را منتقل می‌کنند. مانند فصای پرورشگاه که حالا جایی برای آن ها ندارد. پس از ورود به خیابان، قاب‌ها بازتر می‌شوند، عمق میدان بیشتر می‌شودو این نشانه‌ای از امکان رهایی است. مثلا در سکانسی که ما شخصیت ها را در یک قاب عریض پای برج آزادی می‌بینیم؛ که هم نماد است و هم لانگ شات بودن فضای بیشتری را به ما می‌دهد تا حس آزادی کنیم. برج آزادی هم معرفی شهری است که قصه در آن شکل گرفته و پرداخته می‌شود. این زبان بصری در هماهنگی کامل با ایده‌ی اصلی است؛ نوجوانانی که هویتی مستقل در بیرون از پرورشگاه برای خود ندارند، مدام در جستجو هستند، مدام نگاه می‌کند.

اما در نیمه دوم فیلم، این زبان دچار نوسان می‌شود. وقتی قصه وارد فضای جنگ می‌شود، مسیر تغییر می‌کند؛ فیلم در ساختار رئال است و اما در ژانر، فانتزی.  وقتی فیلم به سکانس های جبهه می‌رسد فانتزی فیلم ازبین می‌رود، فیلم کمی از ریتم می‌افتد. قاب‌ها بسته‌تر می‌شوند، حرکت دوربین کاهش می‌یابد، و فضای بصری از سبک رویایی به سبک واقع‌گرا بدل می‌شود. این تغییر گرچه از نظر درون‌مایه قابل درک است، اما از نظر بصری ناگهانی است و کمی فاصله میان ایده و فرم می‌اندازد.

فیلم تا حد زیادی به ایده‌ی اصلی خود وفادار مانده است، نوجوانان در جست‌وجوی هویت و قرارگیری در تاریخ هستند. اثر با وجود نقطه‌ضعف‌ها، نگاهی متفاوت از زندگی بچه‌ها و نوجوانان نشان می‌دهد و این یعنی فیلم توانسته مخاطب را به مواجهه‌ای با مسیر نوجوانانی ببرد که معمولاً دیده نشده‌اند. پایان قابل پیش‌بینی و تا حدی افتادن ریتم در نیمه دوم، فیلم را از رسیدن کامل به ایده بازداشته‌ است. اگرچه فیلم ایده‌اش را دارد، اما فرم‌اش گاهی در خدمت ایده نیست، یا عزمی که فرم باید داشته باشد، در همه لحظات بروز نکرده است.

«بچه مردم» اثری است که به سوژه‌ای مهم و کمتر دیده‌شده در سینمای ایران پرداخته و با زبانی تصویری جسورانه وارد شده است. دوربینش عنصری تاثیر گذار است، نگاه کارگردان به قصه بسیار جالب است اما اگر تا آخر می‌توانست فرم را حفظ کند شاید خروجی بسیار بهتری داشت. می‌توان گفت این اثر «به آستانه‌ی رسیدن» رسیده، ولی «کامل» نشده. فرم در نیمه دوم کمی عقب‌نشینی کرده و نتیجه این است که آنچه می‌توانست تبدیل به یک اثر ماندگار بصری و مفهومی شود، حالا بیشتر به اثری دیدنی تبدیل شده است. به اصطلاح، فیلم بعد از تمام شدن، در ما آغاز نمی‌شود.

در نهایت، «بچه مردم» سراغ کودکی می‌رود که خانه ندارد، خانه ندارد یعنی انگار هویت ندارد و این باعث شده خود را از زمره آدم‌ها خارج کند. ابوالفضل به ما می‌گوید تا ندانی خانه‌ات کجاست، بچه مردمی؛ نه کسی با هویتی مستقل. در تمام فیلم ابوالفضل سعی کرد بچه‌ی مردم نباشد، اما پایان فیلم به ما نشان داد که انگار هویت ما در آنچه می‌سازیم است نه آنچه که بودیم.

نویسنده: محمدجواد مقیمی

/

 
حتما بخوانید : سیاست ثابت، نیاز اصلی جشنواره جهانی فیلم فجر/از سینماگران خارجی‌ پخش فیلم یاد بگیریم
برچسب ها
اجتماعی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • چه کسانی و چرا شروین حاجی‌پور را «آدم‌فروش» خطاب کردند؟!
    چه کسانی و چرا شروین حاجی‌پور را «آدم‌فروش» خطاب کردند؟! 23 ساعت پیش
  • یک قهوه‌چی عاشق سینما که شبیه فردین در «گنج قارون» می‌رقصد
    یک قهوه‌چی عاشق سینما که شبیه فردین در «گنج قارون» می‌رقصد 23 ساعت پیش
  • روایت فریدون محرابی از زندگی بهاره/ مخالفت خانواده با علاقه دختر جوان به دومیدانی
    روایت فریدون محرابی از زندگی بهاره/ مخالفت خانواده با علاقه دختر جوان به دومیدانی 23 ساعت پیش
  • «دیزاین»‌کردن؛ مسئله‌ای مهم در زندگی ایرانی‌ها از گذشته تا امروز
    «دیزاین»‌کردن؛ مسئله‌ای مهم در زندگی ایرانی‌ها از گذشته تا امروز 23 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15546
  • اخبار ورزشی 20817
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8320
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5745
  • تبلیغات 52
  • تهران 750
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 729
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 378
  • سلامت 3569
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19593
  • قزوین 770
  • قم 865
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1156
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • افزایش شدید نابرابری در دنیا/ ۶۰ هزار نفر نصف ثروت جهان را در اختیار دارند 4 ساعت پیش
  • روایتی عشقی که رنگ خدا داشت؛ درس‌های زینبی از همسر حاج رمضان/ شهید ایزدی در لبنان چه کرد؟ 4 ساعت پیش
  • هلاکت دست‌کم ۱۰ صهیونیست در جشن حانوکا در استرالیا 4 ساعت پیش
  • گسل در روابط ریاض ـ ابوظبی؛ نبرد خاموش متحدان دیروز در یمن 4 ساعت پیش
  • نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در بازدید از برگزیده های ایران: خبرنگاران انقلابی خط مقدم مجاهدان در جنگ شناختی هستند 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025