به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برگزیده های ایران، بررسی تقاضای عدهای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب ( حمایت از سلامت اجتماعی ) طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در اجرای ماده ۱۶۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار داشت.
پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با بررسی این لایحه بر اساس اصل ۸۵ ، نمایندگان با اکثریت آرا با این موضوع موافقت کردند.
بر این اساس لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب ( حمایت از سلامت اجتماعی ) برای بررسی به کمیسوین ویژه اجراع داده میشود و پس از تصویب آن در کمیسیون ، لایحه مستقیما به شورای نگهبان ارسال میشود و دیگر به جلسه علنی آورده نمیشود و پس از تصویب در شورای نگهبان نمایندگان در جلسه علنی فقط درباره مدت اجرای آزمایشی این لایحه تصمیمگیری میکنند.
در ادامه نظرات موافقان و مخالفان بررسی این لایحه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی را میخوانیم:
* لایحه حجاب در مسائل حقوقی دارای ایراد و اشکالات عمده ای است
غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستانآباد در مجلس در مخالفت با بررسی لایحه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، گفت: اینکه ما باید قانونی برای پوشش و زیست عفیفانه در جامعه داشته باشیم، شکی نداریم و این مسئله از ملزومات است، منتهی کم و کیف کار باید با رعایت دقیق قوانین و قوانین بالادستی صورت گیرد و در این امر نیز کسی شکی ندارد.
وی افزود: در جامعه ای که زیست عفیفانه دچار اخلال شود و اخلاق از بین رود، حتما در غیاب اخلاق هر چیزی به جامعه تحمیل خواهد شد.
نماینده بستان آباد با بیان اینکه این لایحه با ۹ ماده از سوی قوه قضائیه به دولت ارجاع و نهایتاً تحویل مجلس شورای اسلامی شد، افزود: پیرو بررسی این لایحه در کمیسیون مربوطه مواد این لایحه به ۷۰ ماده رسید. به واقع ایجاد ۷۰ ماده در لایحه فوق نشان از شاکله ذهنی و منویات کمیسیون تخصصی در برخورد با این موضوع دارد.
نوری قزلجه با بیان اینکه تقاضای اصل ۸۵ شدن لایحه فوق دارای خطراتی است، تاکید کرد: در مورد تقاضای اصل ۸۵ شدن این لایحه آیین نامه تاکید دارد که تنها موارد ضرورت باید در قالب این اصل مطرح شود. این در حالی است که شورای نگهبان در موضوع قانون تجارت که چند صد ماده داشت، تاکید کرد که ضرورتی ندارد که این موضوع در قالب اصل ۸۵ بررسی شود، بنابراین چه ضرورتی دارد که لایحه عفاف و حجاب با چنین مکانیزمی در صحن علنی بررسی شود.
وی با بیان اینکه لایحه فوق همه آحاده جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد، تاکید کرد: چرا ما باید موضوع به این مهمی را که همه جامعه با آن سروکار دارند را در پستو و یا به صورت اصل ۸۵ بررسی کنیم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با توجه به محتویات لایحه فوق تصریح کرد: این لایحه اشکال مبنایی زیادی دارد، همچنین مبانی فقهی و شرعی در این لایحه ایراداتی دارد که باید برطرف شود. همچنین این لایحه در مسائل حقوقی هم دارای ایراد و اشکالات عمده ای است.
نوری قزلجه با اشاره به موضوع عدم مطابقت جرم با مجازات در این لایحه افزود: این لایحه هزینه زیادی را برای کسب و کارها دارد و همه باید در محیط های کسب و کار خود دوربین نصب کنند و این برای کسبه هزینه خواهد داشت.
این نماینده مجلس با بیان اینکه این لایحه حتی به حوزه دانش آموزی نیز ورود کرده است، بیان کرد: متاسفانه براساس موادی از این لایحه اگر یک دانش آموز ۱۰ ساله ای در مدرسه ای خلاف این قانون عمل کند، حتما اگر شما صبح دانش آموز خود را به مدرسه فرستاده باشید، شب باید وی را از کلانتری تحویل بگیرید و این می تواند جامعه را بهم بریزد.
*بررسی لایحه حجاب با ۱۶۰۰ پیشنهاد ماهها زمان میطلبد
بر این اساس، حجت الاسلام جواد نیک بین نماینده کاشمر در موافقت با اصل ۸۵ شدن این لایحه، گفت: نکته اول این است که اگر لایحه مذکور در کمیسیون تخصصی بررسی شود، نخبگان و نمایندگان سایر کمیسیونها میتوانند در جلسه حضور پیدا کنند و نقطه نظرات خود را مطرح کنند، این در حالی است که اگر لایحه در صحن علنی بررسی شود نخبگان اجازه حضور در جلسه را نخواهند داشت.
وی افزود:همچنین نمایندگانی که عضو کمیسیون تخصصی بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب نیستند نیز می توانند به عنوان موافق و مخالف صحبت کنند، از سوی دیگر در ۳ سال گذشته قوانین بسیار زیادی در حوزه اقتصادی در مجلس دنبال شده است که لازم است در سال آخر تکمیل شود از این رو اگر لایحه عفاف و حجاب که ۱۶۰۰ پیشنهاد دارد به صحن بیاید، باید چندین ماه زمان برای بررسی آن در نظر بگیریم.
نماینده کاشمر گفت: لازم است لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب با سرعت البته با دقت، درایت کافی و جامع بررسی شود، در کمیسیون فرصت این وجود دارد که نخبگان و صاحب نظران حضور پیدا کنند و اظهارنظر کنند، این لایحه ۷۰ ماده دارد که میخواهیم در عرصه عفاف و حجاب قانون مترقی برای اجرای درست آن تصویب کنیم، بنابراین نباید کتاب چندجلدی و آییننامههای متنوع داشته باشد از این رو در کمیسیون میتوانیم بهتر چکشکاری کنیم.
نیکبین با اشاره به اینکه لایحه مذکور چندین هفته در انظار عمومی قرار گرفته است، بیان کرد: اینکه گفته میشود قرار است در اتاقهای بسته لایحه عفاف و حجاب تصویب شود، درست نیست. ما قبول داریم لایحه اشکالات متعددی دارد و باید با نقد جامع و کامل موارد را برطرف کنیم، قرار نیست چون اشکالاتی دارد مجلس درباره عفاف و حجاب سکوت کند.
وی با تأکید بر اینکه عفاف و حجاب فقط در حوزه زنان معنا پیدا نمیکند و باید برای این حوزه برنامه ریزی کرد، اظهار داشت: سال گذشته در سفر اربعین، افسر عراقی علت مسئله بودن حجاب در ایران را این میدانست که عالم استکبار ضد ایران است چرا که غرب نمیتواند در حوزههای نظامی، هستهای و نانو در مقابل ایران ایستادگی کند، از این رو حجاب را مورد هدف قرار داده است، بنابراین در مجلس باید محکم ایستادگی کنیم و قانون تصویب کنیم.
وی ادامه داد: اگر در کمیسیون لایحه عفاف و حجاب به صورت اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی شود، در نهایت قانونی در حوزه حجاب داریم که به صورت آزمایشی اجرا میشود و فرصت تصحیح و تنقیح مجدد آن وجود دارد. این در حالی است که اگر در صحن بررسی شود امکان اصلاح وجود ندارد.
نیکبین بیان کرد: تعدادی از نمایندگان مخالف بررسی لایحه به استناد اصل ۸۵ قانون اساسی هستند، که این مخالفت به دلیل عدم آگاهی از ماهیت اصل ۸۵ قانون اساسی است چرا که قرار نیست فقط عده خاص موضوع را در کمیسیون بررسی کنند.
*قوای سهگانه برای بررسی لایحه عفاف و حجاب اتفاق نظر دارند
همچنین حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی مجلس در موافقت با اصل ۸۵ شدن این لایحه، گفت:لایحه تنظیم شده نه در پستو و نه پنهانی تدوین شده است و تعداد ۸ نفر نیز آن را تدوین نکردهاند بلکه جمع بزرگی از عقلا، اندیشمندان جامعه اسلامی آن را تنظیم کردهاند، محور کار نیز این بوده که قوانین و مقررات قبلی کفاف رسیدگی به موضوع را نمیدهد لذا سه قوه به این نتیجه رسیدند که قانون قبل نمیتواند جلوی این موضوع را بگیرد و قوه قضائیه لایحه خود را تنظیم و تقدیم مجلس کرد و مجلس کار بسیار بزرگی را انجام داد.
وی با اشاره به برگزاری جلساتی از طرف مجلس با حضور نمایندگانی از نخبگان و دانشگاهیان و مرکز پژوهشها در مشهد و تهران عنوان کرد: دشمن به دنبال این است که این لایحه به نتیجه نرسد تا بتواند بر مرکب جهالت خود بتازاند.
رئیس کمیسیون قضایی مجلس افزود: هوشمندی نمایندگان مجلس در رأیگیری استمزاجی حاکی از نگاه بلند آنها در اینکه این لایحه به صورت اصل ۸۵ بررسی شود، بود. این لایحه بسیار عجیب است چرا که در این ۳ الی ۴ دورهای که در مجلس حضور داشتم تابحال ندیدم هجمههایی به این وسعت علیه یک طرح و لایحه وجود داشته باشد. مشخص است که این هجمهها برای چیست.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: البته برخی از دوستان متدین نیز در یک موضوع با ما اختلاف نظر دارند که نگاهشان با ما متفاوت است. در این لایحه دخالت فیزیکی پلیس به حداقل رسیده است، به این دلیل که موضوعاتی اتفاق افتاد که همه در جریان هستیم و به همین دلیل سعی شد این دخالت به حداقل برسد لذا برخی نگرانند که اقتدار پلیس به خطر بیفتد اما اقتدار پلیس سر جای خود است ولی شیوه کار نرم و ملایم خواهد بود.
غضنفرآبادی تأکید کرد: بررسی اصل ۸۵، تصمیمگیری در پستو نیست بلکه بر اساس یک اصل از قانون اساسی است که به مجلس این مجوز را داده است. این اصل اتفاقاً مهم، بلند و بزرگ است. خدای ناکرده اگر اصل ۸۵ برای بررسی این لایحه رأی نیاورد باید فاتحه این لایحه را خواند و یک نقص و عیب را در کارنامه من و شما ثبت کرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه حدود ۱۵۰۰ پیشنهاد در خصوص این لایحه ثبت شده است، گفت: بنابراین تصمیم گیری در خصوص این لایحه به هیچ عنوان در پستو نیست. آقای نوری به عنوان مخالف این لایحه بیشترین پیشنهادات را ارائه کرد و درخواست ما از نمایندگان این است که به اصل ۸۵ رأی دهند و پیشنهادات خود را نیز به کمیسیونهای تخصصی ارجاع دهد.
رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به ثبت پیشنهادات ۵۹ نفر از نمایندگان برای بررسی این لایحه بیان کرد: پیشنهادات بسیار خوبی برای بررسی این لایحه واصل شده و تفاهم بسیار خوبی بین سه قوه در این زمینه ایجاد شده است.
*بررسی لایحه ۷۰ مادهای عفاف و حجاب بر اساس اصل ۸۵ به صلاح جامعه نیست
در ادامه جلسه امروز جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس در مخالفت با بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب بر اساس اصل ۸۵، گفت:در اکثر مفاد لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب جرم انگاری و مجازات های جزایی و نقدی پیش بینی شده است.
وی افزود: وقتی در این لایحه انواع برخوردهای قضایی را داریم و بر اساس این لایحه با افرادی که کشف حجاب می کنند برخورد قضایی صورت می گیرد چرا باید آن را در کمیسیون قضایی و حقوقی به تصویب برسانیم و همه آحاد جامعه از آن مطلع نباشند لذا همه نمایندگان مجلس باید در جریان این لایحه باشند و نظرات مثبت و منفی خود را مطرح کرده و مردم نیز در جریان نحوه بررسی آن باشند.
محمودزاده همچنین با بیان اینکه تا کنون برای لایحه بیش از هزار و ۵۰۰ پیشنهاد مطرح شده که کمیسیون تا کنون به هیچکدام از آنها اهمیت نداده است، اظهار داشت: نباید قانونی به این مهمی که تمام کشور را تحت تأثیر قرار می دهد در اختیار یک کمیسیون و تعداد معدودی نماینده قرار بگیرد از این رو اگر بررسی این لایحه به صورت اصل ۸۵ رأی بیاورد یعنی یک لایحه مهم تنها با رأی ۸ نفر به تصویب رسیده و سرنوشت کل کشور را تعیین می کند.
وی اظهار کرد:این لایحه در مبانی فکری، شرعی و حقوقی اشکالات جدی داشته و رعایت اصل شخصی بودن جرم در لایحه دیده نشده به این معنا که اگر کسی در تاکسی کشف حجاب کند، راننده تاکسی باید پاسخگو باشد و جریمه بدهد و اگر فردی در یکی از محل های کسب و کار اقدام به کشف حجاب کند، صاحب آن کسب و کار به خاطر جرم مرتکب نشده، باید جریمه پرداخت کند که اصل شخصی بودن جرم را رعایت نمی کند و عادلانه نیست.
وی همچنین افزود: برخورد چکشی با موضوع ارزشی مثل حجاب می تواند نتیجه عکس داشته باشد و دوقطبی در جامعه ایجاد کند و مردم روبروی هم قرار بگیرند همچنین این شیوه برخورد با نظر اکثر علمای اسلام نیز در تضاد است. این لایحه چه به صورت اصل ۸۵ بررسی شود و چه به صورت عادی، نمایندگان باید نسبت به آن پاسخگو باشند که اگر قانونی دارای ایرادات اجرایی است، همه نمایندگان مسئول هستند.
محمودزاده در ادامه خطاب به رئیس مجلس عنوان کرد: شما سوگند خورده اید که بی طرف باشید و نمی توانید درباره این لایحه اظهار نظر کنید. شما گفتید الزامی برای دختران با سن پایین دیده نشده اما در تبصره ۴ ماده ۴۶ این لایحه اسم محصلین آمده که زیر سن ۱۸ سال هستند در حالی که شما گفتید برای آنها احضار در نظر گرفته نشده است.
عضو مجمع نمایندگان استان ادامه داد: از سوی دیگر چطور می شود فردی را به خاطر حجاب به دادگاه احضار کرد مگر این اقدام نباید از سوی نیروی انتظامی صورت بگیرد. در این لایحه آمده که اگر خانمی چادر، روسری، مقنعه یا شال بر سر نداشته باشد در وهله اول قاضی می تواند به تناسب شرایط متخلف، در جزای نقدی ۴ تا ۶ میلیون تومان، اعمال بخشش کند یعنی قاضی زمانی که به موضوع رسیدگی می کند فرد از طریق نیروی انتظامی این مسأله صورت گرفته و خاطی را به دادگاه احضار کرده لذا این موضوع در این محل صدق نمیکند.
وی ادامه داد: در وهله دوم جزای نقدی ۲۴ تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شده که قاضی می تواند متناسب با شرایط متخلف، تخفیف اعمال کند و در صورت تکرار تخلف به جزای نقدی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان محکوم می شود که بحث احضار خانم ها در این زمینه در لایحه پیش بینی شده است.
محمودزاده در ادامه با بیان اینکه موافقان بررسی این لایحه به صورت اصل ۸۵ معتقدند که نمایندگان، نخبگان و صاحبنظران می توانند نظرات خود را به کمیسیون بدهند، یادآور شد: این لایحه خروجی کمیسیون است و در هنگام بررسی لایحه از نظرات استفاده کرده و اکنون دیگر ضرورتی برای بررسی بیشتر به پیشنهادات ندارد. گفته شد همه می توانند در کمیسیون حضور داشته باشند و نظر بدهند اما وقتی لایحه تمام شده چگونه نظر بدهیم بلکه در صحن علنی است که می توانیم نظرات خود را بیان کنیم.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تصویب بررسی چنین لایحه ای به صورت اصل ۸۵ به صلاح نیست و در جامعه نتیجه عکس میدهد.
*80 درصد لایحه مورد وفاق صاحبنظران و مسئولان مربوطه است
همچنین امیرحسین بانکی پورفرد نماینده اصفهان در مجلس نیز در موافقت با ۸۵ شدن لایحه مذکور، گفت: هفته گذشته وقتی ۱۵۰۰ پیشنهاد در مورد لایحه ارائه شده ذهن ها به سمتی رفت که چاره ای جز اعمال اصل ۸۵ قانون اساسی در مورد این لایحه وجود ندارد زیرا در حال حاضر لایحه برنامه هفتم و به زودی بودجه ۱۴۰۳ را در دستورکار خواهیم داشت و زمان کافی برای بررسی این لایحه در صحن علنی نداریم.
وی افزود: موضوع ضرورت توجه به حجاب و زمان کافی برای رسیدگی به آن مدنظر ما است و نمی توان به صورت عادی لایحه را بررسی و تصویب کرد بنابراین رأی به اصل ۸۵ تعیین تکلیف لایحه حجاب توسط مجلس است؛ خانواده شهدا، انقلابیون و متدینین چشمشان به تصمیم امروز مجلس است.
بانکی پور فرد با یادآوری اینکه ایرادات لایحه با انجام اصلاحاتی به حداقل رسیده است، گفت: ۸۰ درصد متن لایحه مورد وفاق صاحبنظران و مسئولان مربوطه بود و ۱۵۰۰ پیشنهاد توسط ۵۹ نماینده در مورد این لایحه مطرح شد که خوشبختانه غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضائی با طیب خاطر تمامی این پیشنهادات را با حضور نمایندگان بررسی و مدنظر قرار داد زیرا این پیشنهادات ناظر بر ایرادات گرفته شده توسط جامعه بود و نیروی انتظامی، وزارت کشور و مسئولان و شخصیت های مختلف با حضور در نشست نظرات خود را به صورت مستقل ارائه کردند و چنانچه این لایحه به صورت عادی در صحن مطرح شود نمی توان تمامی نظرات را در مورد آن مطرح کرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: اغلب پیشنهادات ۵۹ نماینده در مورد لایحه اعمال شده تا کمیسیون در مورد آن رأی دهد و در آئین نامه پیش بینی خوبی انجام شده که براساس آن ۴۸ ساعت باید پیشنهادات بارگذاری شود و چنانچه در این مدت زمان اعمال نشود و تنها یک کمیسیون تصمیم گیری کرد راه برگشت برای این لایحه به صحن وجود دارد؛ کمیسیون قضائی حقوقی همراهی خوبی در مورد مسائل فرهنگی این لایحه با کمیسیون فرهنگی داشت البته مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم ضمانت اجرایی پیدا کرده و قرار شده برنامه های اقدام آن مشخص شود و در واقع لایحه راه اجرای مصوبات را باز کرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در لایحه برای سرحلقه ها، جریان های سازمان یافته، مدیران و سلبریتی ها مجازات های سختی در نظر گرفته شده و چنانچه در خانواده مدیران کسی تخلفی انجام داد هیچگونه تخفیفی برایش در نظر گرفته نمی شود.
به گزارش برگزیده های ایران، براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی در موارد ضروری میتواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیونهای داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین میکند به صورت آزمایشی اجرا میشود.
(اصل ۷۲: مجلس شورای اسلامی نمیتواند قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد. تشخیص این امر به ترتیبی که در اصل ۹۶ آمده، بر عهده شورای نگهبان است.)
انتهای پیام/