Categories: تهران

میزگرد| در رسانه نیز بهترین دفاع حمله است/ تاثیرات‌ جهانی با تقویت رسانه‌های بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از تهران، بنابر تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین و لزوم آمادگی و مقابله با دشمن در جنگ نرم، میزگردی با عنوان تبیین چرایی و الزام تغییر الگوی رسانه‌های جریان اصلی کشور از حالت پدافندی به آفندی، با حضور مدیر و کارشناسان اندیشکده راهبردی رسانه و فضای مجازی سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد. 

حمله به موازین دشمن، دفاع از حقیقت را آسان‌تر می‌کند 

حمیدرضا حسینی دانا رئیس اندیشکده راهبردی رسانه و فضای مجازی سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به این که جنگ‌های ترکیبی در کنار تحریم‌های اقتصادی می‌تواند قدرت تصمیم‌گیری را از مردم و مسئولان به رسانه‌های بیگانه منتقل کند، اظهار کرد: در جنگ‌های شناختی باید با قدرت نرم ضربه‌پذیر بودن را به حداقل رساند و همان‌گونه که در جنگ‌های سخت، کیلومترها آن‌طرف از مرزها حریم کشور را صیانت می‌کنیم، در رسانه نیز بهترین دفاع از حقیقت حمله به موازینی است که دشمن با همان تکنیک‌ها به ما حمله می‌کند. 

وی به لزوم تغییر رویه از حالت پدافند یا دفاعی به آفند یا تهاجمی اشاره کرد و افزود: طبق پژوهش‌های اندیشکده باید از پدافند غیر سازنده فاصله بگیریم، مانند این که صداوسیما نباید به عنوان رقیبی با دیگر رسانه‌ها در حوزه تولید محتوا، با سازمان ساترا بر تولیدات دیگر نظارت کند و در این امر باید ناظر بی‌طرفی وجود داشته باشد، همچنین باید پدافند بازدارنده را الگو قرار دهیم، مثل این که نظارت‌های میدانی مسئولین را پوشش دهیم یا این که از برنامه‌های با محوریت گفتمان‌های آزاد حمایت کنیم. 

رئیس اندیشکده راهبردی رسانه و فضای مجازی سازمان بسیج اساتید کشور به لزوم روایت اول و کارشناسی از اخبار تاکید کرد و ادامه داد: در آفند و پدافند اولین روایت از اخبار می‌تواند جریان رسانه‌ای را مدیریت کند، به نحوی که در هر اتفاقی اولین تیتر در ذهن مردم می‌نشیند و تغییر این دیدگاه با ده‌ها تیتر و تحلیل هم کار سختی است، به عنوان مثال در انتخابات اخیر ایران، دانشگاه تورنتو کانادا با ارائه برنامه‌های روحانی‌سنج و فکت‌نامه اولین روایات و تحلیل‌ها را منتشر می‌کرد، درصورتی که این مطالب می‌توانست در کشورمان تولد شود.

در آفند و پدافند اولین روایت از اخبار می‌تواند جریان رسانه‌ای را مدیریت کن

 

حسینی دانا با اشاره به این که نیازهای کشورهای همسایه از طریق رسانه قابل شناسایی و تامین است، خاطر نشان کرد: علیرغم این که با توجه به تحریم‌ها تامین نیازهای کشورهای همسایه برای ما بسیار مهم و مفید خواهد بود، بالغ بر هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان ظرفیت بازار کشورهای اطراف ما نادید گرفته شده است که با مستندهای رسانه‌ای می‌توان تولیدکنندگان بومی را به سمت این بازارها سوق‌ داد. 

رسانه‌های ایرانی در خارج از کشور می‌تواند بیشترین تاثیر را در روابط بین الملل داشته باشد 

همچنین محمد شیربیگی از مدیران هسته پژوهشی اندیشکده، اهداف حمله رسانه‌ای به موازین دشمن را توضیح داد و خاطرنشان کرد: سال‌ها است که دشمنی غرب و غرب‌پرستان به ملت ایران اثبات شده است و به وضعیتی رسیده‌ایم که اگر فقط روی دفاع از موازین خود تمرکز کنیم، حجم حملات دشمن در جنگ‌های ترکیبی ما را آسیب‌پذیر خواهد کرد، از طرفی برای دفاع از کشورهای اسلامی که مورد ظلم قرار گرفته‌اند و برای تبیین بیداری اسلامی، لازم است با مقابله به مثل، دشمنان را در کشورهای خود درگیر نقاط ضعف آن‌ها کنیم. 

وی به لزوم تقویت رسانه‌ای بین‌المللی جمهوری اسلامی تاکید کرد و گفت: ۳۴ کشور با ۱۷۰ دفتر خبرنگاری در ایران نمایندگی دارند، در صورتی که جمهوری اسلامی ظرفیت رسانه‌های خارجی خود را نادید گرفته است، در حالی که مجری شبکه پرس‌تی‌وی بعد از این که نتوانست در حزب کارگر انگلیس عضویت پیدا کند با تاسیس حزب ریسپکت ۵۶ درصد رای در انتخابات مجلس اخیر بریتانیا را به خود اختصاص داد، همچنین مجری و کارشناس شبکه هیسپان‌تی‌وی در اسپانیا توانست نامزدی ریاست جمهوری این کشور را به دست آورد. 

خبرنگاران خارجی بودجه و اختیارات ندارند 

کارشناس پژوهش رسانه‌ای در اندیشکده لزوم حمایت از رسانه‌های خارجی وابسته به ایران را مطرح کرد و افزود: متاسفانه شبکه اردو به دلیل کمبود تخصیص بودجه بعد از ۳۰ سال تعطیل شد، همچنین از لحاظ قانونی خبرنگار مقیم ایران در آمریکا حق تردد بیش از ۴۰ کیلومتر را از محدوده دفتر خود ندارد، که نشان‌دهنده ضعف رسانه‌های خارجی کشور ما است.

شیربیگی راه حل تقویت جریان‌های رسانه‌ای خارج از کشور را تشریح کرد و ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزهای لازم را برای دسترسی رسانه‌های داخلی به اخبار خارجی ارائه دهد، شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حمایت قانونی از رسانه‌های کشورهای بیگانه سندنویسی‌ کند، دستگاه‌های امنیتی با ارائه رانت اطلاعاتی به خبرنگاران مقیم ایران در کشورهای مهم، مطرح شدن اخبار رسانه‌های ما در آن نقاط را تسهیل کنند و سفارت‌های ما جایگاه مادی و معنوی خوبی را برای نمایندگان رسانه‌ای درنظر بگیرند. 

رسانه‌های جریان اصلی داخلی اعتماد همه اقشار جامعه را جلب کند.

مهناز حسینی دبیر کارگروه رسانه‌ای اندیشکده نیز به لزوم همگرایی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری از آسیب‌های رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: برای این که مردم به رسانه‌های داخلی اکتفا کنند و برای دریافت اخبار سراغ خبرگزاری‌های خارجی نروند، لازم است شبکه‌ها و سایت‌های داخلی همه‌ی آنچه از حوادث و حقایقی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد را با تکنیک‌های کارشناسی شده مطرح کنند تا اعتماد لازم شکل گیرد. 

انتهای پیام/پ


خبرگزاری فارس

Share
Published by
خبرگزاری فارس

Recent Posts

نیاز آذربایجان‌غربی به ۵۰۰۰ کلاس درس برای رسیدن به استاندارد کشوری

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی، نیاز استان را برای رسیدن به استاندارد کشوری، احداث ۵۰۰۰…

2 ساعت ago

کوتاه قدترین سلبریتی های زن هالیوود چه کسانی هستند؟

در ادامه با کوتاه قدترین زنان هالیوود آشنا خواهیم شد.

3 ساعت ago

تکلیف پخش سریال جدید کارگردان «مست عشق» مشخص شد

این روزها «مست عشق» حسن فتحی روی پرده سینماست؛ فیلم سینمایی تولید مشترک ایران و…

3 ساعت ago

دلیل عجیبی که پیکان را ۴۲ سال پیش تیتر یک اخبار کرد/ عکس

موضوع کیفیت بد خودروهای ایرانی یک مبحث پرچالش است و در طول سال‌ها به یکی…

3 ساعت ago

نامه سرگشاده محمد قوچانی به سازمان تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی با اعزام بازرس به صورت مکرر ما را کنترل می‌کند که مبادا…

3 ساعت ago

داریوش کاردان: تلویزیون نمی‌بینم، رادیو هم گوش نمی‌دهم

داریوش کاردان معتقد است سطح سلیقه در جامعه بسیار کاهش پیدا کره و متاسفانه «سال…

3 ساعت ago