Categories: اجتماعی

میلیاردرها دست از سر لاشه تایتانیک برنمی‌دارند، حتی به بهای جانشان!

میلیاردرها دست از سر لاشه تایتانیک برنمی‌دارند، حتی به بهای جانشان!

تینا مزدکی: لری کانر (Larry Connor)، سرمایه‌دار و ماجراجو و پاتریک لاهی (Patrick Lahey)، از بنیان‌گذاران زیردریایی ترایتون، می‌خواهند با زیردریایی به عمق حدود ۳۸۰۰ متری (۱۲۴۶۷ فوت) زیردریا بروند تا کشتی غرق‌شده تایتانیک را در بستر اقیانوس اطلس شمالی ببینند.

اگرچه صنعت شناورهای خصوصی پس از کشته شدن پنج نفر در اثر فروریزش زیردریایی OceanGate در مسیر کشتی تایتانیک، متزلزل شد، اما سخنگوی کانر می‌گوید این سفر زمانی که کشتی به‌طور کامل از سوی سازمانی دریایی تأیید شود، انجام خواهد شد و هیچ چارچوب زمانی برای سفر برنامه‌ریزی‌شده وجود ندارد.

این دو نفر قصد دارند از زیردریایی به نام ترایتون ۴۰۰۰/۲ (Triton 4000/2 Abyssal Explorer) برای ماجراجویی خود استفاده کنند. بخش «۴۰۰۰» به عمق (برحسب متر) اشاره دارد که این زیردریایی می‌تواند بدون بروز مشکل تا این نقطه برود. زیردریایی تایتان، متعلق به OceanGate از فیبر کربن ساخته شده بود و تنها برای ژرفای ۱۳۰۰ متر گواهینامه دریافت کرده بود، این به آن معناست که تایتان تنها تا عمقی مجاز بود که با تایتانیک فاصله زیادی داشت.

بنابراین در ژوئن ۲۰۲۳ زیردریایی هنگام سفر به کشتی تایتانیک تحت فشار عظیم محیط، له شد. استاکتون راش، ۶۱ ساله، مدیر اجرایی OceanGate، به همراه چهار مسافر دیگر شهزاده داوود، تاجر بریتانیایی-پاکستانی ۴۸ ساله، و پسرش سلیمان ۱۹ ساله، تاجر انگلیسی هامیش هاردینگ ۵۸ ساله و پل هنری نرگئولت غواص سابق نیروی دریایی فرانسه که ۷۷ ساله بود، جان خود را از دست دادند. البته راش به نادیده گرفتن ایمنی شهرت داشت و چندین بار هشدار مشاوران را در مورد مشکلات احتمالی تایتان نادیده گرفته بود.

لری کانر (Larry Connor)، سرمایه‌دار و ماجراجو و پاتریک لاهی (Patrick Lahey)

کانر می‌گوید : «می‌خواهم به مردم سراسر جهان نشان دهم درحالی‌که اقیانوس فوق‌العاده قدرتمند است، می‌تواند شگفت‌انگیز و لذت‌بخش هم باشد و واقعاً زندگی را متحول کند.» صنعت شناورهای خصوصی پس از فاجعه تایتان متضرر شد و اما این زوج امیدوارند که با سفری موفقیت‌آمیز، دوباره توجه و علاقه افراد زیادی را به خود جلب کنند.

OceanGate فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورد و سایر شرکت‌ها از لغو سفارش‌ها و کاهش فروش پس از انفجار تایتان خبر دادند. لاهی می‌گوید:« این فاجعه تأثیر وحشتناکی بر علاقه مردم به این وسایل نقلیه داشت.»

لاهی در سال ۲۰۰۸ شرکت زیردریایی ترایتون را تأسیس کرد. همچنین کانر رئیس گروه کانر، شرکت سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در نزدیکی دی‌تون، اوهایو است. در سال ۲۰۲۱، این دو نفر باهم سوار بر زیردریایی مخصوص به ژرفای چلنجر (Challenger Deep) و ژرفای سی‌یرا (Sirena Deep) در درازگودال ماریانا واقع در اقیانوس آرام رفتند. این گودال با نزدیک به ۱۱ کیلومتر ژرفا، عمیق‌ترین نقطه در بستر دریایی زمین است.

منبع: bbc

۵۴۳۲۳

برگزیده های ایران

admin

Recent Posts

پیدا شدن ماری در سطل زباله/ عکس

پاکبانان جزیره پرنس ادوارد کانادا، در سطل زباله مار پایتونی از نوع توپی دیدند و…

39 دقیقه ago

هشدار انتخاباتی دادستان کل کشور

دادستان کل کشور ضمن دعوت از مردم برای مشارکت حداکثری در مرحله دوم انتخابات، از…

40 دقیقه ago

۳ کاری که وقتی همسرتان به شما دروغ می‌گوید باید انجام دهید

با اعتماد به نفس به گفتگو نزدیک شوید و احساسات خود را بدون توسل به…

41 دقیقه ago

استان‌هایی که امروز و فردا گرفتار باد شدید می‌شوند/ کاهش دمای هوا در این مناطق

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از رگبار و…

42 دقیقه ago

تهرانی‌ها از اول سال چند روز هوای پاک داشتند؟

رکنا:بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر…

43 دقیقه ago

درخواست پلیس از تهرانی‌ها درباره پارک کردن خودرو در روز انتخابات

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: از توقفات دوبله در اطراف…

44 دقیقه ago