Categories: فرهنگ و هنر

نادرپور را می‌توان سعدی دوران معاصر دانست

نادرپور را می‌توان سعدی دوران معاصر دانست

به گزارش خبرگزاری برگزیده، در نشست بزرگداشت نادر نادرپور، محمد رسولی، پژوهشگر ادبیات و شاهنامه‌پژوه و عظیم زرین کوب و هوشنگ طالع و منوچهر پیشوا و حمید تبریزی درباره این شاعر سخنرانی کردند.

عظیم زرین‌کوب، با ذکر سال‌شمار زندگی نادرپور اظهار کرد: گرامیداشت نام بزرگان فرهنگ و ادب کار شایسته و ارزنده‌ای است اما بزرگانی مانند مولوی و حافظ و سعدی مورد شناخت همه مردم هستند و شاید چندان نیازی به مراسم ندارند و باید بیشتر به بزرگان فرهنگ و ادب دوره معاصر مانند نادر نادرپور و مانند او پرداخت که کمتر شناخته شده‌اند.

براساس گزارش دبیرخانه موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم، در ادامه مراسم، هوشنگ طالع با اشاره به آشنایی و دوستی با نادر نادرپور در روزگار نوجوانی و جوانی، خاطراتی از جلسات ادبی آن روزگار بیان کرد و نام چند تن از بزرگان فعال فرهنگی هم دوره‌ای شاعر فقید معرفی کرد که در آن انجمن که « آتشکده» نام داشت و در سال‌های حدود ۱۳۳۰ تشکیل می‌شده، حضور می‌یافتند.

منوچهر پیشوا از فعالان پیشکسوت فرهنگی کشور طی سخنان به بررسی شعر نادرپور پرداخت و بیان کرد: نادرپور را می‌توان به جرات سعدی دوران معاصر دانست، زیرا شعر نادر نادرپور دارای صلابت و روانی است که در شعر سایر شعرای معاصر دیده نمی‌شود.

او توضیح داد: همانطور که شعر سعدی را نمی‌توان یک کلمه‌اش را عوض کرد و به ساختار و سلاست و فصاحت شعر لطمه نزد، شعر نادرپور هم اینگونه است.

در بخش دیگر این رویداد، حمید تبریزی از دیگر سخنرانان حاضر در جلسه درباره شعر نادرپور و نزدیکی شعر او به اخوان ثالث، سخن گفت.

در این رویداد زهرا گلسرخی و نیکو قلمی شعرخوانی کردند و ابوالفضل بنان (صوفی) شاعر و پژوهشگر ادبیات ضمن توضیحاتی درباره شعر نادرپور غزل خود را که با تضمین از یک بیت نادرپور بود خواند.

در پایان محمد رسولی به عنوان جمع‌بندی مطالب، گفت: آنچه مسلم است شعر نادرپور از جهت فرم و شکل و معنا و ماهیت و مضمون از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است و مهم‌تر از همه اینکه او فردی ایران‌گرا و میهن‌دوست بوده و همیشه در شعرش چه در دوران حضر و هم دوران سفر، عشق به ایران داشته و این ویژگی همیشه در شعرش متجلی بوده است.

۵۷۵۷

برگزیده های ایران

admin

Recent Posts

تصادف وحشتناک و خونین سمند و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار

تصادف وحشتناک سمند و پژو ۲۰۶sd در محور سلماس - خوی ۲ مصدوم و یک…

19 ساعت ago

تجدید چاپ اثری عاشورایی از سید مهدی شجاعی/چاپ بیست و هفتم “سقای آب و ادب” در بازار نشر

چاپ بیست و هفتم سقای آب و ادب اثر سید مهدی شجاعی در یکصد و…

19 ساعت ago

مشکل ۵۰ فیلم توقیفی رفع شده است

مدیرکل نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی گفت که بیش از ۵۰ فیلم توقیفی یا…

19 ساعت ago

اسماعیل کاداره درگذشت

«اسماعیل کاداره»، غول ادبیات آلبانی درگذشت.

19 ساعت ago

بیش از ۲۰ هزار تماشاگر به تماشای آثار تماشاخانه ایران‌شهر نشستند

آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌هایی که در نوبت اجرایی اردیبهشت و خرداد ماه‌ ۱۴۰۳…

19 ساعت ago

کنسرت نمایش سی‌صد کار تازه پورناظری با بازی محمدزاده، خیراندیش، رادان، افشاری اجرا شد

دومین شب از سی‌صد با حضور بیش از ۸ هزار تماشاگر به پایان رسید و…

19 ساعت ago