Categories: اخبار روز

نبردهای حزب‌الله با اسرائیل از جنگ ۳۳ روزه تا طوفان‌الاقصی

نبردهای حزب‌الله با اسرائیل از جنگ ۳۳ روزه تا طوفان‌الاقصی

– اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برگزیده های ایران، مقاومت لبنان از زمان ظهور و تقویت خود در دهه ۱۹۸۰ ، بزرگترین کابوس اشغالگران صهیونیست بود و این مقاومت توانست در سال ۲۰۰۰ ،صهیونیست‌ها را از لبنان بیرون کند و در جنگ جولای ۲۰۰۶ هم شکست خفت بار دیگری به دشمن وارد کرد.

مقرهای موساد زیر آتش حزب‌الله

در نبرد طوفان الاقصی هم که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ توسط مقاومت فلسطین آغاز شد، حزب الله لبنان به عنوان اولین جبهه حامی غزه در محور مقاومت، نقش محوری در این نبرد ایفا کرده و با عملیات‌های مستمر ضد صهیونیست‌ها، ارتش اشغالگر را در جبهه شمالی مشغول ساخته و بار بزرگی از دوش مقاومت در غزه برداشته است.

روز یکشنبه هفته جاری و همزمان با اربعین امام حسین علیه السلام، مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی شاهد تشدید درگیری‌ها بود و بعد از شکست حمله «پیشدستانه» ادعایی صهیونیست‌ها علیه جنوب لبنان، حزب الله از یک عملیات پیشرفته با تعداد زیادی موشک و پهپاد به مراکز و پایگاه‌های مهم دشمن خبر داد.

حزب‌الله اعلام کرد که عملیات اصلی مربوط به هدف قرار دادن یگان ۸۲۰۰ در پایگاه نظامی گلیلوت در نزدیکی تل آویو بوده است که مهمترین مقرهای جاسوسی موساد در آن قرار دارد.

تحلیلگران، این عملیات حزب الله را که در واکنش اولیه به جنایت صهیونیست‌ها در ترور «فواد شکر» فرمانده ارشد نظامی خود انجام شد، ضربه‌ای بزرگ و تحقیرآمیز به دشمن اشغالگر دانسته و تاکید کردند این عملیات نشان می‌دهد که حزب الله در عمل به وعده‌های خود مبنی بر هدف قرار دادن هر مرکزی در عمق فلسطین اشغالی، صادق است.

بارزترین نبردهای حزب‌الله با صهیونیست‌ها از زمان جنگ ۳۳ روزه

در همین راستا قصد داریم برجسته‌ترین رویارویی‌های نظامی حزب الله و رژیم صهیونیستی از زمان جنگ جولای ۲۰۰۶ را مورد بررسی قرار دهیم.

جنگ جولای ۲۰۰۶ با به اسارت گرفتن دو نظامی صهیونیست توسط رزمندگان حزب الله در مرزهای جنوبی لبنان آغاز شد که علاوه بر تلفات مادی و جانی، خسارت‌های راهبردی زیادی به صهیونیست‌ها وارد کرد. بعد از پایان این جنگ، درگیری‌های نظامی محدودی میان دو طرف در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی وجود داشته که به شکل زیر است:

– در ۱۷ ژوئن ۲۰۰۷ دو موشک به شهرک کریات شمونه در ۱۰ کیلومتری مرزهای لبنان شلیک شد که خسارات محدودی به بار آورد.

– در ۳ آگوست ۲۰۱۰ در جریان درگیری‌ها در شهر مرزی العدیسه در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی، سه لبنانی به شهادت رسیده و یک نظامی صهیونیست کشته شد. این درگیری‌ها بعد از آن اتفاق افتاد که نظامیان رژیم اشغالگر در تلاش برای نفوذ به مرزهای لبنان و قطع یک درخت بودند.

– در آگوست ۲۰۱۳ چهار نظامی صهیونیست در جریان انفجارهایی که حزب الله مسئولیت آن را بر عهده گرفت، به شدت زخمی شدند. این درگیری‌ها بعد از تجاوز نظامیان صهیونیست به ۴۰۰ متری مرز لبنان اتفاق افتاد.

– در ۲۶ فوریه ۲۰۱۴ حزب الله اعلام کرد که جنگنده‌های دشمن صهیونیستی یکی از مواضع وابسته به حزب الله در مرزهای لبنان و سوریه در بقاع شرقی را هدف قرار داده‌اند. بعد از آن رزمندگان حزب الله، دو نظامی صهیونیست را در مزارع اشغالی شبعا زخمی کردند.

– در ۷ اکتبر ۲۰۱۴ ، ارتش صهیونیستی یک حمله توپخانه‌ای به جنوب لبنان انجام داد.

– در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵ دو نظامی صهیونیست در کمین حزب الله در منطقه مزارع شبعا افتادند و به هلاکت رسیدند. حزب الله اعلام کرد که این عملیات را در پاسخ به تجاوز ارتش صهیونیستی در روز هجدهم همین ماه به جولان اشغالی سوریه انجام داده است که طی آن ۶ رزمنده حزب الله به شهادت رسیدند.

– در ۲۵ آگوست ۲۰۱۹ دو پهپاد مملو از مواد منفجره به ضاحیه جنوبی بیروت حمله کردند که خسارت‌های مادی به همراه داشت.

– در ۱ سپتامبر ۲۰۱۹ درگیری موشکی میان حزب الله و ارتش صهیونیستی در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی اتفاق افتاد.

– در ۴ آگوست ۲۰۲۱ حزب الله در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، دو موشک به سمت شمال فلسطین اشغالی شلیک کرد و دو روز بعد از آن هم ۱۰ موشک از جنوب لبنان به سمت اراضی اشغالی شلیک شد.

بنابراین از زمان جنگ جولای ۲۰۰۶ تا قبل از نبرد طوفان الاقصی در اکتبر ۲۰۲۳ ، تنش‌های محدودی در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی وجود داشت که هرگز منجر به درگیری گسترده نشده بود.

حزب‌الله؛ کابوس بزرگ صهیونیست‌ها در طوفان الاقصی

اما از زمان آغاز این نبرد و حملات وحشیانه‌ای که رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان در نوار غزه انجام می‌دهد، درگیری‌های شدیدی میان حزب الله و ارتش اشغالگر در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی جریان دارد و حزب الله تاکید کرده که تا زمان آتش بس کامل در نوار غزه، به عملیات‌های خود ضد دشمن صهیونیستی ادامه خواهد داد.

بنابراین لازم است که نگاهی به مهمترین درگیری‌های صورت گرفته در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی میان حزب الله و ارتش صهیونیستی در جریان نبرد طوفان الاقصی داشته باشیم:

– در ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ یک خبرنگار لبنانی که برای خبرگزاری رویترز کار می‌کرد، در جریان تجاوز رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان به شهادت رسید و ۶ خبرنگار دیگر از خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز و الجزیره در جنوب لبنان بر اثر حملات توپخانه‌ای ارتش اشغالگر زخمی شدند.

– در ۲ ژانویه ۲۰۲۴ «صالح العاروری» معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در ضاحیه جنوبی بیروت در حمله هوایی رژیم اشغالگر به شهادت رسید.

– در ۲۶ فوریه، حزب الله حملات وحشیانه‌ای به منطقه بقاع شرقی لبنان انجام داد و بین ژانویه تا جولای سال جاری، ۳ فرمانده ارشد نظامی حزب الله در حملات رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان به شهادت رسیدند. حزب الله در پاسخ به این جنایت‌های تروریستی دشمن، حملات موشکی گسترده‌ای به شمال اراضی اشغالی انجام داد که با تلفات جانی و مادی زیادی برای صهیونیست‌ها همراه بود. اما ارتش صهیونیستی به دلیل سانسور شدید نظامی اجازه انتشار میزان تلفات را نمی‌دهد.

– در ۲۷ جولای سال جاری، ۱۲ نفر در شهر مجدل شمس واقع در جولان اشغالی سوریه که شهر دروزی‌ها محسوب می‌شود و تحت اشغال صهیونیست‌ها قرار دارد، توسط ارتش صهیونیستی قتل عام شدند. اما رژیم اشغالگر سعی کرد با یک مانور رسانه‌ای فریبکارانه مسئولیت این جنایت را به گردن حزب الله بیندازد؛ در حالی که خود رسانه‌های عبری اذعان کردند که ۱۲ کودک در یک زمین بازی توسط موشک‌های ارتش اسرائیل قتل عام شده‌اند.

رژیم صهیونیستی با این عملیات جنایتکارانه و فریبکارانه، بهانه‌ای برای انجام جنایت تروریستی در بیروت ایجاد کرد و در ۳۰ جولای یک حمله تروریستی به ضاحیه جنوبی بیروت انجام داد که در آن «فواد شکر» فرمانده ارشد نظامی حزب الله و چند غیرنظامی لبنانی از جمله یک زن و کودک به شهادت رسیدند.

– در ۲۱ آگوست، تجاوز رژیم صهیونیستی به صیدا در جنوب لبنان منجر به شهادت «خلیل المقدح» یکی از فرماندهان گردان‌های شهدای الاقصی، شاخه نظامی جنبش فتح شد.

– ۲۵ آگوست جاری، حزب الله اعلام کرد که در اولین پاسخ خود به ترور شهید فواد شکر، با صدها پهپاد و موشک، مراکز مهمی را در اراضی اشغالی مورد هدف قرار داده است. اصلی‌ترین عملیات مربوط به هدف قرار دادن پایگاه گلیلوت و یگان جاسوسی ۸۲۰۰ بود که بانک اطلاعاتی سرویس جاسوسی موساد محسوب می‌شود.

خشم صهیونیست‌ها از تعیین قواعد بازی از سوی سیدحسن نصرالله
تغییر معادله‌ بازدارندگی به سبک نصرالله
نصرالله: شکست اطلاعاتی دشمن/تمام پهپادها به اهداف اصابت کرد
تمسخر نتانیاهو در محافل صهیونیستی بعد از عملیات حزب‌الله
/
admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

2 هفته ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

2 هفته ago

تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

2 هفته ago

سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

2 هفته ago

طرح مدیریت خدمات شهری و روستایی در مجلس کلید خورد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از کلید خوردن بررسی طرح جامع…

2 هفته ago

خلف‌وعده مسئولان ؛ ۱۳۰۰۰ معلول همچنان بی‌مستمری!

ماجرای قطع واریز مستمری ۱۳ هزار معلول همچنان ادامه دارد و علی‌رغم وعده‌های مکرر مسئولان…

2 هفته ago