سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

اسپالتی: بازیکنان یوونتوس شبیه رهگذر بودند!/ فقط دنبال ناپولی می‌دویدیم

16 ساعت پیش

آیا تاندر رکورد تاریخی بیشترین برد فصل NBA را می‌شکند؟

16 ساعت پیش

روزنامه AS: ایران ۲ بازی خانگی در جام جهانی خواهد داشت!

16 ساعت پیش

کونته: انرژی و دقت تاکتیکی بالایی داشتیم/ فقط می‌توانم از بازیکنانم تشکر کنم

16 ساعت پیش

۱۰ امتیاز متوالی لبران جیمز در کوارتر چهارم

16 ساعت پیش

نیمار: آینده‌ام؟ اولویت من همیشه سانتوس است/ برای اولین بار پیش روانشناس رفتم

16 ساعت پیش

انتصاب سهراب آزاد به عنوان رئیس انجمن کراسفیت

16 ساعت پیش

آخرین وضعیت مصدومان پیکان در آستانه بازی برابر پرسپولیس

16 ساعت پیش

خانه‌نشینی ۲ ماهه در انتظار موراتا

16 ساعت پیش

غیبت ۳ بازیکن خیبر برابر استقلال خوزستان

16 ساعت پیش

Home » نجفی‌منش: خودرو در ایران گران نیست/ این دو کار را بکنید تا مشکل خودروساز حل شود

نجفی‌منش: خودرو در ایران گران نیست/ این دو کار را بکنید تا مشکل خودروساز حل شود

زمان انتشار: 22 شهریور 1402 ساعت 5:06

دسته بندی: اقتصادی

شناسه خبر: 406079

زمان مطالعه: 10 دقیقه

نجفی‌منش: خودرو در ایران گران نیست/ این دو کار را بکنید تا مشکل خودروساز حل شود

نجفی‌منش: خودرو در ایران گران نیست/ این دو کار را بکنید تا مشکل خودروساز حل شود

زهرا علی‌اکبری– بیش از سی سال از اجرای سیاست خصوصی سازی در ایران می‌گذرد اما صنعت خودروسازی در ایران همچنان دولتی است. وعده‌های فراوانی برای واگذاری سهام این شرکت‌ها داده شده اما در نهایت مدیریت دولتی همچنان صنعت خودروسازی را در اختیار دارد. این چنین است که یکی از سودده‌ترین صنایع جهان یعنی خودروسازی در ایران صنعتی زیان‌ده تلقی می‌شود.

حالا محمدباقر قالیباف، رییس مجلس به شرکت‌های دانش‌بنیان هشدار داد: به سرنوشت ایران‌خودرو گرفتار نشوید. گرفتاری‌ای که البته نجفی منش، کارشناس صنعت خودرو معتقد است دولت و سیاستگذار برای صنعت خودرو ایجاد کرده است. قالیباف در همایش نظاره جهش تولید دانش‌ بنیان عنوان کرد: ما اکنون فرصت‌های زیادی را برای حوزه دانش‌بنیان فراهم می‌کنیم، اما توصیه بنده این است که فعالیت‌های نوآورانه باید نسبت به فعالیت‌های فناورانه اولویت داشته باشد و حرکت رو به جلوی ما به سرعت ادامه پیدا کند.

به گفته او، اگر ما صرفا به بخش فناوری توجه کنیم و حمایت‌های ما مخصوص این حوزه شود، به سرنوشت ایران خودرو دچار می‌شویم.

بیشتر بخوانید:

کاکایی: نفرت ملی از صنعت خودرو شکل گرفته است/ «غرور» کار دست خودروسازان داد

سرانجام نگرش‌های سیاسی و محافظه‌کاری در بازار ارز/ کفاشیان: دولت با ابزارهای سیاسی درصدد اداره بازار ارز است

رئیس انجمن همگن قطعه سازی در گفتگو با خبرگزاری برگزیده با اشاره به اینکه خودرو در ایران درگیر بحران‌های جدی است و ما نیز این مساله را قبول داریم، گفت: نکته عجیب اینجاست که منتقدان صنعت خودرو و کسانی که این صنعت را تخریب می‌کنند همان کسانی هستند که بحران اصلی را در این حوزه رقم زده‌اند. من به شما قول می‌دهم اگر دو اتفاق رخ دهد، صنعت خودروسازی ایران در مقیاسی تازه و کلاسی جهانی عمل خواهد کرد.

او مهمترین بحران‌های صنعت خودرو در ایران را بحران مدیریت دولتی از یک سو و همچنین قیمت‌گذاری دستوری دانست و گفت: این دو عامل زمینه را برای بروز بحران فراهم کرده‌اند. در حقیقت در ایران ما خودرو تولید نمی‌کنیم، رانت تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار را به مردم می‌فروشیم و این وضعیت هولناک است.

نجفی‌منش: خودرو در ایران گران نیست/ این دو کار را بکنید تا مشکل خودروساز حل شود

نجفی منش گفت: در شرایط فعلی سی درصد از سهام خودروسازی‌ها در اختیار بخش خصوصی است. می‌شود با واگذاری چهار تا پنج درصد سهام دیگر و عبور از مدیریت دولتی مشکل صنعت خودرو را حل کرد و آقایانی که مدعی هستند این صنعت به پاشنه‌ی آشیل نظام تبدیل شده، همین حالا با رفع این دو مشکل، بهبود وضعیت خودروسازی در کشور را رقم بزنند.

خودرو در ایران گران نیست

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه خودرو در ایران گران نیست، گفت: قدرت خرید مردم پایین است اما برخی ترجیح می‌دهند با فرافکنی بگویند خودرو در کشور گران است؛ از این رو مردم نمی‌خرند. شما به جای تمرکز روی قیمت خودرو بر قدرت خرید و بهبود آن و پیش‌بینی ابزارهایی برای افزایش قدرت خرید متمرکز شوید تا مشکل حل شود نه اینکه با قیمت‌گذاری دستوری در صدد برآیید مشکل را مدیریت کنید و زیان را به خودروسازان تحمیل کنید .

او گفت: اصلا این تعداد مشتری و این تعداد منقاضی برای خودرو در کشور وجود ندارد. کسی مشتری خودرو نیست. همه‌ی این‌ها مشتری رانت تفاوت قیمت خودرو در کارخانه با بازار هستند، در نتیجه ثبت‌نام می‌کنند تا خودرو بخرند و بعد بفروشند. تعداد بسیار کمی مصرف‌کننده‌ی واقعی هستند حالا دولت و مجلس به جای تمرکز بر حل بحران تورم و از بین بردن فاصله قیمت کارخانه تا بازار، در صدد است از میان بر برود و مشکل را جور دیگری حل کند، جوری که اصلا قابل حل نیست.

اگر ایران خودرو متعلق به خیامی‌ها بود…

نجفی منش به تجربه مصادره در ابتدای پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: من همواره این سئوال را مطرح می‌کنم که اگر ایران خودرو متعلق به مالکان اصلی‌اش یعنی خیامی‌ها بود، باز هم همین مشکلات وجود داشت؟ بی‌تردید پاسخ منفی است. این مشکلات به هیچ وجه اتفاق نمی‌افتاد. دولت باید پاسخگوی این بحران‌ها باشد، آنچه باید درس عبرت باشد، مدیریت دولت بر بنگاه‌هاست نه خود بنگاه که دخل و تصرفی در سرنوشتش ندارد .

او گفت: اداره سیاسی شرکت‌ها یعنی دولت خودش مدیری را تعیین می‌کند که به فردای خودش اطمینان و اعتماد ندارد و با هر حرف و حرکتی شاید برکنار شود، چنین کسی با این ساختار مدیریتی چرا باید نگران سرنوشت بنگاه باشد؟

ترکیه را ببینید و درس بگیرید

او با تجربه ترکیه در تولید خودرو اشاره کرد و گفت: من از همه سیاستگذاران خواهش می کنم تجربه اخیر ترکیه را در نظر بگیریند. اردوغان در سفر اخیرش به کشورهای عربی به آنها خودروی ترکیه را هدیه داد. بروید ببینید این خودرو را چه کسی تولید کرد؟ دولت یا بخش خصوصی؟ ببینید دولت چقدر در تعیین قیمت و … دخالت دارد؟ دولت‌ها ضرورت دارد که زمینه را برای تسهیل فعالیت اقتصادی مهیا کنند و وقتی چنین اتفاقی رخ بدهد،در سایه تنظیم مقررات تجاری محدوده حمایت را تعیین می‌کنند اما متاسفانه دولت در اینجا به جای آنکه تسهیل تولید را دردستور کار قرار دهد،می‌خواهد خودش جای تولیدکننده بنشیند.

۲۲۳۲۲۳

حتما بخوانید : خبر مهم رییس سازمان برنامه برای کارمندان و بازنشستگان/ حقوق‌ها در نیمه دوم سال دوباره افزایش می‌یابد؟

برگزیده های ایران

برچسب ها
افزایش قیمت خودرو ایران خودرو بازار خودرو خودروسازان قیمت روز خودرو واردات خودرو
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • قیمت ساندویچ‌ ترمز برید/ غذای کارگری با رشد ۲۰۰۰ درصدی، تبدیل به خوراکی لوکس شد!
    قیمت ساندویچ‌ ترمز برید/ غذای کارگری با رشد ۲۰۰۰ درصدی، تبدیل به خوراکی لوکس شد! 10 ساعت پیش
  • سرانه مصرف لبنیات نسبت به ۱۵سال قبل تقریبا به یک سوم رسیده/ سوپرمارکت ها مواد لبنی را بذلیل نخریدن مردم به کارخانه برمی گردانند
    سرانه مصرف لبنیات نسبت به ۱۵سال قبل تقریبا به یک سوم رسیده/ سوپرمارکت ها مواد لبنی را بذلیل نخریدن مردم به کارخانه برمی گردانند 10 ساعت پیش
  • بانکهای خصوصی، دستورات بانک مرکزی را توی سطل آشغال می اندازند
    بانکهای خصوصی، دستورات بانک مرکزی را توی سطل آشغال می اندازند 10 ساعت پیش
  • شوک دقیقه ۹۰ به یارانه‌بگیران/ کالابرگ الکترونیکی برای این افراد واریز نشد
    شوک دقیقه ۹۰ به یارانه‌بگیران/ کالابرگ الکترونیکی برای این افراد واریز نشد 10 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15420
  • اخبار ورزشی 20695
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8183
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5598
  • تبلیغات 51
  • تهران 744
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 716
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 378
  • سلامت 3518
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19429
  • قزوین 770
  • قم 845
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1117
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • راه‌های جلوگیری از گیر کردن قرص در گلو  
    راه‌های جلوگیری از گیر کردن قرص در گلو   13 ساعت پیش
  • داروهای ضد سرطانی ایرانی چگونه سر از داروخانه‌های عراق درآورد؟
    داروهای ضد سرطانی ایرانی چگونه سر از داروخانه‌های عراق درآورد؟ 13 ساعت پیش
  • ماست شش‌بار در سال گران می‌شود اما تعرفه پزشک یک‌بار
    ماست شش‌بار در سال گران می‌شود اما تعرفه پزشک یک‌بار 13 ساعت پیش
  • ثبت نخستین مورد مرگ ناشی از آنفلوانزای H3N2 در این استان
    ثبت نخستین مورد مرگ ناشی از آنفلوانزای H3N2 در این استان 13 ساعت پیش
  • مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟
    مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟ 13 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025