Categories: قزوین

نرخ تورم در قزوین روند کاهشی دارد

نرخ تورم در قزوین روند کاهشی دارد

به گزارش خبرگزاری برگزیده از قزوین؛ علی رحمانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری قزوین در نشست تبیین دستاوردهای اقتصادی دولت که با حضور مدیران کل دفاتر زیر مجموعه این معاونت و اصحاب رسانه استان برگزار شد، ضمن تشریح اقدامات و عملکرد دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد، تصریح کرد: استان قزوین از نظر اقتصادی در سه حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات عملکرد قابل توجهی دارد.

وی بیان کرد: استان قزوین در صنایع مختلف نقش حیاتی دارد، در حوزه مواد شوینده مایع در کشور ما رتبه اول تولید را داریم و در حال حاضر بیش از ۶۰درصد شوینده کشور در استان قزوین تولید می‌شود؛ در واقع زنجیره تولید شوینده در استان کامل است و مرکز تخصصی تحقیقات شوینده ها در استان در حال راه‌اندازی است.

علی رحمانی در ادامه با اشاره به حوزه اشتغال و سرمایه گذاری، یادآور شد: در سال جاری ۱۲۸ واحد تولیدی راکد با اشتغال ۳هزار و ۵۹۳ واحد به چرخه تولید بازگشتند و ۷۳واحد از تملک بانک‌ها خارج شدند.

وی خاطرنشان کرد: در ثبت میزان تعهد اشتغال استان قزوین رتبه اول کشور را کسب کرده است، بر همین اساس نرخ بیکاری استان در پاییز ۱۴٠۲، ۶.۲ است این در حالی است که این میزان در سال‌ ۱۳۹٠، ۱۲.۵ بوده است؛ در واقع می توان گفت با این روند در آینده با مشکل نیروی انسانی روبه‌رو خواهیم شد همانطور که هم اکنون در برخی از شهرستان‌ها به نیروی کار ساده و ماهر نیازمندیم اما تقاضایی وجود ندارد.

رحمانی تصریح کرد: ۹۴۱واحد تولیدی استان در سه بخش صنعت، کشاوری و خدمات پیشرفت فیزیکی بالای ۲٠درصد دارند، پیش‌بینی می‌شود با ساخت این واحدها ۴۲هزار و ۸۵٠ شغل جدید ایجاد شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری قزوین با اشاره به افزایش بی سابقه بیمه‌شدگان اصلی تامین اجتماعی در استان قزوین بیان کرد: تعداد بیمه شدگان اصلی در شهریور ماه سال۱۴٠٠؛ ۲۴۳هزار و ۶۴۸نفر بود که این میزان در آبان ۱۴٠۲ با ۱۴درصد افزایش به ۲۲۷هزار و ۵۵۵نفر رسیده است که در نوع خودش بی سابقه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری قزوین با اشاره به سهولت دریافت تسهیلات در قزوین، افزود: تسهیلات مربوط به مصوبات سفر رییس جمهور ۸۰درصد پرداخت شده و ۲۰درصد هم در حال تشکیل پرونده و مرحله پرداخت قرار دارد.

وی افزود: در حوزه تسهیلات ازدواج نیز از ۶ ماهه دوم سال ۱۴٠٠ تا کنون ۴۱هزار و ۳۲۴ مورد تسهیلات به میزان ۵۲هزار و ۱۸۹ میلیارد ریال پرداخت شده است، همچنین در حوزه فرزندآوری از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۱۱هزار و ۳۸۶نفر این تسهیلات را دریافت کردند و بیش از ۹٠درصد از تسهیلات ازدواج و فرزندآوری پرداخت شده است.

رحمانی خاطرنشان کرد: نرخ تورم در استان قزوین روند کاهشی دارد و در حال حاضر در حوزه اقلام خوراکی و آشامیدنی نرخ تورم در استان پایین تر از نرخ تورم کشوری است؛ همچنین در حوزه کالا برگ الکترونیکی استان قزوین از نظر میزان تراکنش خرید بعد از استان‌های تهران و مشهد رتبه سوم کشوری را دارد.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات مهم صورت گرفته، بیان کرد: یکی از اقدامات مهم ایجاد ساختمان گمرک تخصصی نفتی در شهرک چرم‌سازی است، دریافت مجوز گمرک کار بسیار دشواری است اما توانستیم مراحل مجوز و ساخت را طی کنیم و این مرکز همزمان با دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری قزوین بیان کرد: در حوزه شرکت‌های دانش بنیان نیز شاهد رشد چشمگیر ۷۵ درصدی هستیم، همچنین ارتقای پارک علم و فناوری استان از رتبه ۱۲ به ۸ و تغییر سطح از ۳ به ۲ نشان از پیشرفت در این بخش دارد؛ در همین راستا نیز برج فناوری در دست پیگیری است.

۴۶

برگزیده های ایران

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

هشدار بارش شدید در ۹ استان کشور

هواشناسی نسبت به بارش شدید در ۹ استان کشور هشدار داد.

2 ساعت ago

مشاهده یک قلاده یوزپلنگ برای اولین‌بار در این شهرستان

طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، محیط‌بانان در ۲۸ اردیبهشت ماه، طی نظارت…

2 ساعت ago

تشدید فعالیت آتشفشان در این استان کشور/ عکس

گزارش‌های محلی حاکی از تشدید فعالیت آتشفشان تفتان در سیستان و بلوچستان است.

2 ساعت ago

حکم امیر تتلو صادر شد

وکیل مدافع امیرحسین مقصودلو( امیر تتلو) درباره صدور حکم موکل خود توضیحاتی را ارائه داده…

2 ساعت ago

دادستانی درباره مشکلات احتمالی امتحانات نهایی هشدار داده بود/ ماجرای لغو امتحانات در ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت

در روزهای گذشته، مشکلات سامانه آموزش و پرورش منجر به عدم دریافت کارت امتحانات نهایی…

2 ساعت ago

آیا هواشناسی در اطلاع‌رسانی بارش‌های سیل‌آسای مشهد تعلل کرد؟

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: هشدارهای هواشناسی…

2 ساعت ago