سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

بازی‌های پاراآسیایی جوانان| پاراوزنه‌برداری ۲۰ گرفت

بازی‌های پاراآسیایی جوانان| پاراوزنه‌برداری ۲۰ گرفت

14 ساعت پیش
رهقی: مقابل پرسپولیس از داوری ضرر کردیم/ داور چهارم صدای اتاق VAR را نمی‌شنید

رهقی: مقابل پرسپولیس از داوری ضرر کردیم/ داور چهارم صدای اتاق VAR را نمی‌شنید

14 ساعت پیش
بازی‌های پاراآسیایی جوانان| ۴۲ مدال دیگر برای کاروان فرزندان ایران

بازی‌های پاراآسیایی جوانان| ۴۲ مدال دیگر برای کاروان فرزندان ایران

14 ساعت پیش
لیگ برتر هندبال| استقلال بازی بزرگ هفته را برد، مس کرمان صدرنشین شد

لیگ برتر هندبال| استقلال بازی بزرگ هفته را برد، مس کرمان صدرنشین شد

14 ساعت پیش
بازی‌های پاراآسیایی جوانان| پایان روز دوم با ۴۹ مدال برای ایران/ نتایج ۲ رشته اعلام نشد

بازی‌های پاراآسیایی جوانان| پایان روز دوم با ۴۹ مدال برای ایران/ نتایج ۲ رشته اعلام نشد

14 ساعت پیش
پیروزی ناتینگهام فارست و بتیس در شب شکست رنجرز

پیروزی ناتینگهام فارست و بتیس در شب شکست رنجرز

14 ساعت پیش
برد قاطع رُم در سلتیک/ پیروزی لیون و استون‌ویلا

برد قاطع رُم در سلتیک/ پیروزی لیون و استون‌ویلا

14 ساعت پیش
حضور دوباره نادال در جده

حضور دوباره نادال در جده

14 ساعت پیش
لیگ NBA| ادامه شکست‌های کلیپرز/ پیروزی دنور در ساکرامنتو

لیگ NBA| ادامه شکست‌های کلیپرز/ پیروزی دنور در ساکرامنتو

14 ساعت پیش
اینترمیامی بند خرید دی‌پائول را فعال کرد

اینترمیامی بند خرید دی‌پائول را فعال کرد

14 ساعت پیش

Home » نقش زنان و نماد چادر در سینمای ایران از دهه ۶۰ به بعد تضعیف شد

نقش زنان و نماد چادر در سینمای ایران از دهه ۶۰ به بعد تضعیف شد

زمان انتشار: 25 آبان 1404 ساعت 16:43

دسته بندی: فرهنگ و هنر

شناسه خبر: 723944

زمان مطالعه: 13 دقیقه

نقش زنان و نماد چادر در سینمای ایران از دهه ۶۰ به بعد تضعیف شد

فرهنگی

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، در ابتدای این نشست که به میزبانی بهارک محمودی، معاون پژوهشی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، حسین یزدان‌شناس مدیرکل دفتر مطالعات و دانش سینمایی در سخنان کوتاهی با معرفی ظرفیت‌های پژوهشی سازمان سینمایی از استادان، دانشجویان و پژوهشگران دعوت کرد تا در رویدادهای این سازمان، به‌ویژه در هشتمین جایزه پژوهش سینمایی سال مشارکت فعال داشته باشند.

وی نقش پژوهش‌های دانشگاهی را در ارتقای سیاست‌گذاری سینما در کشور بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: لازم است تصمیمات و اقدامات ما پشتوانه پژوهشی داشته باشد تا هدف را گم نکنیم و اطمینان داشته باشیم در مسیر درستی حرکت می‌کنیم.

در ادامه اقبال خالدیان، پژوهشگر برتر هفتمین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال، به تشریح پژوهش خود با عنوان «نقش و جایگاه زن در چهار دهه سینمای ایران» پرداخت. وی توضیح داد این پژوهش در پی ارائه تصویری جامع از نقش و جایگاه زن در آیینه چهار دهه سینمای ایران است و برای استخراج اطلاعات و نشانگان مرتبط با زن در فیلم های منتخب از روش سنتز پژوهشی و تحلیل محتوای کیفی بهره گرفته و ۱۶ مقاله و ۴۰ فیلم را تحلیل کرده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که در دهه ۶۰، نقش زنان عمدتاً به مادران فداکار و همسران نجات‌بخش محدود می‌شد.

سینمای ایران , سبک زندگی , زنان و خانواده , عفاف و حجاب , مادر , فیلم , سازمان سینمایی , پژوهش ,

وی خاطرنشان کرد: ارزش‌های سنتی و وابستگی به مردان برجسته‌ترین ویژگی این دوره بود. در دهه ۷۰ با تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه، زنان به دنبال استقلال فردی و برابری بودند و در نتیجه نقش‌های متنوع‌تری به زنان اختصاص یافت و مبارزه برای حقوق زنان به موضوع اصلی بسیاری از فیلم‌ها تبدیل شد. در دهه ۸۰ با سیاست‌های اعلامی مبتنی بر بازگشت به ارزش‌های سنتی، نقش زنان به سمت مادرانگی و فداکاری سوق داده شد و زنان دوباره در خانه‌ها بیشتر به تصویر درمی‌آمدند ولی این بار اغلب آگاهانه و خودخواسته. در دهه ۹۰ با رشد گفتمان آسیب‌های اجتماعی و خشونت جنسی با نگاهی زنانه، نقش زنان در بسیاری از فیلم‌ها به سمت قربانیان ضعیف و گرفتار در خشونت مردانه سوق داده شد.

خالدیان ادامه داد: نقش و جایگاه زنان در قالب مادر در فیلم‌های دهه ۶۰ در هیبت زنان فداکار به تصویر درمی‌آمد؛ زنانی که در سخترین شرایط اجتماعی ناشی از فقر و شرایط جنگی چراغ منزل بودند. نقش مادری زن‌ها در دهه‌های بعدی کم‌رنگ شده و بیشتر به همسر تبدیل می‌شود. به تدریج مادر از نقش محوری خارج شده و چالش‌ها و آسیب‌های همسران و دختران در فیلم‌ها تبدیل به مسئله می‌شود. این نکته به این معنا نیست که در دهه‌های دیگر غیر از دهه ۶۰ نقش مادر حذف شده، بلکه با رشد طبقه متوسط، گویی مادران در همان طبقه سنتی ماندگار شده‌اند. عنصر دیگری که در کنار نقش مادر به تدریج از فیلم‌ها حذف شد، نماد چادر است. چادر نماد بارز فیلم‌های دهه ۶۰ است؛ اما با افزایش سطح تحصیلات، زنان باسواد و متعلق به طبقه متوسط در فیلم‌ها مانتو را جایگزین چادر مشکی کردند. زنان چادری به مانند مادران در نقش‌های سنتی و متعلق به طبقات ضعیف، در نقش قربانی تصویر شده‌اند. به دیگر بیان، هرجا زنی چادر به سر دارد یا متعلق به طبقات حاشیه‌ای است یا سطح تحصیلات پایینی دارد یا در نقش مادران بچه‌های جنگ ظاهر شده است. شخصیت زن چادری که به طبقه متوسط تعلق داشته باشد،.

خالدیان با بیان اینکه مقوله غالب دیگر در بازنمایی جایگاه زنان، دچار شدن آنها به آسیب‌های اجتماعی متعدد و پرتکرار است، بیان داشت: زنان دهه ۶۰ عمدتاً دچار آسیب‌هایی همچون فقر و اعتیاد هستند. زنان دهه ۷۰ با رشد درجات استقلال‌خواهی و با حضور در اجتماع، گرفتار مسائلی همچون خیانت و بحران‌های هویتی هستند. این مهم در زنان دهه ۸۰ نیز با ترکیبی از فقر و خیانت ادامه دارد. اما اوج بحران‌های زنان در دهه ۹۰ به تصویر کشیده شده که عمدتاً در نقش قربانی و غیرت مردانه به تصویر درآمده‌اند و سرنوشت محتوم بیشتر آنها مرگ، افسردگی و انزوا است.

در ادامه زهرا اردکانی به عنوان منتقد، یافته‌های پژوهشی ارائه‌شده را دارای انسجام ارزیابی و بیان کرد: نتیجه‌گیری این پژوهش با یافته‌هایی که من نیز در تحقیقات این سال‌های خود در حوزه زنان و سینما به آن رسیده‌ام، هم‌خوان است.

اردکانی ادامه داد: دسته‌بندی فیلم‌ها به چهار دهه و تحلیل دهه به دهه تحولات نقش زن، یکی از نقاط قوت مهم این پژوهش به شمار می‌رود و یکی از بهترین شیوه‌های تحلیل تصویر زن در سینما همین تحلیل دهه به دهه است. علاوه بر این، بخش مرور پیشینه خیلی خوب تنظیم شده بود. ابتکار جالب دیگر این پژوهش، مرور تاریخی تصویر زن در فیلم‌های پیش از انقلاب بود که نشان می‌دهد تصویر زنان در فیلم‌هایی که پیش از انقلاب ساخته شده‌اند نیز سیر تحولاتی داشته است. در کنار همه محاسن این کار، جای بعضی موارد در آن خالی بود، از جمله ارزیابی نسبت گفتمان‌های سیاسی حاکم بر جامعه و شیوه بازنمایی زنان در سینما؛ چون وقتی بخواهیم توضیح بدهیم چرا تصویر زن در فیلم‌ها در دهه‌های مختلف در حال تغییر است، اگر به گفتمان‌های سیاسی ارجاع ندهیم، توضیح‌مان کامل نخواهد بود. برای مثال، در بخشی از پژوهش، درباره دهه ۸۰ گفته می‌شود فیلم‌های ابتدای این دهه مثل «واکنش پنجم» هنوز همان خصلت مطالبه‌گری درباره وضعیت زنان را دارد ولی وقتی به نیمه دوم دهه ۸۰ و فیلم‌هایی مثل «مهمان مامان» می‌رسیم، این فیلم‌ها حامل پیام بازگشت زن به خانه است.

و ادامه داد: در این حالت اگر به موقعیت سیاسی جامعه ارجاع داده شود، برای مخاطب کاملاً ملموس می‌شود که چرا این اتفاق می‌افتد. در بخش مبانی نظری هم باید گفت جای نظریات دیگری خالی است و همین نظریاتی که مطرح شده در بخش تحلیل یافته‌های پژوهش به درستی به کار گرفته نشده است. استفاده از سنتزپژوهی ابتکار بسیار جالبی بوده ولی روش به کار گرفتن آن کمی مبهم بود؛ خواننده نمی‌تواند بفهمد توصیف‌ها و تحلیل‌هایی که شما درباره فیلم‌ها آورده‌اید چگونه از مقالات قبلی استخراج کرده‌اید. 

بهارک محمودی، میزبان نشست از گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، ضمن تشکر از ارائه صورت‌گرفته تأکید کرد: با وجود پژوهش‌های فراوان درباره بازنمایی زنان، پرداختن پژوهشگر به موضوع بازنمایی زن و تحلیل آن، نشان از دغدغه‌مندی و نگاه درونی وی نسبت به مسئله دارد.

وی افزود با توجه به حضور دانشجویان کارشناسی ارشد در این نشست، نکته مهم آشنایی این دانشجویان با شیوه‌های طرح مسأله بود و زوایای متفاوتی که می‌توان موضوعی را که خیلی‌ها روی آن کار کرده‌اند، مطرح کرد و مسأله دیگر اینکه وقتی پژوهش ما در جایگاه نقد قرار می‌گیرد از چه زاویه‌ای منتقدان به آن نگاه می‌کنند.

این نشست با طرح دیدگاه‌های تخصصی و تبادل نظر میان صاحب‌نظران سینما و ارتباطات و حاضران در نشست دنبال شد. برنامه‌ای که به‌عنوان یکی از اقدامات معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در مسیر هم‌افزایی سینما و دانشگاه‌های کشور طراحی و برگزار شد.

در این نشست، جمعی از استادان، دانشجویان و پژوهشگران حوزه سینما و ارتباطات حضور داشتند.

/

 
حتما بخوانید : پویش ملی ایثار «من می‌نویسم» زمینه‌ساز شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان شاهد
برچسب ها
اجتماعی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • آقای جانی دپ، چرا این فیلم حق اکران ندارد؟
    آقای جانی دپ، چرا این فیلم حق اکران ندارد؟ 10 ساعت پیش
  • کف و سقف فروش هفتگی سینما؛ «آقای زالو» ۱۱ میلیارد، «پسر دلفینی۲» ۳۰۰ هزار تومان/ بفروش‌ها: امین حیایی و هادی کاظمی/ کمدی‌ها پیشتاز فروش آذر
    کف و سقف فروش هفتگی سینما؛ «آقای زالو» ۱۱ میلیارد، «پسر دلفینی۲» ۳۰۰ هزار تومان/ بفروش‌ها: امین حیایی و هادی کاظمی/ کمدی‌ها پیشتاز فروش آذر 10 ساعت پیش
  • تلویزیون در روز مادر؛ از «حالا بزرگ شدیم» تا «من مادر هستم»
    تلویزیون در روز مادر؛ از «حالا بزرگ شدیم» تا «من مادر هستم» 10 ساعت پیش
  • هیئت‌مدیره جدید انجمن عکاسان سینما معرفی شدند
    هیئت‌مدیره جدید انجمن عکاسان سینما معرفی شدند 10 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15515
  • اخبار ورزشی 20792
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8290
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5716
  • تبلیغات 52
  • تهران 747
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 723
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 378
  • سلامت 3558
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19566
  • قزوین 770
  • قم 855
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1152
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • نوبت جرم‌گیری دندان‌ها را فراموش کردید؟ خطرات پنهان جدی‌تر از چیزی هستند که فکرش را می‌کنید
    نوبت جرم‌گیری دندان‌ها را فراموش کردید؟ خطرات پنهان جدی‌تر از چیزی هستند که فکرش را می‌کنید 11 ساعت پیش
  • مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟
    مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟ 11 ساعت پیش
  • سالادهای آماده؛ وعده‌ای سالم یا تله‌ای میکروبی؟/ شست‌وشوی مجدد سالادهای بسته‌بندی لازم است؟
    سالادهای آماده؛ وعده‌ای سالم یا تله‌ای میکروبی؟/ شست‌وشوی مجدد سالادهای بسته‌بندی لازم است؟ 12 ساعت پیش
  • چرا خرافات و طلسم و دعانویسی در جامعه اینقدر رواج یافته است؟ / عجیب اینکه روحانیون برجسته هم سکوت کردند
    چرا خرافات و طلسم و دعانویسی در جامعه اینقدر رواج یافته است؟ / عجیب اینکه روحانیون برجسته هم سکوت کردند 12 ساعت پیش
  • مردم‌داریِ افراطی ممنوع!
    مردم‌داریِ افراطی ممنوع! 12 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025