سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

اسپالتی: بازیکنان یوونتوس شبیه رهگذر بودند!/ فقط دنبال ناپولی می‌دویدیم

11 ساعت پیش

آیا تاندر رکورد تاریخی بیشترین برد فصل NBA را می‌شکند؟

11 ساعت پیش

روزنامه AS: ایران ۲ بازی خانگی در جام جهانی خواهد داشت!

11 ساعت پیش

کونته: انرژی و دقت تاکتیکی بالایی داشتیم/ فقط می‌توانم از بازیکنانم تشکر کنم

11 ساعت پیش

۱۰ امتیاز متوالی لبران جیمز در کوارتر چهارم

11 ساعت پیش

نیمار: آینده‌ام؟ اولویت من همیشه سانتوس است/ برای اولین بار پیش روانشناس رفتم

11 ساعت پیش

انتصاب سهراب آزاد به عنوان رئیس انجمن کراسفیت

11 ساعت پیش

آخرین وضعیت مصدومان پیکان در آستانه بازی برابر پرسپولیس

11 ساعت پیش

خانه‌نشینی ۲ ماهه در انتظار موراتا

11 ساعت پیش

غیبت ۳ بازیکن خیبر برابر استقلال خوزستان

11 ساعت پیش

Home » نمایش آثار کپی‌کاران/ صد هنرمند صد برداشت از لوور

نمایش آثار کپی‌کاران/ صد هنرمند صد برداشت از لوور

زمان انتشار: 8 تیر 1404 ساعت 16:49

دسته بندی: فرهنگ و هنر

شناسه خبر: 622355

زمان مطالعه: 8 دقیقه

نمایش آثار کپی‌کاران/  صد هنرمند صد برداشت از لوور

نمایش آثار کپی‌کاران/ صد هنرمند صد برداشت از لوور

زینب کاظم‌خواه: صد هنرمند معاصر، دعوتی مشابه دریافت کردند: «نسخه‌ای خیالی از یکی از آثار منتخب خود از مجموعه موزه لوور را تصور کنید.»
دستورالعمل‌ها مبهم و باز بودند، اما این دقیقاً هدف ماجرا بود. اگر هنرمندان این دعوت را می‌پذیرفتند، باید نسخه‌ی خیالی خود را به اثری واقعی بدل می‌کردند؛ الهام‌گرفته از یکی از ۳۵۰۰۰ شیء نمایش‌داده‌شده در لوور، از دوران باستان تا قرن نوزدهم.

همه ۱۰۰ هنرمند این چالش را پذیرفتند و هیچ‌یک اثر مشابه دیگری نیافرید. نتیجه نهایی شامل نقاشی، طراحی، صدا، مجسمه و ویدیوهایی از مشهورترین آثار لوور ـ و همچنین برخی آثار کمترشناخته‌شده ـ است. این آثار اکنون در قالب نمایشگاهی با عنوان «کپی‌کاران» در مرکز پمپیدو متز و با همکاری موزه لوور به نمایش درآمده‌اند. این نمایشگاه تا ۲ فوریه ۲۰۲۶ ادامه خواهد داشت.

چیارا پاریزی (مدیر مرکز پمپیدو متز) و دوناسیَن گرو (مسئول برنامه‌های معاصر در لوور) انتخاب هنرمندان را نقطه آغاز این نمایشگاه می‌دانند؛ هنرمندانی که هر یک می‌توانستند این دعوت آزادانه را به شیوه‌ی منحصربه‌فرد خود تفسیر کنند.

آن‌ها در بیانیه‌ای می‌گویند: «ما هنرمندانی را انتخاب کردیم که تحسینشان می‌کنیم؛ بی‌توجه به سبک، مدیوم، نسل یا دیدگاه. در واقع، نام نمایشگاه «کپی‌کاران» است بدون استفاده از واژه «کپی». این نمایشگاه، یک موضوع‌محور نیست؛ بلکه دعوتی است برای ابراز وجود فردی.»

هر اثر، تفسیری تازه از گذشته‌ی باشکوه

کپی‌برداری، بخشی از سنت دیرینه در تاریخ هنر است؛ به‌ویژه در موزه لوور، که از زمان تأسیس‌اش در سال ۱۷۹۳ دفتر رسمی کپی‌کاران داشته است. نشستن مقابل شاهکاری بزرگ، به معنای یادگیری سبک استادان، جذب تکنیک‌های کلاسیک و ساختن بنیانی برای خلق آثار نو بوده است.
اما با گذر زمان، سنت کپی‌کاری ــ و احترامی که برای سنت‌های گذشته قائل بود ــ کم‌رنگ شد. هنر مدرن بیشتر به گسست گرایش یافت تا به تداوم؛ به انتزاع به جای بازنمایی، و به بی‌قیدی به‌جای دقت در اجرا.

بااین‌حال، آیا هنر نوین واقعاً توانسته از نفوذ گذشته بگریزد؟ موضوعی که همچنان مورد بحث است. برخی از نوآورترین هنرمندان تاریخ بر اهمیت تقلید پیش از خلاقیت تأکید داشتند. پیکاسو زمانی گفته بود:«هنرمندان خوب، کپی می‌کنند؛ هنرمندان بزرگ، می‌دزدند.»

نمایش آثار کپی‌کاران/  صد هنرمند صد برداشت از لوور

چالش میان کپی و دزدی، به گفته برگزارکنندگان، امروز معنایی تازه یافته است. فناوری‌های نو، تصاویر و رسانه‌ها را با کمک الگوریتم‌ها و پایگاه‌های داده آثار گذشته تولید می‌کنند. از هنرمندان دعوت‌شده به «کپی‌کاران» خواسته شد تا این مرز میان اصالت و بازتولید را به شیوه‌ای انسانی و منحصربه‌فرد کاوش کنند. به گفته پاریزی در مصاحبه با آرت‌نیوزپیپر: «نتایج، شیطنت‌آمیز بودند!»

او اضافه می‌کند: «این آثار، از نظر تفسیر، ظرافت و وارونه‌سازی انتظارات شگفت‌انگیز بودند. نقاشی‌هایی که به مجسمه تبدیل شده بودند و بالعکس.»

برخی هنرمندان با کپی‌کاری راحت‌تر بودند. محمد بوروئیسا، عکاس فرانسوی متولد الجزایر، در بیانیه‌اش می‌گوید: «من همیشه کپی کرده‌ام. ورودم به هنر با کپی‌کردن بود. از کپی‌کردن کمیک‌هایی مثل «افسانه‌های استرنج» و ابرقهرمانان مارول شروع کردم. آن‌ها نخستین نقاشی‌هایم بودند.»

اما برای برخی دیگر، پاسخ به این دعوت چالش‌برانگیز بود. ژرژ آدئاگبو، هنرمند اهل بنین، از دولاکروا، نقاش رمانتیک فرانسوی قرن نوزدهم، الهام گرفت و اثری با عنوان «لوور ریمکس» ساخت؛ کلاژی از جواهرات، ماسک‌ها و تندیس‌های بومی در کنار نقاشی‌هایی از دولاکروا. او می‌گوید: «هر هنرمند مسیر خود را دارد. دولاکروا مسیر خودش را دارد و من، ژرژ آدئاگبو، مسیر خودم را. از آنجا که مسیر من مسیر دولاکروا نیست، نمی‌توانم مانند او کپی کنم.»

در نمایشگاه متز، این آثار در فضایی پویا و پیوسته به نمایش درآمده‌اند؛ هم‌راستا با روح آزاد معاصر مرکز پمپیدو و در کنار گنجینه‌ی پرشمار موزه لوور.

در سال ۱۹۰۵، پل سزان، که خود نیز زمانی در موزه لوور به کپی‌کردن پرداخته بود، در نامه‌ای نوشت: «لوور کتابی است که از آن خواندن می‌آموزیم. اما نباید تنها به فرمول‌های زیبای پیشینیان بسنده کنیم. باید به سراغ طبیعت زیبا برویم، ذهن‌مان را آزاد کنیم و خود را مطابق با روحیه شخصی‌مان بیان کنیم. زمان و تأمل، دیدگاه ما را دگرگون می‌کنند و در نهایت به درک می‌رسیم.»

برخی دیگر از آثار نمایشگاه عبارتند از: مادلین راجر ـ لاکان، در بازآفرینی اثر«حمام ترکی» اینگر، به‌جای زنان منفعل، مردان منفعل را قرار داده است و ژان‌ ـ فیلیپ دلهوم، نسخه‌ای وفادار از «پرتره مارکیز دلا سولانا» اثر گویا را ارائه کرده است.

منبع: مجله اسمیسونیان

۵۹۵۹

حتما بخوانید : محور محرم ۱۴۰۴؛ «مقاومت و پیروزی»/ اجرای طرح «هزار مشعل» در هیئات
برچسب ها
مجسمه موزه لوور نقاشی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • وقتی «ماهی بلژیکی» رازهایش را فاش می‌کند
    وقتی «ماهی بلژیکی» رازهایش را فاش می‌کند 6 ساعت پیش
  • «سینماحقیقت» انعکاس صداهای متفاوت است/ برگزاری ۲ بزرگداشت و ۲ نکوداشت
    «سینماحقیقت» انعکاس صداهای متفاوت است/ برگزاری ۲ بزرگداشت و ۲ نکوداشت 6 ساعت پیش
  • کدام مقاله‌ها به فینال جشنواره تئاتر کودک رسیدند؟
    کدام مقاله‌ها به فینال جشنواره تئاتر کودک رسیدند؟ 6 ساعت پیش
  • «ارس؛ رود خروشان»؛ روایت قصه‌های فراموش‌شده مرز ایران
    «ارس؛ رود خروشان»؛ روایت قصه‌های فراموش‌شده مرز ایران 6 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15420
  • اخبار ورزشی 20695
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8183
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5598
  • تبلیغات 51
  • تهران 744
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 716
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 378
  • سلامت 3518
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19429
  • قزوین 770
  • قم 845
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1117
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • راه‌های جلوگیری از گیر کردن قرص در گلو  
    راه‌های جلوگیری از گیر کردن قرص در گلو   8 ساعت پیش
  • داروهای ضد سرطانی ایرانی چگونه سر از داروخانه‌های عراق درآورد؟
    داروهای ضد سرطانی ایرانی چگونه سر از داروخانه‌های عراق درآورد؟ 8 ساعت پیش
  • ماست شش‌بار در سال گران می‌شود اما تعرفه پزشک یک‌بار
    ماست شش‌بار در سال گران می‌شود اما تعرفه پزشک یک‌بار 8 ساعت پیش
  • ثبت نخستین مورد مرگ ناشی از آنفلوانزای H3N2 در این استان
    ثبت نخستین مورد مرگ ناشی از آنفلوانزای H3N2 در این استان 8 ساعت پیش
  • مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟
    مردم وام‌های بانکی را صرف چه کارهایی می‌کنند؟ 8 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025