Categories: اخبار ورزشی

نکاتی که باید از دهکده ورزشکاران المپیک ۲۰۲۴ پاریس بدانید

نکاتی که باید از دهکده ورزشکاران المپیک ۲۰۲۴ پاریس بدانید

– اخبار ورزشی –

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری برگزیده های ایران، بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس از روز جمعه و با برگزاری مراسم افتتاحیه، به طور رسمی آغاز خواهد شد. این در حالی است که مسابقات ورزشی در برخی از رشته‌ها از چهارشنبه استارت خواهد خورد.

جوان‌ترین و مسن‌ترین والیبالیست‌های المپیک پاریس

 

دهکده ورزشکاران شرکت کننده در این بازی‌ها از پنج‌شنبه گذشته به روی آنها باز شد تا آنها نزدیک به ۳ هفته در آن اقامت داشته باشند. البته به فاصله نزدیک به دو هفته از المپیک، بازی‌های پارالمپیک آغاز می‌شود تا تعداد زیادی از ورزشکاران توان‌یاب حضور در این رویداد را تجربه کنند.

درخصوص دهکده ورزشکاران برخی نکات مهم وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می‌شود:

* برای اولین بار در تاریخ بازی‌های المپیک و پارالمپیک، یک مهدکودک به عنوان یک فضای خانوادگی تعبیه شده است. آنجا یک فضای راحت برای ورزشکارانی است که پدر و مادر هستند و می توانند فرزندان خود را ببیند و در کنارشان باشند.

* دهکده المپیک در یک فضای ۵۴ هکتاری و در سه منطقه و بخش ساخته شده است؛ منطقه سنت دنیس که بیشتر تاسیسات و ساختمان‌ها در آنها واقع شده، منطقه سنت اوئن و منطقه لیل سنت دنیس.

* تعداد ۶ فروشگاه غذاخوری برای تکمیل رستوران اصلی و رستوران لیل سنت دنیس به وجود آمده است. در یکی از فروشگاه‌ها با نام Grab&Go XXL یک تراس بزرگ با مساحب ۵۰۰ متر مربع در فضای باز ساخته شده است.

* ورزشکاران ۷ رشته می‌توانند تمرینات خود را در دهکده انجام بدهند که شامل بسکتبال، بسکتبال ۳ به ۳، بریکینگ، هندبال، شمشیربازی، وزنه‌برداری و کشتی می‌شود.

* اتاق‌های موجود در دهکده فقط دو نفره نیستند و حتی فضاهایی برای اقامت هشت نفره نیز وجود دارد. ضمن اینکه اتاق‌های دو نفره حداقل ۱۲ متر مربع مساحت دارند.

* دهکده ورزشکاران شامل ۱۲ خشکشویی است که در طبقه همکف برخی از ساختمان‌ها قرار دارند. در این خشکشویی‌ها ۶۰۰ ماشین لباسشویی قرار گرفته‌اند.

* تعداد ۲۰ آرایشگاه در دهکده توسط رافائل پریر آرایشگر مشهود فرانسوی راه‌اندازی شده‌اند  و در هر کدام از آنها نیز ۲۰ مدل مو ویژه ورزشکاران در یک کاتالوگ طراحی شده است.

* تعداد ۵۵ اتوبوس برای ورزشکاران به منظور حضور در محل تمرین و محل مسابقه‌شان قرار داده شده است. ضمن اینکه ناوگانی از وسایل نقلیه ۱۰۰ درصد برقی نیز وجود دارند که برای تسهیل رفت و آمد در دهکده هستند.

* ۸۰ درصد از مکان‌های مربوط به المپیک و پارالمپیک در فاصله ۱۰ کیلومتری تا دهکده ورزشکاران قرار دارند. این بدان معناست که اکثر ورزشکاران در فاصله کمتر از ۳۰ دقیقه تا محل رقابت‌شان ساکن هستند.

* تعداد ۱۰۰ دستگاه مربوط به بدنسازی در مرکز ویژه آمادگی جسمانی قرار گرفته است. این مرکز به صورت ۲۴ ساعته است و در آن ۳۵۰ وسیله ورزشی در مساحتی نزدیک به ۳ هزار متر مربع قرار دارد.

* در دهکده ورزشکاران نزدیک به ۲۰۰ محل نوشیدنی کوکا کولا نصب شده که این موضوع با هدف کاهش استفاده از پلاستیک یکبار مصرف است. همچنین رستوران نیز بدون بطری پلاستیکی خواهد بود.

* یک نیروگاه خورشیدی به مساحت ۴۰۰ متر مربع در دهکده نصب شده که متحرک و قابل جداسازی است. این نیروگاه ۷۸ کیلووات بر ثانیه، برق تولید می‌کند که مصرف برق ۹۴ آپارتمان را پوشش می‌دهد. همچنین نیروگاه‌های خورشیدی بر روی سقف اتوبوس‌های موجود در دهکده قرار گرفته‌اند.

* تعداد ۵۰۰ دستور پخت غذا برای ۲۰۰ آشپز حاضر در دهکده ایجاد شده است. یکی از اهداف این اقدام به نمایش گذاشتن غذای فرانسوی است. ۸۰ درصد محصولات تهیه غذا برای ورزشکاران از خودِ کشور فرانسه است و تولیدکنندگان آنها در چند کیلومتری دهکده قرار دارند. برای مثال سیب‌زمینی مورد نیاز از مزرعه‌ای در فاصله ۳۰ کیلومتری به دهکده می‌رسد.

* در دهکده ورزشکاران یک پلی‌کلینیک و درمانگاه به مساحت ۳۵۰۰ متر مربع ایجاد شده که می‌تواند در طول روز به ۷۰۰ نفر خدمات ارائه کند. همچنین مسئولان برگزاری بازی‌ها المپیک، داروخانه، اتاق نمونه گیری خون، اورژانس، فیزیوتراپی، بخش زنان، قلب و عروق و چشم پزشکی ایجاد کرده‌اند. ضمن اینکه ۱۸ حمام سرد به عنوان جایی برای بازیابی نیز فراهم شده است.

* فضایی به مساحت ۸۰۰ متر مربع برای سرگرمی ورزشکاران در دهکده بازی‌ها وجود دارد.

* یک مینی مارکت در دهکده قرار گرفته که ۱۵۰۰ کالا ارائه می‌دهد؛ از محصولات غذایی گرفته تا دسته گل. حتی در آن شمع و کیک برای جشن مدال و جشن تولد وجود دارد.

* مساحت ۶ هکتار در دهکده بازی‌ها به فضای سبز و پوشش گیاهی و تصفیه آب و … اختصاص یافته است.

* ۳۲۰۰ صندلی در رستوران اصلی دهکده بازی‌ها وجود دارد که می‌تواند روزانه ۴۰ هزار نفر را پوشش بدهد و آن مکان را به بزرگترین رستوران جهان تبدیل کند.

* دهکده ورزشکاران از سال ۲۰۲۴ و بعد از پایان بازی‌های المپیک و پارالمپیک به ۲۸۰۰ خانه جدید تبدیل می‌شود که از این تعداد ۲۰۰۰ خانه برای خانواده‌ها و ۸۰۰ خانه نیز برای دانشجویان خواهد بود. این ۲۵۰۰ خانه روی هم ظرفیت ۶ هزار نفر را دارا خواهد بود.

* نزدیک به ۹ هزار درخت و درختچه در دهکده کاشته شده است.

* تعداد ۱۴۵۰۰ نفر ورزشکار و مسئول در طول بازی‌های المپیک در دهکده زندگی خواهند کرد. این تعداد برای بازی‌های پارالمپیک به ۹ هزار نفر کاهش پیدا می‌کند.

* تعداد ۱۶ هزار تشک برای تجهیز تخت‌های موجود در دهکده در دسترس خواهد بود. این تشک‌ها پس از دور ریخته نمی‌شوند، بلکه تعداد از آنها به ارتش، مدارس و … اهدا می‌شوند. اساس این تخت‌ها مقوایی است و ابعاد آن نیز به صورت پیش فرض ۲ متر در ۹۰ سانتیمتر تعبیه شده که که طول آن می‌تواند افزایش نیز پیدا کند.

* ۳۴۵ هزار قطعه ملبمان مورد نیاز برای قرار گرفتن در ۲۸۰۰ آپارتمان دهکده است که برخی از آنها قابلیت استفاده مجدد و بازیافت را دارند.

/

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

1 هفته ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

1 هفته ago

تدارک ویژه رادیو برای سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)

شبکه‌های مختلف رادیویی در آستانه فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع) برنامه‌های…

1 هفته ago

سقوط ۲ پله‌ای تیم ملی فوتسال در رده‌بندی جدید فیفا

تیم‌های ملی فوتسال مردان و بانوان ایران در رده‌بندی جدید فیفا دچار تنزل رتبه شدند.

1 هفته ago

طرح مدیریت خدمات شهری و روستایی در مجلس کلید خورد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از کلید خوردن بررسی طرح جامع…

1 هفته ago

خلف‌وعده مسئولان ؛ ۱۳۰۰۰ معلول همچنان بی‌مستمری!

ماجرای قطع واریز مستمری ۱۳ هزار معلول همچنان ادامه دارد و علی‌رغم وعده‌های مکرر مسئولان…

1 هفته ago