حسین خضری مدیرعامل شرکت بهمن دیزل با اشاره به اینکه حمل و نقل یکی از مهمترین عوامل در بحث توسعه اقتصاد کشور محسوب میشود، درباره تولیدات این شرکت گفت: در شرکت بهمن دیزل انواع مختلفی از خودروها تولید میشود خودورها در ۳ بخش شامل کامیونهای سبک زیر ۸.۵ تن و کامیونهای متوسط (۶.۵ و۸.۵ تن) و کامیونهای سنگین بیش از ۱۹ تن طبقه بندی میشود.
وی افزود: در حال حاضر کامیونهایی در میانگین ۱۲ و ۱۹ تن و کامیون کشندهای که اصطلاحا ۴۴ تن هستند، برای حمل و نقل بین شهری تولید میشود و به عنوان یک از شرکتهای اصلی در حوزه خودروهای تجاری سهم قابل توجهی در این زمینه داریم به نحوی که ما در کامیون ها بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص دادهاند. خصری با اشاره به تولید کامیونهای کشنده در شرکت بهمن دیزل، اظهار داشت: در مجموع جز دو نفر شرکت اصلی کشور در حوزه خودروهای تجاری هستیم و گروه خودروسازی بهمن دیزل توانسته نگاه به داخل را به صورت قدرتمندانه ای پیگیری کند.
مدیرعامل شرکت بهمن دیزل همچنین ضمن تشریح برنامههای این شرکت در بخش توسعه فن آوری، گفت: با وجود اینکه در حوزهی خودروهای تجاری نیازها و تقاضای کشور بالا است اما بر اساس آمارهای سازمان راهداری ناوگان حمل و نقل کشور، ناوگان بسیار فرسودهای است تا آنجا که در ناوگان حمل بار کشور بیش از یکصد هزار دستگاه خودروی تجاری فرسوده موجود است.
وی افزود: عمده این خودروها تکنولوژی و فناوریهای قدیمی دارند که مشکلات متعدد و هزینههای زیادی را از نظر زیست محیطی و ایمنی ایجاد میکنند و بهرهوری کشور را در حوزه حمل و نقل کاهش میدهند.
خضری یادآور شد: چنین شرایطی نه تنها در تحویل به موقع بار ایجاد اختلال میکند، بلکه موجب آسیب به زیر ساخت های جاده ای کشور نیز میشود.
مدیرعامل بهمن دیزل خواستار نوسازی هرچه سریعتر ناوگان حمل و نقل کشور و اضافه کرد: با توجه به اعمال استانداردهای جدید ۸۵ گانه موضوع فناوری در خودروهای تجاری حل شده است. در حال حاضر کل محصولات بهمن دیزل با استاندارد یورو ۵ که از استانداردهای به روز تولید میشود و امکان دریافت استاندارد یورو ۶ نیز فراهم است.
وی کیفیت گازوئیل و سوخت داخلی در اتخاذ استانداردهای یور۶ موثر دانست و گفت: به خاطر محدودیتی که در خصوص تامین گازوییل با کیفیت با آن رو به رو هستیم، ناچاریم تا از فناوری کمی قدیمیتر استفاده کنیم.
مدیرعامل بهمن دیزل اعمال تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان را یکی از مهمترین از دلایل حرکت کند صنعت کشور به سمت فناوری های جدید دانست و اظهار داشت: در این شرایط دسترسی به تکنولوژی و حتی کالای عادی به سختی صورت میگیرد و مجبوریم بر اساس کالاها و بازارهایی که خرید از آنها برای ما مقدور است عمل کنیم.
وی بازار چین را یکی از بازارهای تامین کالای خودرو سازان کشور معرفی کرد و گفت: باید این واقعیت را بپذیریم که رشد صنعت خودروسازی کشور چین هم ظرف ۱۰ سال گذشته روی داده و در این کشور هم حداقل ۹۶ تا ۹۸ درصد حمل و نقل با خودروهای چینی انجام میشود. این به آن معناست که اقتصاد دوم جهان نیز کار حمل و نقل و یکی از بخشهای مهم زیر اقتصاد خود را با خودروهای چینی انجام میدهد.
خضری با اشاره به استانداردها و الزاماتی موجود در بخش خودروهای صادراتی کشور، خاطر نشان کرد: خودروهای داخلی تولید ایران سطح کیفی بالاتری نسبت به خودروهای چینی دارند و با اعمال استانداردهای جدید، تامینکنندههای ایرانی از جمله بهمن دیزل پیشرفت بسیار خوبی در توسعه کیفیت محصولات خود دارند به گونهای که ما در این شرکت محصولاتی را عرضه می کنیم که فناوری آنها به فن آوری های روز بسیار نزدیک است.
مدیرعامل بهمن دیزل در ادامه با انتقاد از تناقضات موجود در سیاست گذاری و قانون گذاریهای صنعت خودرو کشور، گفت: ظرفیت تولید کشور بیش از صد هزار دستگاه در سال است و ما در تولید مشکلی نداریم. نگاهی به تولیدات سال گذشته نشان میدهد که تنها حدود سی و پنج هزار دستگاه تولید شده است و این به آن معناست که ۶۵ هزار دستگاه ظرفیت خالی داریم اما در زمینه تامین ارز مشکل داریم و ارز لازم به تولید کننده اختصاص داده نمیشود.
وی با طرح این سوال که چرا ارز واردات کامیونها و خودروهای دست دوم به بخش تولید اختصاص داده نمی شود، اظهار داشت: این یک سیاست متناقض است. زمانی دولت و حاکمیت به جهت تنظیم بازار، بحث واردات را مطرح می کنند باید این سوال طرح شود که آیا برای تنظیم بازار و افزایش تیراژ از ظرفیت داخلی به شکل کاملی استفاده شده است.
خضری با یادآوری اینکه طی ۵ ماه گذشته تولید خودروهای تجاری ۶۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، گفت: تولید خودروهای تجاری در توسعه و رشد زیرساخت اقتصادی دولت نقش مستقیم دارد و چالش اصلی تولید کننده تامین و ثبات نرخ ارز است.
وی با اشاره به توسعه مجموعه، سایتها، کارکنان و ظرفیت شرکت بهمن دیزل تاکید کرد: باید از این ظرفیت موجود استفاده شود.
شرایط صادرات چیست
مدیرعامل بهمن دیزل داشتن مزیت رقابتی را در صادرات خودروهای تجاری را از اصول مهم صادرات این خودروها عنوان کرد و گفت: این مزیت رقابتی است که ایجاد ارزش افزوده میکند و صادقانه باید بگویم که سیاستهای اعمال شده بر صنعت خودرو با این نقطه فاصله زیادی دارد.
خضری با تاکید بر اصل رقابت خاطر نشان کرد: مخالف واردات نیستیم اما رقابت باید با قوانین و دور نما تعریف و هدف غایی داشته باشه تا تولید کننده داخلی نیز قدرت صادراتی و مزیت رقابتی جدی پیدا کند.
وی با اظهار تاسف از اینکه چنین نقشه راهی در حال حاضر وجود ندارد، گفت: سیاستهای کنونی صنعتگر داخلی را به سمت واردات هدایت میکند و نگاه سیاستگذاران کشور نگاه تولیدی نیست.
مشکلات موجود برای تامین مالی
مدیرعامل بهمن دیزل با بیان اینکه یکی از مشکلات پایهای صنعت خودروهای تجاری و نوسازی این خودروها تامین مالی است، اظهار داشت: نوسازی خودرو برای کسی که در حال حاضر خودروی زیر یک میلیارد تومان دارد و قرار است خودروی تولیدی جدید با حداقل ۵ میلیارد تومان را خریداری کند بسیار مشکل است. این مسئله تنها مختص به کشور ما نیز نیست بلکه در بسیاری دیگر از کشورها همین مشکل وجود دارد و این مشکل با استفاده از سیستم بانکی و تامین منابع مالی مرتفع میشود.
وی شرکتی نبودن مالکیت این خودروها را یکی از مشکلات این بخش عنوان کرد و افزود: باید برای نوسازی ناوگان منابع و تسهیلات بانکی ارزان قیمت در اختیار این بخش داده شود.
خضری با مقایسه این تامین منابع و خسارتهای ناشی تردد خودروهای فرسوده، گفت: سیستم بانکی، وزارت صنایع، سازمان راهداری و سازمان محیط زیست باید این خسارات و تسهیلات را مقایسه کنند و در مقابل هزینهها و خسارتهایی که در گزارشات و نمودارها ارائه میشود، منابع را به اصلاح و نوسازی ناوگان اختصاص دهند.
وی بار دیگر با انتقاد از قوانین تعرفهای کشور افزود: با این شرایط سرمایه گذاری توجیه اقتصادی ندارد و تولید کننده به سمت واردات سوق داده میشود. باید در نظر داشته باشیم که زمانی اقتصاد قوی ایجاد میشود که کشور بنگاههای قوی اقتصادی داشته باشد و شرکتها بر اساس توجیهات و منافع اقتصادی درست به جا و پایدار و دارز مدت حرکت کنند.
بهمن دیزل در تولید کامیون مقام اول را دارد
مدیرعامل بهمن دیزل در ادامه در خصوص سهم بازار داخلی در تولیدات این شرکت گفت: مینی بوسهای تولیدی این شرکت ۴۰ تا ۵۰ درصد سهم بازار داخلی را به خود اختصاص دادهاند و هدف گذاری بهمن دیزل برای کامیونتها و کامیونهای ۳۰ تا ۳۵ درصد است. کل بخش بدنه در محصولات بهمن دیزل در داخل تولید جوش کاری رنگ میشود و نگاه بهمن دیزل نگاهی دراز مدت است.
وی ادامه داد: شرکت بهمن دیزل در حوزه خودروهای تجاری کشور جزء دو شرکت برتر است که در حوزه کامیون مقام اول بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده و بنا دارد تا در حوزه تولید خودروهای سنگین نیز مقام اول را کسب و سهم بازار را توسعه دهد.
خضری تاکید کرد: نگاه سهام داران شرکت بهمن دیزل نگاه توسعهای با توسعهی پایدار و ایجاد زیر ساختارهای موثر است.