Categories: اجتماعی

نگهداری موقت از کودکان اتباع میسر شد

نگهداری موقت از کودکان اتباع میسر شد

به گزارش برگزیده ،سعید بابایی گفت: کار سپردن موقت فرزندان اتباع در استان‌هایی که مرکز حضور تجمعی اتباع هستند، شروع شده است. احتمالا اولین کودک اتباع در استان کرمان در همین روزها وارد خانواده میزبان خواهد شد، چون کارهای آن در حال انجام شدن است

ایرنا در خبری نوشت:وی تصریح کرد: در قانون فرزندخواندگی یک نقطه مغفول داریم و آن فرزندخواندگی کودکان اتباع است؛ اما این مساله در طرح خانواده میزبان دیده شده است. در اجرای این طرح کودک اتباع می‌تواند هم به خانواده میزبان ایرانی و هم خانواده میزبان اتباع هم‌ملیت خود برود.

بابایی خاطرنشان کرد: در واقع خانواده‌های کشورهای همسایه که به عنوان اتباع مجوزدار رسمی ثبت شده داخل کشور هستند، می‌توانند کودکان اتباع را به عنوان خانواده میزبان پذیرش کنند.

طرح خانواده میزبان، تکمیل کننده سایر طرح های خانواده محوری است که در سال‌های گذشته در کشور اجرا شده است و به دنبال اصلاح آیین نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر (مصوب ۱۳۹۲) به تصویب رسید و پس از ابلاغ شیوه نامه اجرایی توسط وزیر دادگستری در مهرماه سال ۱۴۰۲ به سازمان بهزیستی ابلاغ شد.

بر اساس این گزارش، در فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی تا ۲۰۰ سال پیش هیچ کودک فاقد سرپرستی در مرکز شبانه روزی نگهداری نمی شد و جای این کودکان در خانواده خویشاوندان بود که به مرور با گسترش شهرنشینی و ورود الگوی غربی، مراکزی با نام دارالایتام که سپس به یتیم‌خانه و پرورشگاه تغییر نام یافت در کشور راه اندازی شد و گسترش یافت.

اجرای طرح خانواده میزبان مکملی برای بازپیوند کودکان به خانواده، ورود کودکان به خانواده جایگزین خویشاوندان و همچنین فرزندخواندگی است و یک مرحله دیگر از ورود کودک به مراکز نگهداری شبانه روزی جلوگیری می‌کند.

با توجه به حساسیت طرح و لزوم یافتن خانواده های شایسته و آموزش دیده برای طرح، مراحل اجرایی به مرور در پنج ماه گذشته اجرایی و فراخوان این طرح در استان‌ها اعلام شد.

در پایان سال ۱گذشته ۴۶ کودک در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، تهران، مرکزی و همدان وارد خانواده میزبان شده و تحت مراقبت خانواده ها و نظارت سازمان قرار گرفتند.

این طرح جایگزین طرح فرزندخواندگی نیست و شیوه جدیدی از فرزندپذیری برای بهره مندی کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر از نعمت خانواده است.

بنا بر این گزارش، خانواده های متقاضی می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه ملی فرزندپذیری به آدرس http://adoption.behzisti.net بخش «خانواده میزبان» مراجعه کنند.

۲۳۳۲۱۷

برگزیده های ایران

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

عکسی از نعیمه نظام‌دوست در کنسرت بهنام بانی

عکسی از نعیمه نظام‌دوست در کنسرت بهنام بانی را می بینید.

6 دقیقه ago

سیر تا پیاز زندگی فریدون فرخزاد از زبان خودش/ عشق فروغ همیشه با درد و اندوه آلوده بود

وقتی بچه‌ام از من دور شد، زنم از من دور شد، خانه‌ام تنها شد و…

6 دقیقه ago

اقدام عجیب برای فروش بلیت کنسرت نمایشی که کارگردان ندارد / نوید محمدزاده، بهرام افشاری و بهرام رادان هم هستند

تماشاگر، مهم‌ترین سرمایه یک اثر هنری است. بارها در این باره داد سخن داده‌ایم اما…

7 دقیقه ago

پژمان بازغی با این عکس تولد نفس را تبریک گفت

پژمان بازغی به مناسبت تولد دخترش نفس این عکس را منتشر کرد.

8 دقیقه ago

دبیران سه جشنواره‌ بین المللی تئاتر معرفی شدند

با حکم حمید نیلی مدیر کل هنرهای نمایشی، دبیران سه جشنواره بین المللی تئاتر فجر،…

8 دقیقه ago

۱۲ سریال‌ انیمیشنی دیزنی که باید تماشا کنید

با راه‌اندازی سرویس استریم اختصاصی «دیزنی پلاس» در سال ۲۰۱۹، دیزنی استراتژی سریال‌سازی – بخوانید…

8 دقیقه ago