Categories: اجتماعی

واردات “اتوبوس فرسوده” دردی از آلودگی هوای تهران دوا نمی‌کند

واردات “اتوبوس فرسوده” دردی از آلودگی هوای تهران دوا نمی‌کند

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، آلودگی هوا را می‌توان عمده‌ترین معضل محیط زیستی شهر تهران دانست که تهدیدی اصلی سلامت شهروندان است و بنا بر اعلام وزارت بهداشت کشور تنها در سال گذشته در شهر تهران، ۶۴۰۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا ثبت شده است.

منشأ اصلی آلودگی هوا در شهر تهران مربوط به منابع متحرک ازجمله اتوبوس، کامیون، موتورسیکلت و خودروهای شخصی است. در این میان سهم اتوبوس‌های فرسوده خطوط اتوبوسرانی بسیار زیاد است و اتوبوس‌های دیزلی درون‌شهری سهم بیش از ۵۰ درصدی در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون دارند.

نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی؛ “شاه کلید” کاهش آلودگی هوای تهران

بسیاری از کارشناسان معتقدند که توسعه حمل و نقل عمومی راهکار نجات پایتخت از روزهای آلوده است و به همین جهت شهرداری تهران قصد تجهیز ناوگان اتوبوسرانی پایتخت را دارد اما این تصمیم شهرداری با مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست روبه‌رو شده است.

در رابطه با این موضوع، داریوش گل‌علیزاده؛ مدیرکل مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به برگزیده های ایران گفت: شهرداری تهران اعلام کرده که قرار است هزار دستگاه اتوبوس دست دوم را وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران کند؛ ما با اصل کار مخالف نیستیم اما  خودروهایی که وارد می‌شوند نباید از رده خارج باشند.

وی ادامه داد: قرار است ۶۵۰ اتوبوس با استاندارد یورو ۵ با عمر سه سال و ۳۵۰ دستگاه هم با استاندارد یورو۴ و عمر بالای ۱۵ سال باشند که سازمان محیط زیست با اتوبوس‌های یورو ۵ مشکلی ندارد اما با اتوبوس‌های یورو ۴ با سن بالای ۱۰ سال مخالفت داریم؛ در حالی که تولید خودروهایی با استاندارد یورو ۴ از سال ۲۰۰۸ در اروپا متوقف شده اما می‌خواهند خودروهایی با استاندارد یورو ۴ و سن بالای ۱۵ سال وارد کنند درحالی که فیلتر جاذب دوده هم به صورت کارخانه‌ای روی آنها نصب نشده است.

مدیرکل مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: قرار است شهرداری و شورای شهر این اتوبوس‌ها را وارد و بدنه آنها را نوسازی کنند؛ در حالی که مشکل آلودگی هوا در تهران به بدنه اتوبوس مربوط نیست بلکه در کارکرد موتور آنهاست؛ لذا نوسازی آنها دردی از آلودگی هوا در تهران دوا نمی‌کند. اتوبوس یک وسیله حمل و نقل پر پیمایش است و قطعاً اتوبوسی که ۱۵ سال کار کرده فرسوده شده است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یک سال پیش با وزارت کشور، شورای شهر و شهرداری تهران مکاتبه کرده و گفتیم که خودروهای وارداتی باید حداقل یورو ۵ باشند و حتی اگر ۵ سال ساخت هم نباشند باز مشکلی نداریم اما باید حتماً یورو ۵ باشند و اگر قرار است فیلتر دوده داشته باشند، این قطعه باید کارخانه‌ای باشد نه اینکه به صورت دستی روی آنها نصب شود و در صورت برداشتن هم هیچ اختلالی در روند کارکرد خودرو ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه ما در کشور سن فرسودگی اتوبوس‌ها را ۱۰ سال اعلام کردیم چون جزو خودروهای پرپیمایشی هستند که زود فرسوده می‌شوند، گفت: شهرداری می خواهد این خودروهای از رده خارج را وارد و بیش از ۸ میلیارد تومان هم برای نصب فیلتر جاذب دوده روی آنها هزینه کند. این کار مشکلی از آلودگی هوای تهران حل نمی‌کند.

گل‌علیزاده با بیان اینکه باید به سمت اتوبوس‌های برقی برویم، تصریح کرد: نیاز تهران ۹۰۰۰ اتوبوس است و درحال حاضر حدود ۷ هزار دستگاه کمبود داریم اما این دلیل نمی‌شود که اتوبوس‌های فرسوده و از رده خارج وارد کنیم. قطعاً عوارض و خساراتی که این اتوبوس‌ها بر سلامت مردم وارد می‌کنند بسیار بیشتر از هزینه اولیه تأمین آنها خواهد بود. ما باید به سمت حمل و نقل عمومی پاک مانند مترو برویم.

/

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

راهنمای حرفه‌ای برای رزرو بلیط در فصل‌های شلوغ سفر

سفر می‌تواند تاثیرات مثبتی بر کاهش استرس و فشارهای روانی داشته باشد، روابط اجتماعی را…

2 ماه ago

بهترین زمان برای سفر به شهرهای جنوبی کشور!

جنوب ایران، با زیبایی‌های منحصربه‌فردش، همیشه یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در میان علاقه‌مندان به…

2 ماه ago

چرا گیربکس چینی؟ بررسی مزایا و معایب نسبت به برندهای دیگر

گیربکس‌های چینی به دلیل قیمت پایین، دسترسی آسان و تنوع بالا مورد توجه قرار گرفته‌اند…

3 ماه ago

لیستی از هتل های محبوب سنگاپور از نگاه بوکینگ

شاید برای شما جالب باشد که بدانید سنگاپور جزو کشور هایی می‌ باشد که با…

3 ماه ago

فرق میسلار واتر و تونر

پاک نکردن آرایش، میتونه آسب های متعددی به پوستت بزنه، اولین و مهم ترین آسیب…

4 ماه ago

نیکزاد: تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور مطالبه متخصصان بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرگذاری ۶۰ درصد معدل در کنکور، درخواست و مطالبه…

4 ماه ago