به گزارش برگزیده های ایران از شهرستان بابلسر، پروفسور محمد مهدی زاهدی در نخستین همایش ملی گرامیداشت دهه ریاضیات که به میزبانی دانشگاه مازندران برگزار شد، اظهار کرد: براساس گفتههای بزرگان علم و دانش ریاضی مادر علوم است؛ به این معنا که پایه و اساس علوم دیگر بهصورت مستقیم و غیرمستقیم با علوم ریاضی در ارتباط است.
وی با اشاره به اینکه واقعیتهای دنیای امروز نیازمند نگاه جدید به ریاضی است، تصریح کرد: با توجه به گسترش فناوری نور طی ۱۰ سال آینده، فضای جدیدی بهویژه برای نسل آینده ایجاد میشود، بنابراین باید از هم اکنون نوعی آمادگی در این نسل دیده شود تا در آینده و آن فضا بتوانند بهراحتی کار کنند.
زاهدی با اشاره به اینکه ریاضیات باعث شد تا فناوریهای نوظهور و بروز پیدا کنند، گفت: توسعه فناوریهای دیجیتال و هوش مصنوعی، محاسبات ابری، کلان دادهها و سایر در دنیای آینده براساس آنها ایجاد میشود که پایه همه آنها ریاضیات است.رئیس انجمن سیستمهای فازی ایران خاطرنشان کرد: دنیای آینده، دنیای پلتفرمها در همه حوزههای مدیریت، بهداشت و درمان و اقتصاد است و یقینا بیش از ۷۰ درصد مشاغل متاثر از فناوری نو هستند و متحول خواهد شد.
وی با بیان اینکه باید ارتباط ترکیباتی بین علوم ریاضی و انسانی را بدانیم که در کشور کمتر به آن توجه شده، افزود: بهعنوان نمونه درحوزه صنایع حتی مدیران معمولی از مهندسان گذاشته شدند؛ در حالی که علوم انسانی باید حضور داشته باشد بنابراین ترکیب علوم انسانی و ریاضی در مدیریت آینده جهان در بهره گیری از علم و فناوری یک امر اجنتابناپذیر است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه رشتههای مهندسی به عنوان ابزارهای پیادهسازی برگرفته از علوم پایه بهویژه ریاضی و انسانی هستند، یادآورشد: دهه آینده بی شک یک دهه ترکیباتی بین انسان و ماشین است که رباتها و ماشینها جایگزین انسان خواهند شد.
*نگاهها در حوزه ریاضی متحول شود
وی با اشاره به اینکه نگاهها در حوزه ریاضی همچنان باید متحول شود، بیان کرد: آیا لازم است ریاضیات محض در کشور به این صورت و بدون اینکه اثربخشی آن را در سایر حوزهها بدانیم کار شود؟
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اعلام اینکه دانشکدههای ریاضی باید متحول شوند و رشتههای جدیدی که میتواند تاثیرگذار و هماهنگ با جریان جدید علمی و فناوری و نوآوری باشد، صورت گیرد، ادامه داد: بدین صورت باید به سمت رشتههای میان رشتهای در رشته ریاضی مانند ریاضیات مالی ،مهندسی ریاضی ، ریاضیات در پزشکی ، اقتصاد ریاضی و سایر حرکت کرد.
*ضرورت حرکت در مرزهای دانش
زاهدی با بیان اینکه باید در مرزهای دانش حرکت کرد، افزود: باید حتما بخشی از دانشکدهها و گروههای ریاضی به ریاضی محض اختصاص داده شود؛ اما نه به این صورتی که الان بسیار زیاد است و باعث شده تا افراد بیانگیزه شده و شاهد افزایش بیکاری هستیم بلکه باید تغییر جهتی صورت گیرد.
وی با تاکید بر اینکه با این رویکرد هم سیاستهای کلان کشور و هم دانشگاه و بهویژه اعضای هیات علمی که نقش بیبدیلی دارند و باید پای کار بیایند، گفت: همچنین از تغییر رویکرد و جنبههای کاربردی علمی که موضوع مهارتی و نیازهای آتی است باید استقبال کنند.
انتهای پیام/۸۶۰۳۴/غ