Categories: اجتماعی

واکنش آموزش‌ و پرورش به مشکلات نابینایان در امتحانات نهایی

واکنش آموزش‌ و پرورش به مشکلات نابینایان در امتحانات نهایی

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، امسال برای نخستین بار دانش‌آموزان در سه‌پایه تحصیلی دوره متوسطه دوم باید در امتحانات نهایی شرکت کنند و نمرات کسب‌شده آنها در کنکور تأثیرگذار خواهد بود.

با توجه به سهم بالای امتحانات نهایی امسال در پذیرش دانشگاه‌ها (۵۰ درصد)، برگزاری امتحانات در بالاترین ضریب امنیت و کمترین مشکل، اهمیت بسزایی در تعیین سرنوشت دانش‌آموزان دارد.

خبرگزاری برگزیده های ایران در گزارش‌های مختلف، مسائل و مشکلات مطرح‌شده از سوی دانش‌آموزان در بحث برگزاری امتحانات نهایی را منعکس می‌کند تا به برطرف شدن این مشکلات و برگزاری بهتر امتحانات نهایی در سه سال دوره متوسطه دوم کمک کند.

بر همین اساس در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ در گزارشی به مشکلات دانش‌‌آموزان نابینا در حوزه‌های امتحانات نهایی پرداختیم.

محرومیت دانش‌آموزان نابینا از آزمون “بریل” در امتحانات نهایی

مهمترین محور مطرح شده در این گزارش، گلایه دانش‌آموزان نابینا از اختصاص منشی و عدم تبدیل سوالات امتحانات به خط بریل بود و نبود دسترسی به سوالات بریل، دشواری‌های زیادی را در درس‌هایی نظیر ریاضیات، ادبیات فارسی، عربی و انگلیسی برای این دانش‌آموزان به وجود آورده است.

به گفته دانش‌‌آموزان، اکنون حدود ۲۰ سال است که سازمان سنجش آموزش کشور برای ایجاد فرصت برابر در کنکور برای دانش‌آموزان نابینا، تمامی سوالات کنکور را به‌شکل بریل در اختیار داوطلبان نابینا می‌گذارد و همین موضوع هم نقش انکارناپذیری را در موفقیت‌های تحصیلی نابینایان ایجاد کرده است.

هم‌اکنون وزارت آموزش و پرورش در جوابیه‌ای توضیحاتی درباره این خبر ارائه کرده است، با این وجود همچنان درباره مشکل اصلی گزارش یعنی در دسترس نبودن سوالات با خط بریل پاسخی داده نشده است.

توضیحات آموزش و پرورش بدین شرح است:

دانش آموزان با آسیب بینایی(نابینا) برای حضور در حوزه و استفاده از سوالات آزمون‌های نهایی، براساس مفاد دستورالعمل ارسالی به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و هماهنگی ادارات آموزش و پرورش کودکان استثنایی، از تمهیدات پیش بینی شده بهره‌مند هستند د و عوامل برگزاری آزمون‌ها در این زمینه آمادگی کامل دارند.

این گروه از دانش‌آموزان در مکانی مجزا با نظارت عوامل آزمون در حوزه مستقر می‌شوند و برای استفاده از سوالات آزمون، منشی خاص به آنها تعلق می‌گیرد برای این منظور قبل از برگزاری آزمون در خواست تخصیص منشی از جانب اداره آموزش و پرورش کودکان استثنایی به آموزش و پرورش منطقه محل تحصیل دانش‌آموز ارائه و منشی واجد شرایط توسط منطقه تعیین و به حوزه‌های آزمون اعزام می‌شوند.

سوالات توسط منشی برای دانش آموزان نابینا قرائت می‌شود و آنها پاسخ خود را با استفاده از دستگاه تایپ خط بریل(ماشین پرکینز) در کاغذ مخصوص درج می‌کنند.

این اوراق در حوزه تصحیح و توسط مصححین مربوط (معرفی شده توسط آموزش و پرورش کودکان استثنایی)، تصحیح و نمرات برای ثبت در سامانه در اختیار مدارس محل تحصیل دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است سوالاتی که درک آنها مستلزم بینایی است، از مجموعه سوالات آزمون نابینایان حذف و نمرات آنها بنابر نظر طراحان سوالات، میان سوالات دیگر توزیع می‌شود.

/

admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

پسرک بسیار تپل و چاق در دوره ناصرالدین‌شاه/ عکس

تصویری از پسرک بسیار تپل و چاق در دوره ناصرالدین‌شاه در میان عکس‌های قدیمی جلب…

16 ساعت ago

واکنش قوه قضائیه به خبر خنثی‌سازی سوء قصد به‌جان یکی از نامزدهای انتخابات

از ساعتی پیش یک خبر مشکوک با عنوان خنثی سازی سوء قصد به جان یکی…

16 ساعت ago

زنده‌گیری خرس قهوه‌ای در شهرستان اقلید

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اقلید از زنده‌گیری و تیمار یک خرس قهوه‌ای در…

16 ساعت ago

تهران طوفانی می‌شود؟/ دمای هوا به ۴۰ درجه می‌رسد

اداره کل هواشناسی استان تهران اعلام کرد تا ظهر شنبه (۱۶ تیرماه) در بخش‌های جنوبی…

16 ساعت ago

محکومیت میلیاردی قاچاقچی پیاز

مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان از محکومیت ۲۰ میلیارد ریالی قاچاقچی ۳۱ هزار کیلوگرم پیاز خبر…

16 ساعت ago

تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت/ آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد

سرپرست اتحادیه آرامستان‌های کشور با اشاره به تصویب آیین‌نامه جدید آرامستان‌ها و ابلاغ آن از…

17 ساعت ago